تبیان، دستیار زندگی
10 سال پیش را در نظر بگیرید. عصر سی دی و دی وی دی. به خاطر بیاورید که در کامپیوترتان فیلمی را دانلود می کردید و می خواستید آن را از تلویزیون تماشا کنید. باید یک سی دی یا دی وی دی خام را در رایتر می گذاشتید و فیلم را روی دیسک رایت می کردید و بعد دیسک را در
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدیده DLNA، نیاز دیروز، لذت امروز


10سال پیش را در نظر بگیرید. عصر سی دی و دی وی دی. به خاطر بیاورید که در کامپیوترتان فیلمی را دانلود می کردید و می خواستید آن را از تلویزیون تماشا کنید. باید یک سی دی یا دی وی دی خام را در رایتر می گذاشتید و فیلم را روی دیسک رایت می کردید و بعد دیسک را در دی وی دی پلیر تلویزیون می گذاشتید و بعد از یک پروسه حدودا یک ساعته فیلم را تماشا می کردید.


چند سال به جلو حرکت کنیم. با ظهور و گسترش فلش مموری های و آمدن تلویزیون هایی که فلش مموری میخوردند، کارتان سبک تر شد و بجای رایت دیسک، از حافظه دائمی استفاده می کردید و تنها زمانی که می بایست صبر می کردید، بسته به حجم فیلم و زمان کپی شدن آن روی فلش مموری بود. البته جدای از مشکلاتی مانند عدم شناسایی فرمت فیلم در تلویزیون.....
همانطور که در دنیای گوشی های همراه، بعد از گذشت نسل اینفرارد و بلوتوث، اکنون وای فای و به تبع آن Zapia و Share It گذر زمان را برای ما کاهش داده اند، امروزه پس از سپری شدن نسل های دیسک و فلش مموری، نوبت به انتقال داده از طریق امواج و Wireless رسیده است.
اکنون نوبت آن رسیده که شما بجای صبر برای کپی شدن فیلم ها و عکس ها و آهنگ های تان، مستقیما آن ها را از کامپیوتر به روی تلویزیون، بدون کمترین درنگ و با کیفیت یکسان ( بدون افت کیفیت) و بدون دغدغه نسبت به این که فرمت فیلم تان MKV است یا AvcHD یا FLV، آن را به همراه زیر نویس یا صوت دوبله جداگانه مشاهده کنید. تنها ابزار مورد نیاز شما برای عملی کردن این پروژه، یک تلویزیون هوشمند و یک مودم وایرلس است. البته اگر تلویزیون شما قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد، ولی در عوض دارای پورت HDMI می باشد، می توانید با استفاده از دانگل Chromecast گوگل و الگوریتمی متفاوت این مقوله را دنبال کنید که شرح آن در این مقال نمی گنجد.

محصولات شرکت اپل از dlna پشتیبانی نمی کنند. هرچند که اپل ساز و کار مشابهی تحت عنوان AirPlay دارد.

Digital Living Network Alliance یا اتحادیه شبکه زندگی دیجیتال، پروژه ای بود که در ژوئن 2003 میلادی ایده آن توسط شرکت سونی کلید خورد و از آن زمان تا کنون، تعداد شرکت های عضو این اتحادیه که در میان آن ها قریب به اکثر شرکت های نام آشنا نیز وجود دارند، به حدود 300 شرکت رسیده.
ماجرای پخش فیلم از کامپیوتر به تلویزیون تنها مثالی برای آشنایی با این قضیه بود و هر دو دستگاهی که از dlna پشتیبانی می کنند، می توانند به کمک اتصال به یک مودم وایرلس ) که این عمل WiFi Direct نامیده می شود ) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از جمله پرینت یک عکس از دوربین روی پرینتر بصورت بی سیم. البته به شرطی که دوربین و پرینتر از dlna پشتیبانی کنند. البته ما در این مطلب صرفا به آموزش بخش مشاهده فیلم و تصویر و صوت از کامپیوتر به تلویزیون می پردازیم.
ساز و کار dlna بدین شرح است:
1- یک سرور، فایل های صوتی و تصویری را بصورت وای فای در محیط به اشتراک می گذارد.
2- گیرنده های مختلف این امکان را دارند که به سرور متصل شده و فایل ها را پخش کنند.
توجه داشته باشید که این کار هیچ ارتباطی با اینترنت نداشته و از پهنای باند شما مصرف نمی کند
نقش سرور را معمولا کامپیوتر ایفا می کند. هرچند نرم افزار پیشفرض Windows Media Server می تواند کامپیوتر را به سرور تبدیل کند، اما وجود محدودیت هایی از جمله عدم پشتیبانی از تمام فرمت های تصویری موجب می شود که شما به برنامه ای جداگانه نیاز داشته باشید.
گوشی ها و تلویزیون های هوشمند هم گیرنده های ما هستند.
البته یک نکته ای هم وجود دارد و آن این است که محصولات شرکت اپل از dlna پشتیبانی نمی کنند. هرچند که اپل ساز و کار مشابهی تحت عنوان AirPlay دارد.
برای تبدیل کامپیوتر به سرور ما به شما نرم افزار ساده Mezzmo را پیشنهاد می کنیم. نرم افزاری که علاوه بر ویندوز، برای اندروید هم موجود می باشد. پس اگر شما یک تلویزیون هوشمند و یک مودم وایرلس دارید، تنها نیاز شما برای اتصال این دو به یکدیگر این نرم افزار است و دیگر هیچ ! مابقی کارها همگی خودشان درون دستگاه ها تعریف شده اند.
نرم افزار Mezzmo را نصب کنید و اجرا کنید.

