تبیان، دستیار زندگی
برای این كه بتوانیم بر شور و شوق فرزندانمان در مدرسه رفتن بیفزاییم و از ترس و نگرانی آن ها كم كنیم، خوب است دلایل ترس از مدرسه و مدرسه گریزی را بدانیم و بعد در رفع آن بكوشیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل ترس کودک از مدرسه رفتن(1)

روز اول مدرسه رفتن برای تمام ما روز خاطره‌ انگیزی است. بعضی خاطره‌ها رنگ و بوی شادی و شور دارد و بعضی دیگر ترس و گریه. امروزه با تبلیغات گسترده و تغییر در روش‌های آموزشی و تربیتی در مدارس، تعداد بچه‌هایی كه از مدرسه می‌ترسند كمتر از گذشته است، اما هنوز هم بچه‌هایی وجود دارند كه روز اول مدرسه در میان بچه‌ها با چشمانی اشكبار دنبال مادران خود می‌گردند و از آن ها جدا نمی‌شوند.

اگر این ترس برطرف شد و كودك به مدرسه رفتن به صورت عادی عادت كرد كه هیچ اما با گذشت زمان ممكن است این ترس از مدرسه به مدرسه‌ گریزی و فرار از مدرسه بینجامد كه می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

ترس از مدرسه در نهایت تا سال اول دبستان طول می‌كشد ولی مدرسه‌گریزی به ندرت در دبستان و بیشتر در سن‌های بالاتر رخ می‌دهد. به دلیل شباهت‌ها و ربط ترس از مدرسه و مدرسه‌گریزی، این دو را با هم بررسی می‌كنیم.

برای این كه بتوانیم بر شور و شوق فرزندانمان در مدرسه رفتن بیفزاییم و از ترس و نگرانی آن ها كم كنیم، خوب است دلایل ترس از مدرسه و مدرسه‌ گریزی را بدانیم و بعد در رفع آن بكوشیم.

كودكان وابسته به خانواده به شدت به خانواده خود وابسته‌اند و تقریبا در همه كار‌ها به وجود پدر یا مادر نیاز دارند، معمولا در انجام كارهایی كه هم‌سن و سالانشان می‌توانند از پس آن ها بخوبی برآیند، ناتوانند و به اصطلاح دست و پا چلفتی‌اند. این كودكان نمی‌توانند از خود دفاع كنند و زود به گریه می‌افتند و لوس و ضعیف هستند. همیشه در كنار پدر و مادر خود هستند و هیچ گاه برای بازی با دوستان یا ماندن پیش مادر بزرگ و... از پدر و مادر خود جدا نمی‌شوند.

مدرسه

ممكن است فرزند شما تصور غلطی از مدرسه داشته باشد و این ترس به واسطه دیدن یك فیلم یا دادن اطلاعات غلط اطرافیان به او راجع به مدرسه یا دیدن خواهر یا برادر بزرگ‌تر كه از مدرسه رفتن خوششان نمی‌آید و به او می‌گویند «خوش به حالت كه مدرسه نمی‌روی» باشد.

این قبیل اتفاق‌ها كه ممكن است فرزندان شما را از مدرسه بترساند باعث ایجاد باور غلطی راجع به مدرسه در بچه‌ها می‌شود و آن ها فكر می‌كنند مدرسه جای خوبی نیست و هیچ وقت نمی‌خواهند به مدرسه بروند.

آشنایی اول با مدرسه

روز ثبت‌نام، آزمون ورودی مدارس یا تست‌هایی كه از بچه‌ها برای ثبت ‌نام می‌گیرند و زدن واكسن ممكن است از مدرسه برای فرزند شما جای ترسناكی بسازد؛ مثلا اگر خود شما به شدت اضطراب داشته باشید كه آیا فرزندتان در آزمون ورودی پذیرفته می‌شود یا نه و این اضطراب را به فرزندتان منتقل كنید می‌توانید او را نسبت به مدرسه رفتن مضطرب كنید. خاطره روز اول آشنایی با مدرسه كه معمولا روز ثبت‌نام و آزمون ورودی است می‌تواند برای بچه وجهه بد یا خوبی از مدرسه بسازد.

بعضی بچه‌ها بسیار خجالتی و مردم‌گریز بار می‌آیند و والدینشان نیز در رفع این مشكل قبل از مدرسه اقدام نمی‌كنند.

كودكانی كه تجربه مهد كودك و آمادگی را ندارند و به یكباره از محیط خانه وارد محیط نا آشنای مدرسه می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی ارتباط برقرار كنند و در پی آن مضطرب شده و از مدرسه به عنوان چیزی كه آن ها را مجبور به برقراری ارتباط با اجتماعی می‌كند كه قبلا دوست نداشتند با آن وارد تعامل شوند، می‌هراسند.

بچه‌های بیش فعال، بچه‌های كم‌هوش و كم‌آموز و بچه‌های تیزهوش هر كدام در مدرسه مشكل آفرینند و گاهی ممكن است باعث شوند مسئولان و معلمان با آن ها برخورد بدی داشته باشند كه همین مساله باعث ترس آن ها از مدرسه می‌شود. كودكان بیش فعال با حرف گوش نكردن، كودكان كم‌هوش با یاد نگرفتن و كودكان

تیزهوش با سوالات فراوان، معلمان را به ستوه می‌آورند و معمولا بچه‌های دیگر نیز آن ها را تنها می‌گذارند و نمی‌توانند ارتباط دوستانه‌ای با همكلاسی‌های خود داشته باشند و تنها می‌مانند. همین تنها ماندن و عدم جذابیت مدرسه آن ها را از مدرسه‌گریزان می‌كند.

مشكلات جسمی نیز می‌تواند بچه‌ها را از مدرسه بیزار كند. كودكانی كه زود به زود به دستشویی می‌روند یا شرایط خاص جسمی اعم از معلولیت دارند نیز می‌توانند با برخورد خاصی از طرف معلمان یا بچه‌های دیگر رو به‌ رو شوند و مدرسه را دوست نداشته باشند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: جام جم
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا