تبیان، دستیار زندگی

سلامتی شما زیر پای تلفن‌های همراه

خیلی از ما عاشق تلفن همراه‌مان شده‌ایم، بخصوص اگر از نوع هوشمند آن باشد. روزها به صفحه‌ی آن زل می‌زنیم و شب‌ها زیر بالشت‌مان قرار می‌دهیم تا مبادا شبی نصف شبی کسی پیامی بدهد و ما خواب باشیم. ما کاری به علل این وابستگی افراطی به گوشی‌های هوشمند و به طور کلی موبایل نداریم. دغدغه‌ی ما تاثیر این ابزار مدرن ارتباطی بر سلامتی شماست. در این مطلب می‌خواهیم تاثیر تلفن‌های همراه و امواج‌شان را روی سلامتی انسان بررسی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتیاد به تلفن همراه

خطر زندگی در جوار ایستگاه های پایه تلفن همراه

هنوز به درستی خطرات احتمالی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های رادیوفرکوئنسی که از آنتن های موبایل یا ایستگاه های پایه ی تلفن همراه ساطع می شود، تشخیص داده نشده است.


اما نتایج بررسی‌های محققان آلمانی نشان داده است احتمال بروز سرطان در بین افرادی که در فاصله ی حداقل 350 تا 400 متری این آنتن ها زندگی می کنند، بیشتر است. در نتیجه ارتباطی بین این امواج و ابتلا به سرطان وجود دارد.

 

تلفن‌های همراه و بمباران مغز

میزان تماس استفاده کننده های موبایل با امواج آن صد تا صدهزار برابر بیشتر از افرادی است که در نزدیکی دکل‌های پایه تلفن همراه زندگی می کنند، چون آنتن تلفن همراه در فاصله چند سانتی متری سر استفاده کننده قرار دارد.

 

به عقیده ی برخی محققان به نظر می رسد که استفاده ی طولانی مدت و زیاد از تلفن همراه می تواند باعث بروز دو مشکل شود: یکی تشکیل تومورهای خوش خیم در عصب شنوایی و دیگری تشکیل تومورهای خوش خیم و یا بدخیم در غدد پاروتید (غدد بزاقی).

شب ها، گوشی همراه‌تان را زیر بالشت و یا نزدیک سرتان قرار ندهید. بهتر است تلفن تان را خاموش کنید

 

خطر صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی

در برخی از کشورها صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی، جریمه های سنگینی دارد و توصیه شده است که در حین رانندگی از «هندزفری» استفاده شود. این کار علاوه بر کاهش تماس راننده با امواج الکترومغناطیسی، خطر تصادفات رانندگی ناشی از عدم تمرکز را نیز کاهش می دهد.


متخصصان بر این عقیده هستند که تلفن همراه در حین رانندگی برای آنتن دهی خوب مجبور است امواج الکترومغناطیسی را با حداکثر قدرت آن ساطع کند. در نتیجه خطرات بیشتری برای سلامتی به بار می آورد.

 

اعتیاد به دنیای مجازی در سایه تلفن‌های هوشمند

موبایل های هوشمند دست استفاده کننده‌های گوشی های همراه را به دنیای مجازی باز می کنند. در نتیجه افراد ساعات طولانی با گوشی هایشان در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف می گردند. این کار باعث اعتیاد به شبکه های اجتماعی می شود که بنا به گزارش روزنامه ی گاردین، قوی تر از اعتیاد به دخانیات و الکل است.


با وجود اینکه خیلی از ما از خطرات امواج ساطع شده از تلفن‌های همراه آگاه هستیم، اما باز به هیچ قیمتی حاضر به ترک شبکه های اجتماعی و به اصطلاح «دیس کانکت» شدن از دنیای مجازی نیستیم و این مسئله چیزی جز اعتیاد به دنیای مجازی نیست.
تلفن‌ همراه ، کودک، سلامت کودک، موبایل و سلامتی،

خطر تلفن‌های همراه برای بچه ها

توصیه می کنیم اگر خودتان نمی توانید از گوشی محبوب تان جدا شوید، فرزندانتان را از آن دور کنید. تلفن‌های همراه برای بچه های زیر 12 سال توصیه نمی شود، چون مغز آنها در حال رشد بوده و آسیب پذیرتر است.


علاوه بر این هنوز کاسه‌ی سر بچه‌ها ضخامت کافی برای جلوگیری از نفوذ امواج موبایل را ندارد. در نتیجه بیشتر در معرض خطر امواج رادیوفرکوئنسی قرار دارند.


مسئولین سلامت کشورها نیز باید از نصب آنتن‌ها و ایستگاه‌های پایه‌ی تلفن همراه، در نزدیکی مدارس و مهدکودک‌ها جلوگیری کنند.

 

به جای حرف زدن، پیامک بدهید

در حال حاضر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض امواج رادیوفرکوئنسی و خطر ابتلا به سرطان در پژوهش های مختلف به اثبات رسیده است.


به همین دلیل سازمان سلامت کانادا و سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند که مدت زمان صبحت کردن با تلفن‌های همراه را محدود کنید، از هندزفری استفاده کرده و مهم‌تر اینکه به جای صحبت کردن، به همدیگر پیامک بدهید.

استفاده‌ی طولانی مدت و زیاد از تلفن همراه می‌تواند باعث بروز دو مشکل شود: یکی تشکیل تومورهای خوش‌خیم در عصب شنوایی و دیگری تشکیل تومورهای خوش‌خیم و یا بدخیم در غدد پاروتید (غدد بزاقی)

 

تلفن‌های هوشمند خطرناک‌تر

میزان نیاز به امواج رادیوفرکوئنسی در سال های آینده چقدر خواهد بود؟ میزان تماس فرزندان با این امواج چقدر بوده و چقدر خواهد شد؟


مقایسه‌ی تلفن‌های همراه معمولی با تلفن‌های همراه هوشمند و iPad نشان می دهد که تلفن‌های هوشمند 120 برابر تلفن‌های همراه معمولی و iPad تا 600 برابر بیشتر به امواج رادیوفرکوئنسی نیاز دارند.


همین مقایسه به خوبی نشان می دهد که برای تنظیم عملکرد این ابزار به چه میزان آنتن نیاز هست! هر چه تعداد آنتن ها بیشتر شود، سلامتی ما نیز بیشتر تهدید خواهد شد.

 

تلفن‌های همراه و آسیب پذیری افراد

برخی افراد نسبت به امواج الکترومغناطیسی حساس تر بوده و آسیب پذیرتر هستند. علائمی مانند سردردهای میگرنی، حالت تهوع، سرگیجه، تپش قلب، سوزن سوزن شدن، قرمزی های پوست و خستگی، در اثر حساسیت افراد نسبت به امواج نامرئی الکترومغناطیسی است.

 

سخن آخر
بدون شک با نیازهای امروز بشر توصیه به استفاده نکردن از تلفن‌های همراه و همچنین تلفن‌های هوشمند غیرعملی است.


همه‌ی ما نیاز داریم تا با دنیای پیرامون مان در تماس باشیم. نکته‌ی مهم کاهش آسیب های احتمالی است. در نتیجه لازم است تمام تلاش تان را برای درامان نگه داشتن مغز خود به کار گیرید.


برای این کار لازم است که در حین رانندگی از تماس های تلفنی خودداری کنید. سعی کنید همیشه برای صحبت کردن با تلفن همراه، از هندزفری استفاده کنید.


شب ها، گوشی همراه‌تان را زیر بالشت و یا نزدیک سرتان قرار ندهید. بهتر است تلفن تان را خاموش کنید.


توصیه می کنیم از خرید گوشی های همراه برای فرزندان زیر 12 سال خود خودداری کنید.


تلفن خود را در اختیار آنها قرار ندهید و سعی کنید تا حدامکان آنها را از آسیب های احتمالی این تلفن‌ها آگاه کنید.


مراقب اعتیاد به موبایل های هوشمند و دنیای مجازی داخل آن (روابط مجازی، عواطف مجازی، دوستی های مجازی) باشید که این روزها بسیار زیاد شده است و هر آنچه واقعی است را به شدت تهدید می کند. 


مطالب مرتبط:
موقع استفاده از موبایل سرتان را خم نکنید
به این 3 دلیل موبایل را به بچه تان ندهید
کی استفاده از موبایل یا تبلت خیلی خطرناکه؟
9 خطر گوشی هوشمند برای سلامتی
20 راه کاهش عوارض امواج موبایل
چطور موبایل سلامتی ما را به خطر می‌اندازد؟
تلفن همراه باعث خارش پوست می‌شود
تلفن همراه را به رختخواب نبرید
تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل
اثرات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان
تاثیر امواج موبایل بر مغز و بدن
مضرات استفاده زیاد از موبایل
موبایل کثیف تر از دستشویی
تلفن همراه و خطر تومور مغزی!
مضرات موبایل برای سلامت

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.