پدیده dlna، نیاز دیروز، لذت امروز


محیط برنامه در عکس نشان داده شده. فرضا شما می خواهید یک فیلم را به سرور اضافه کنید. روی عبارت Video در بخش اصلی که با یک آیکون دوربین فیلمبرداری نشان داده شده دبل کلیک کنید. در قدم دوم و آخر فیلم مورد نظر را به داخل صفحه Drag کنید. اگر فیلم دارای زیرنویس یا صوت دوبله جداگانه می باشد، فقط کافیست در محل قرارگیری فایل اصلی فیلم بوده و نامشان دقیقا همان نام فیلم باشد. پس برای استفاده از زیرنویس نیازی نیست آن را به برنامه Mezzmo اضافه کنید. همینطور برای اضافه کردن عکس و صوت، هر کدام را باید در پوشه مخصوص خود Drag کنید.
 ]نکته: برای رفع مشکل بد نشان دادن زیرنویس، اگر تغییر Region ویندوز به Persian کارساز نبود، روی فایل زیرنویس راست کلیک کنید با رفتن روی Open With، آن را با Notepad باز کنید. سپس در صفحه ایجاد شده به منو File رفته و Save As را انتخاب کنید. در پایین صفحه جدید، Encoding را روی UTF-8 قرار دهید و سپس Save کنید و از این زیرنویس جدید استفاده کنید.[
حال پس از اطمینان از اتصال تلویزیون به مودم خانه، دکمه Source روی کنترل تلویزیون خود را بزنید. در گزینه های آمده، گزینه Mezzmo باید ظاهر شده باشد. آن را انتخاب کنید. اکنون شما می توانید فیلم خود را در فولدر Video پخش کنید. به همین راحتی !
تنها ایراد موجود این است که تا زمانی که بخواهید فیلم را تماشا کنید باید کامپیوترتان را روشن نگه دارید.
با استفاده از فایل APK برنامه Mezzmo می توانید عینا مانند تلویزیون، فایل های به اشتراک گذاشته شده در کامپیوتر را در گوشی اندرویدی تان مشاهده کنید. به علاوه اینکه امکان ذخیره آن فایل را در گوشی نیز دارید. در ضمن به کمک همین برنامه همچنین می توانید فایل های صوتی و تصویری درون گوشی تان را در تلویزیون به نمایش بگذارید.
همانطور که دیدید، به آسانی می شود یک فیلم یا انیمیشن با کیفیت 1080p را بدون وقفه و افت کیفیت با زیرنویس را پس از دانلود در تلویزیون هوشمند خود مشاهده کنید، و یا اینکه عکس گرفته شده درون دوربین عکاسی تان را که دارای WiFi می باشد، بدون نیاز به کامپیوتر و سیم، بتوسط پرینتر تان که دارای WiFi و پشتیبانی از dlna می باشد چاپ کنید. پس از این به بعد هنگام خرید وسایل دیجیتالی جدید، نسبت به عبارت dlna روی جعبه دستگاه ها  بی تفاوت نخواهید گذشت !

سید محمد امین سعادت

بخش دانش وزندگی تبیان