تبیان، دستیار زندگی

13 نشانه فول استرس بودن شما

اگر به طور مداوم قلبتان فشرده می‌شود، نمی‌توانید کسی را تحمل کنید، هر مسئله‌ای شما را آزار  می‌دهد، از همه چیز و همه کس هراس دارید و غیره، معنی‌اش این است که باید زنگ خطر را به صدا در آورید، چون نشان می‌دهد شما فول استرس هستید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

استرس ، فشار روحی ، فشار روانی ، اضطراب ،استرس از کلمه لاتین stringere گرفته شده که معنای آن تحت فشار و در تنگنا بودن است. خیلی زود این کلمه با واژه distress وارد زبان انگلیسی شد به معنای مضیقه، سختی و تنگنا. از این زاویه، مفهوم کلمه‌ی استرس ارجاعی شد برای بیان برخی از مشکلات زندگی، بدبیاری ها و نتایج آن.


امروزه از واژه ی استرس برای بیان عامل مشکل و در عین حال واکنش به آن و وضعیت روحی فرد واکنش دهنده استفاده می‌شود.


برای نخستین بار این هانس سیله، فیزیولوژیست کانادایی بود که استرس را به مفهوم جدید آن به کار برد. وی مجموعه‌ی واکنش ها و پاسخ های بدن به تهدیدهای فیزیکی یا شیمیایی را با استرس تعریف کرد.


سیله در ابتدا از کلمه ی «سندرم سازگاری عمومی» برای تعریف این واکنش ها استفاده کرد و سپس واژه استرس متولد شد. واژه ای که امروزه لحظه لحظه ی زندگی روزمره مان را فراگرفته است، طوری هر کدام روزی چندین مرتبه آن را تکرار می کنیم.


اگر به طور مداوم قلبتان فشرده می‌شود، نمی توانید کسی را تحمل کنید، هر مسئله ای شما را به واکنش وا می دارد، از همه چیز و همه کس هراس دارید و غیره معنی اش این است که باید زنگ خطر را به صدا در آورید، چون نشان میدهد شما فول استرس هستید.


در این مطلب علائمی را عنوان می کنیم که نشان دهنده ی وجود استرس زیاد و پنهانی در شما است.

 

منفی بافی می کنید

اگر مدام جنبه منفی وقایع را می بینید، هیچ هدفی را دنبال نمی کنید، در تصمیم گیری های معمولی نیز دچار مشکل می‌شوید و به طول کلی منفی نگر شده اید، می تواند نشان دهنده ی این باشد که استرس تان بیش از اندازه بوده و به اصطلاح فول استرس هستید.

درست است که در شرایط عادی همه‌ی ما دل نگرانی‌هایی داریم، اما اگر هر موضوع بی‌اهمیتی شما را دل نگران و مضطرب می‌سازد، یعنی اینکه استرس‌تان زیاد است

 

بدغذا شده اید

افرادی که استرس زیادی را تحمل می کنند، میل و زمانی برای آشپزی ندارند. اینکه هر از گاهی حوصله ی آشپزی نداشته باشید، مهم نیست، اما اینکه اصلا به طرف آشپزخانه نروید و میلی به غذای خوب نداشته باشید، نشان می‌دهد استرس پنهان دارید.
در این حالت، اشتها و میلی به غذا خوردن باقی نمی‌ماند و برای رفع همان میزان گرسنگی نیز هر خوراکی دم دستتان باشد می‌خورید.

 

جوش می‌زنید

همیشه این تصور وجود دارد که جوش ها مخصوص نوجوانان هستند، اما افراد بزرگسالی که قربانی استرس و همچنین بدغذایی شده اند نیز جوش می زنند.
زمانی که بدن تحت استرس باشد، صورت جوش می زند که در واقع جوش های عصبی محسوب می‌شوند.

 

میل جنسی‌تان فروکش کرده است

در حالت عادی میل جنسی متعادل است، اما اگر متوجه شده‌اید نیاز و میلی در خودتان احساس نمی‌کنید، شاید استرس‌تان بیش از حد است.

 

از خانه بیرون نمی‌روید

اگرچه بیرون رفتن از منزل و تفریح یکی از روش‌های مقابله با استرس و فشارهای روحی است، اما اگر متوجه شده‌اید که میل به رفتن بیرون از منزل و بودن در اجتماع و جمع، در شما کمرنگ شده است، باید هوشیار باشید. در این صورت احتمال دارد که دچار استرس پنهان شده باشید.

 

روش‌های آرامبخش جواب نمی‌دهند

اگر سراغ ماساژ و غیره می‌روید و سعی می کنید خودتان را آرام کنید، اما تلاش‌تان بی‌نتیجه می‌ماند، به احتمال زیاد دچار استرس پنهان شدید هستید.

