تبیان، دستیار زندگی
رایحه درمانی نیز مانند سایر معالجات طبیعی برای خود سابقه ای باستانی دارد و تاریچه آن به 1500 سال قبل از میلاد می رسد. یونانی های باستان، مصریها، بابلی ها، رومی ها، هندی ها، چینی ها و یهودیان عهد باستان برای ایجاد تعادل، هماهنگ کردن انرژی، سلامتی و....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رایحه های عود در میزان تنفس

رایحه های عود در میزان تنفس

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب،  علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده:
بررسی اثر رایحه های مختلف عود در میزان تنفس، ضربان قلب و فشار خون موش
نام ارائه دهنده/دهندگان: غزل پاشایی - نازنین امیری و ناعمه برجی
زمینه و نوع پروژه: پزشکی/ طب سنتی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: آیین روشن نور


رایحه درمانی نیز مانند سایر معالجات طبیعی برای خود سابقه‌ای باستانی دارد و تاریچه آن به 1500 سال قبل از میلاد می‌رسد. یونانی های باستان، مصری ها، بابلی ها، رومی ها، هندی ها، چینی ها و یهودیان عهد باستان برای ایجاد تعادل، هماهنگ کردن انرژی، سلامتی و پیشگیری از بیمارها ، پاکسازی و ایجاد آرامش، از رایحه ها و اسانس ها استفاده می کردند. در طول تاریخ، سوزاندن بخور در حضور پادشاهان، کشیش ها  و اشخاص مقدس معمول بوده است.

احتملاً قدیمی‌ترین رایحه درمانی و سوزاندن بخور برای حفاظت از طاعون و بیماری های دیگر به کار می رفته و از عطر های ویژه ای برای راندن روح های پلید و طلب لطف خدایان استفاده می شده است. سنت رایحه درمانی از قدیم در ایران نیز رایج بوده و طرفداران بسیاری داشته است.

شاید شنیده باشید وقتی که در قدیم کسی از حال می رفت جلوی بینی او مقداری کاهگل می گرفتند تا حالش جا بیاید و یا وقتی کسی دچار سردرد می شد، با بوییدن سرکه سعی در تسکین آن می نمودند و بالاخره استفاده از بوی گلاب برای رفع عصبانیت و خشم از مواردی است که از قدیم شایع بوده است و هنوز نیز گاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

عطر درمانی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در چین، هند، تایلند، ژاپن، برمه و تعدادی از کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد. در معابد و پرستش گاه ها، برای پاک سازی، ایجاد آرامش و تمرکز به دود کردن بسیاری از گیاهان معطر، مانند عود، کندر ،صندل ،عنبر و ... می‌پردازند.

رایحه های عود در میزان تنفس

ترکیبات معطر طبیعی گل‌ها و گیاهان که درعود یافت می‌شود، از طریق مژک‌های موجود در بینی وارد سیستم مغز و قسمت مخاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت که مسئولیت احساسات، تنفس، ضربان قلب، غدد درون ریز، حافظه و یادگیری را بر عهده دارد، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق و خو می گذارد.

دانش آموزان در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر رایحه عودهای مختلف بر میزان ضربان قلب، فشار خون، تنفس و رفتارهای موش‌ها پرداختند. در پژوهش حاضر از عود اسطوخودوس، عود آویشن و نعنا استفاده شد. در جلسه اول عود و ویژگی‌های درمانی عودهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند، در جلسه بعد اثر درمانی عودها بر تعداد ضربان قلب موش، فشار خون و تنفس موش مورد بررسی قرار گرفت، و در جلسه آخر از بین عودهای مختلف بهترین عود در تنظیم ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس انتخاب شد.

مهارت های کسب شده

1. چگونگی تحقیق در ارتباط با گیاهان دارویی
2. شناخت خواص گیاهان مختلف که به عنوان عود استفاده میشوند
3. اثر درمانی عودهای مختلف برای درمان فشار خون
4. اثر درمانی عودهای مختلف بر تنظیم تنفس
5. اثر درمانی عودهای مختلف در تنطیم ضربان قلب

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی