تبیان، دستیار زندگی
پیدایش كائنات براى انسان یك نادانسته بود و بشر مى خواست بداند كه این پیدایش از كجا شروع شد. آیا به صورت یكنواخت بوده و همین گونه نیز ادامه دارد یا نه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظریه بیگ بنگ

نظریه بیگ بنگ

دهمین دوره

از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: نظریه بیگ بنگ
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: یاسمین تفکر – هلیا صمیمی
زمینه و نوع پروژه: فیزیک، نجوم
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دخترانه غیردولتی هما (دوره اول)


پیدایش كائنات براى انسان یك نادانسته بود و بشر همواره مى خواسته است بداند كه این پیدایش از كجا شروع شده است.

آیا به صورت یكنواخت بوده و همین گونه نیز ادامه دارد یا نه؟

چنان كه برخى اعتقاد داشته اند كه كائنات همین ساختار را داشته و بدون تغییر باقى مى ماند.

نتیجه اینكه نظریه های مختلفى در این رابطه وجود داشت و نظریه پردازی های زیادى مى شد. یكى از این نظریه ها كه حدود سى و هفت یا سى و هشت سال قبل ارائه شد بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ نام داشت كه توانست به خیلى از ابهامات پاسخ بدهد.

تصور كنید كه تمام كائنات در یك هسته اتم یا حتى كوچك تر از آن جاى داشت و در یك لحظه این فضا و زمان آغاز مى شود یعنى اینكه یك انفجار بزرگ كه حاصل گرانش شدید ناشى از فشردگى بوده، شروع شده است. این واقعه بین سیزده تا پانزده میلیارد سال پیش رخ داده است و درحقیقت این حادثه از آن نقطه صفر شروع مى شود.

قابل ذكر است كه با وجود چنین فشردگى طبیعتاً دماى بسیار زیادى در لحظه كمى قبل از انفجار بزرگ حاكم بوده

هنگامى كه فضا و زمان شروع به بزرگ و باز شدن كرد، دما مدام رو به كاهش بوده است. انبساط جهان به قدرى شدید رخ داده است كه از اندازه كوچك تر از یك هسته اتم در یك لحظه به اندازه كره زمین بزرگ شده است. یعنى انبساط و تورم بعد از بیگ بنگ شروع شده بود اما هنوز كهكشان ها به وجود نیامده بودند. نور آغاز كائنات بود سپس بعداز نور، ماده ایجاد شد و شاید بعد از دو میلیارد سال از انفجار بزرگ كهكشان ها شكل گرفتند و خورشید یكى از ذرات كوچك آن هاست.

نظریه بیگ بنگ


 
پژوهش های انجام شده در سال های پیش نشان می دهد که جهان افزون بر آنکه در حال بزرگ شدن است، انبساط آن نیز دارای شتاب می باشد. یعنی همچنان که کهکشان ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند، افزون بر تندی (سرعت) دارای شتاب نیز می باشند.

هنگامی که بحث انبساط جهان مطرح شد، برای توجیه آن باید یک نظریه منطقی و نو ارائه می شد تا بتواند بزرگ شدن جهان را توجیه کند. این نظریه باید توضیح می داد که بزرگ شدن جهان از کجا و چه زمانی آغاز شده است؟ برای توجیه بزرگ شدن جهان نظریه "مهبانگ" مطرح شد که بر پایه آن جهان از انفجار یک توده فوق العاده متراکم و با حجم ناچیز آغاز شده است.

پس از آن که شتاب جهان مطرح شد، باید یک دلیل منطقی برای توجیه آن ارائه می شد. همچنان که می دانید طبق قوانین فیزیک شتاب ناشی از اعمال نیرو یا انتقال انرژی صورت می گیرد. بنابراین باید نیرویی به جهان اعمال شود یا انرژی وجود داشته باشد تا بتواند شتاب جهان را توجیه کند. براین پایه بحث انرژی تاریک یا Dark Energy مطرح شد که هنوز سرچشمه و چرایی آن ناشناخته است. البته در این زمینه نظریه های گوناگونی مطرح شده است، اما هیچ کدام نتوانسته پاسخی پذیرفتنی به آن بدهد.

در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی دارند با استفاده از روش های مطالعه کتابخانه‌ای و جستجوی در اینترنت به بررسی پدیده بیگ بنگ بپردازند و همچنین این واقعه را با آیات قرآن مطابقت دهند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با نظریه بیگ بنگ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: علی سرمدی