تبیان، دستیار زندگی
غده تیروئید، هورمون مهمی به نام تیروکسین تولید می کند. این هورمون دمای بدن را تنظیم می کند، وزن بدن را متعادل نگه می دارد و در تنظیم متابولیسم، ضربان قلب و تولید انرژی نقش دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی غیرمفید در کم کاری تـیروئید


غده تیروئید، هورمون مهمی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون دمای بدن را تنظیم می‌کند، وزن بدن را متعادل نگه می‌دارد و در تنظیم متابولیسم، ضربان قلب و تولید انرژی نقش دارد. عملکرد درست این غده برای سلامت قلب مهم است.


تیروئید

مبتلایان به کم‌کاری تیروئید لازم است از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزند و برخی مواد را همراه با دارو مصرف نکنند.

کم‌کاری تیروئید در زنان شایع‌تر است و در زنان باردار، می‌تواند باعث سقط‌جنین یا ضعف عصبی در نوزاد شود.

علائم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خستگی مفرط، سرگیجه، افسردگی، خشکی پوست و مو، تغییر در خلق‌وخو، نامنظم شدن قاعدگی، پف کردن صورت، سردرد، حالت گیجی، فراموشی، سرد شدن دست‌وپا، گرگرفتگی، احساس سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید در تابستان است.

هورمون‌هایی که از غده تیروئید ترشح می‌شود برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بر متابولیسم بدن اثرگذار است. اگر غده تیروئید مقدار مناسب از هورمون‌های تیروئیدی را آزاد کند، عملکرد سیستم بدن انسان روال طبیعی و مطلوب را خواهد داشت؛ اما در برخی موارد تیروئید، هورمون‌های کافی را تولید نمی‌کند که سبب اختلال در تعادل واکنش‌های شیمیایی بدن می‌شود که در این صورت به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود. در این بیماران میزان متابولیسم (سوخت‌وساز) پایه کاهش می‌یابد، لذا این بیماران علاوه بر دریافت دارو باید از مشاوره‌های متخصصان تغذیه نیز بهره‌مند شوند. رژیم غذایی مناسب این بیماران از افزایش وزن آن‌ها پیشگیری خواهد کرد.

بیمارانی که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند باید فعالیت بدنی کافی و تحرک روزانه داشته باشند. این بیماران همچنین باید از نمک یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنند تا اختلالی در سنتز حداقل هورمون‌های تیروئیدی که غده تیروئید کم‌کار آن‌ها می‌تواند سنتز کند، ایجاد نشود.

کافئین موجود در این نوع نوشیدنی‌ها با جذب شدن در سیستم گوارش، عملکرد داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد؛ از مصرف قهوه هنگام صبح آن هم با داروهای تیروئید بپرهیزید

افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، علاوه بر مصرف دارو باید از مصرف برخی غذاها پرهیز کنند و از بعضی مواد غذایی به میزان کم مصرف کنند، از جمله:


* کلم، شلغم و بادام زمینی را خام نخورید
افرادی که دچار کمبود ید هستند نباید از سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف کنند. غده تیروئید برای تولید هورمون تیروئید، نیاز به ید دارد و این نوع گیاهان به ویژه اگر زیاد مصرف شود، می‌تواند مانع از جذب ید شود. بنابراین از مصرف زیاد سبزیجات مانند گل‌کلم، شلغم، کلم بروکلی، کلم و جوانه‌های آن‌ها بپرهیزید. البته این بیماران باید از مصرف خام برخی صیفی‌جات و حبوبات مانند انواع کلم، شلغم و بادام‌زمینی که دارای ترکیبات گواترزا (Goitrogens) هستند خودداری کنند. مواد غذایی حاوی ترکیبات گواترزا درصورتی که به صورت پخته مصرف شوند، حرارت سبب غیر فعال شدن ترکیبات گواترزا می‌شود.

