تبیان، دستیار زندگی
سیلیکن به صورت کریستال و متبلور درخشش فروزانی و رنگ مایل به خاکستری دارد. اگرچه سیلیکن یک عنصر بی اثر است ولی با هالوژن ها واکنش نشان داده و مواد قلیایی را رقیق می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیلیکون

سیلیکون یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Si و عدد اتمی آن 14 می باشد. این شبه فلز 4 ظرفیتی به واکنش پذیری کربن نیست. این عنصر دومین عنصر از نظر فراوانی در سطح پوسته زمین است که 25.7% از وزن آن را به خود اختصاص می دهد. این عنصر در خاک رس Feldspar گرانیت کوارتز و ماسه معمولا به شکل دی اکسید سیلیکون وجود دارد که با عنوان سیلیکا شناخته می شود. ترکیبات سیلیکاتی حاوی سیلیکون اکسیژن و فلزات هستند. سیلیکون ماده اصلی شیشه ماده های نیمه رسانا سیمان سرامیک و Silicones می باشد که ماده پلاستیکی است که نام آن معمولا با سیلیکون اشتباه می شود.

سیلیکون

ویژگی های قابل توجه:

سیلیکون به صورت کریستال و متبلور درخشش فروزانی و رنگ مایل به خاکستری دارد. اگرچه سیلیکون یک عنصر بی اثر است ولی با هالوژن ها واکنش نشان داده و مواد قلیایی را رقیق می کند. اما بیشتر اسیدها به جز اسید هیدروفلوریک بر آن اثر نمی گذارند. سیلیکون Element بیش از 95% طول موج نور مادون قرمز را انتقال می دهد.

کاربردها:

سیلیکون ماده بسیار مهمی است که برای بسیاری از صنایع بشری نقش حیاتی دارد. دی اکسید سیلیکون به شکل ماسه و خاک رس ماده اصلی ساخت بتون و آجر بوده و در ساخت سیمان نیز استفاده می شود. سیلیکون یک عنصر بسیار مهم برای زندگی گونه های حیوانات و گیاهان است. دیاتم ها سیلیکا را از آب می گیرند تا دیواره های سلولی محافظ خود درا بسازند. دیگر کاربردهای سلیکن عبارتند از:

  • سیلیکون از مواد بسیار مقاوم و نسوزی است که تولید مواد با درجه حرارت بالا استفاده می شود. همچنین سیلیکات های آن در مینا کاری و سفالگری کاربرد دارد.
    • سیلیکون جزء اصلی برخی از فلزات می باشد.
  • سیلیکا ی ماسه از ترکیبات مهم شیشه است. شیشه می تواند به شکل های گوناگون ساخته شده و در پنجره ها ظرف های نگه دارنده و عایق ها استفاده شود.
    • کاربد سیلیکون از مواد ساینده بسیار مهم به شمار می رود.
  • سیلیکون Ultrapure می تواند با آرسنیک، بورون، گالیوم یا فوسفور تخدیر شده و رسانایی سلیکن را برای استفاده در ترانزیستورها سلول های خورشیدی و وسایل نیمه هادی که در الکترونیک کاربرد دارند افزایش دهد.
  • سیلیکون می تواند در لیزرها برای تولید نور منسجم با طول موج 2560Angstrom به کار رود.

  • Silicones ها ترکیبات قابل انعطافی هستند که شامل Silicon-Oxygen Silicon Carbon, می شوند که به میزان گسترده ای در کاشت سینه مصنوعی و لنزهای تماسی استفاده می شوند.
  • به نظر می رسد که سیلیکون بی نظم در مقیاس وسیع در الکترونیک و سلول های خورشیدی به کار گرفته شود.
  • سیلیکا به دلیل واکنش پذیری پایینش عنصر اصلی سازنده آجر می باشد.

پیدایش

سیلیکون ماده اصلی شهاب سنگ های Aerolite بوده که یک گروه از شهاب سنگ ها می باشد. همچنین سیلیکون ماده اصلی Tektites ها که ماده اصلی شیشه می باشند را نیز تشکیل می دهد.

سیلیکون بعد از اکسیژن دومین عنصر در پوسته زمین است که 25.7% آن را به خود اختصاص می دهد. عنصر سیلیکون به صورت آزاد در طبیعت وجود ندارد و معمولا به صورت اکسید (سیلیکات) وجود دارد. ماسه یاقوت عقیق کوارتز سنگ کریستال سنگ چخماق یشم و اوپال همگی موادی هستند که در آن ها اکسید سیلیکون وجود دارد. گرانیت پنبه نسوز Feldspar خاک رس Hornblende و میکا تعدادی از کانی های سیلیکات می باشند.


مرکز یادگیری سایت تبیان