 

برای هر مسئله‌ی بی‌اهمیتی نگران می‌شوید

درست است که در شرایط عادی همه‌ی ما دل‌نگرانی‌هایی داریم، اما اگر هر موضوع بی‌اهمیتی شما را دل نگران و مضطرب می سازد، یعنی اینکه استرس‌تان زیاد است.

 

زیاد قهوه می‌نوشید

اگر همیشه عادت داشته اید که روزانه و یا چند روز یکبار یک فنجان قهوه بنوشید، اما اخیرا زیاد قهوه می نوشید، بدانید که احتمالا فول استرس شده اید.
مصرف زیاد قهوه باعث افزایش استرس می‌شود و مشکلاتی مانند لرز، افزایش ضربان قلب، مشکلات گوارشی و غیره به بار می آرود.

 

بی‌خوابی به سرتان زده است

اینسومنیا یا بیخوابی یکی از مشکلات رایج این روزهاست. همه‌ی ما باید هر شب حدود هشت ساعت بخوابیم، اما اگر به سختی به خواب می‌روید و زمانی که خواب چشمانتان را می رباید، بیدار می شوید و این بیدار شدن ها چند بار در طول شب رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که دچار استرس هستید.
بدون شک چنین وضعیتی انرژی و تمرکز روزانه شما را کاهش می‌دهد و استرس را بیشتر می کند.

 

کابوس و خواب‌های عجیب کلافه‌تان کرده

اگر دچار استرس پنهان شده باشید، علاوه بر اینکه خواب با کیفیت و مستمر بر شما حرام می‌شود، خواب های عجیب و غریب نیز می بینید.
اگر در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوید، به فکر آرامش بیشتر و بررسی پزشکی غده ی تیروئیدتان باشید.

افرادی که استرس زیادی را تحمل می کنند، میل و زمانی برای آشپزی ندارند. اینکه هر از گاهی حوصله ی آشپزی نداشته باشید، مهم نیست، اما اینکه اصلا به طرف آشپزخانه نروید و میلی به غذای خوب نداشته باشید، نشان می دهد استرس پنهان دارید

 

در کار غرق شده‌اید

استرس زیاد باعث می‌شود که هر کسی به دنبال راه نجاتی باشد. به همین دلیل برخی افراد به ورزش پناه می برند، برخی به مصرف الکل، برخی به سیگار و برخی دیگر به کار کردن.
اگر خودتان را وقف کار کرده اید، احتمال دارد فول استرس شده باشید، چون افراد تحت استرس تلاش می کنند توجه خود را در یک زمینه ی خاص متمرکز کنند.

 

کمردرد بی علت، امانتان را بریده است

معمولا کمردرد به دلیل مشکلات بدنی رخ می‌دهد و مشکلات روحی نقشی در آن ندارند. اما با این حال استرس می‌تواند شدت و مدت زمان دردهای کمری را بیشتر کند.

 

دهانتان مزه‌ی خون می‌دهد

افرادی که بیشتر قربانی استرس هستند، بیشتر در معرض بیماری های دهان و دندان قرار می گیرند. خونریزی بی‌دلیل لثه‌ها، یکی از علائم استرس‌های پنهان است.

 

چه باید کرد؟
همه چیز بستگی به خودتان دارد که آیا می خواهید در همین وضعیت بمانید یا به فکر چاره هستید.
اگر به فکر چاره اید، بهتر است ابتدا با تلاش برای کنترل استرس و کسب آرامش بیشتر شروع کنید.
در گام اول باید بدانید که همه‌ی دنیا تحت اراده ی شما نیست و کنترل همه امور از عهده ی شما خارج است.
ورزش کنید، شنا و ورزش های آرامش بخش دیگر مانند یوگا را امتحان کنید.
پیاده‌روی در فضای آزاد و پارک ها برای استرس زدایی موثرند.
ارتباط تان را با خدا بیشتر کنید.
با دوستان واقعی بیشتر رفت و آمد داشته باشید و به جای رد و بدل کردن پیامک، قرار ملاقات بگذارید.
ترس‌ها و استرس‌هایتان را بازگو کنید.
در نهایت اگر می‌بینید که خودتان از عهده‌ی کنترل استرس‌هایتان بر نمی‌آیید، به متخصص روانپزشک یا روانشناس مراجعه کرده و کمک بگیرید.


مطالب مرتبط:

اثرات استرس بر جسم، روحیه و رفتار
تاثیر استرس بر بدن
هورمون استرس چه کارها می کند؟
ارتباط استرس با بیماری ها
چطور استرس را کاهش دهیم؟
6 نکته برای کاهش استرس در سفر
7 روش برای کاهش نگرانی و اضطراب
روش های کنترل استرس

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.