* گندم چاودار و جو (حاوی گلوتن)
هنگام خرید نان از نداشتن گلوتن آن مطمئن شوید. بیشتر مردم به گلوتن حساسیت دارند و این امر باعث کاهش جذب داروهای تیروئید می‌شود.


* فست‌فود
چربی مضر، توانایی غده تیروئید را برای تولید هورمون تیروکسین کاهش می‌دهد. میزان مصرف غذاهای سرخ‌شده و به عمل آمده را محدود کنید. این نوع غذاها تأثیرگذاری داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد.

مایونز


* سس مایونز و کره
مصرف مواد غذایی چرب مانند کره، سس مایونز و چربی‌های حیوانی میزان هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد.

در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید چون ناهنجاری‌های لیپیدی یعنی بالا رفتن کلسترول و تری گلیسرید (هیپرکلسترولمی و هیپرتری گلیسریدمی) به وجود می‌آید لذا توصیه‌های تغذیه‌ای جهت بهبود ناهنجاری‌های لیپیدی نیز داده می‌شود و باید در مصرف چربی ها دقت داشته باشند.

* سویا و ارزن
لوبیای سویا غنی از هورمونی به نام فیتواستروژن است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان زیاد استروژن می‌تواند توانایی غده تیروئید را برای تولید تیروکسین کاهش دهد.


* زردآلو، زغال‌اخته و پیاز
مواد غذایی مانند زغال‌اخته، پیاز، چای، کلم بروکلی، سیب، انگور و زردآلو حاوی کوئرستین است و برای این‌گونه بیماران مناسب نیست. این نوع مواد غذایی، مانع از فعال‌سازی هورمون تیروئید می‌شود.

مکمل‌های کلسیم یا مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر را نباید با داروهای تیروئید همزمان مصرف کرد زیرا تأثیرگذاری داروها را کاهش می‌دهد. مکمل کلسیم را با فاصله ۴ ساعت یا بیشتر مصرف کنید

* قند مصنوعی
از آن جا که کم‌کاری تیروئید سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد، میزان سوزاندن کالری قند اضافه که از شیرینی دریافت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. با خوردن شیرینیجات وزن افزایش می‌یابد و این امر مانع از فعالیت غده تیروئید می‌شود.


* مصرف بیش از حد فیبر
فیبر اضافه موجود در مواد غذایی مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی می‌تواند در سیستم گوارشی در عملکرد داروهای تیروئید تداخل ایجاد کند. مصرف آن را محدود کنید اما به طور کامل حذف نکنید زیرا هورمون‌های تیروئید سبب افزایش حرکات روده می‌شود و در صورت کمبود این هورمون‌ها در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم، ممکن است یبوست ایجاد شود؛ به همین دلیل بهتر است این بیماران حواسشان به میزان فیبر رژیم غذایی خود باشد و با نوشیدن مایعات کافی (آب) از بروز یبوست جلوگیری کنند.

کافئین

* قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا
کافئین موجود در این نوع نوشیدنی‌ها با جذب شدن در سیستم گوارش، عملکرد داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد؛ از مصرف قهوه هنگام صبح آن هم با داروهای تیروئید بپرهیزید.


* غذاهای حاوی کلسیم
مکمل‌های کلسیم یا مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر را نباید با داروهای تیروئید همزمان مصرف کرد زیرا تأثیرگذاری داروها را کاهش می‌دهد. مکمل کلسیم را با فاصله ۴ ساعت یا بیشتر مصرف کنید. 

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:
خراسان
ایرنا - غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه بالینی


مطالب مرتبط:
8 ماده غذایی موثر بر سلامت تیروئید

غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید

تغذیه درکم کاری تیروئید

مواد معدنی و گیاهانی برای عملکرد خوب تیروئید

کم کاری تیروئید: چگونه می‌شود لاغر شد؟

توصیه‌هایی مفید تغذیه‌ای برای کم‌کاری تیروئید

رژیم غذایی ویژه پرکاری تیروئید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.