تبیان، دستیار زندگی
امیر رضا واعظ آشتیانی عضو و خزانه دار شورای شهر تهران که بعد از انتخاب دکتر قالیباف به شهرداری در گروه اقلیت شورا جای گرفت از طرفداران شکل گیری لیست حامیان دولت تحت عنوان رایحه خوش خدمت است و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسانی که باعث ایجاد تفکیک در فهرست اصولگرایان شوند ، باید مورد بازخواست قرار گیرند

مصاحبه اختصاصی تبیان با مهندس واعظ آشتیانی


امیر رضا واعظ آشتیانی عضو و خزانه دار شورای شهر تهران که بعد از انتخاب دکتر قالیباف به شهرداری در گروه اقلیت شورا جای گرفت از طرفداران شکل گیری لیست حامیان دولت تحت عنوان رایحه خوش خدمت است و عضویت در آن را افتخار خود می داند. نام وی بعد از روی کار آمدن دولت نهم در برخی محافل جهت تصدی مناصبی از جمله وزارت صنایع ، سفیری ایران در کشورهای آسیای میانه و حتی ریاست فدراسیون فوتبال مطرح گشت. البته ایشان نیم نگاهی هم به ورزش دارد و در حال حاضر رییس فدراسیون دوچرخه سواری است. مهندس واعظ آشتیانی در اولین گام معتقد است دولت اصلاحات به دلایل امنیتی و سیاسی ، بحث شورا ها را دنبال می کرد و این در حالی است که می گوید شورا ها حلقه اتصال مردم به دولت هستند . البته این عضو ائتلاف رایحه خوش خدمت در جایی گفته است که اگر بنا باشد نام آباد گران در اختیار شخص یا گروهی قرار گیرد بهترین شخص جهت این امر دکتر محمود احمدی نژاد است و می گوید سهم خواهان اصول گرا بازی را برهم زده اند.


تبیان: با توجه به اصل 106 قانون اساسی شوراها که می بایست تشکیل می شد چرا تشکیل این شوراها بعد از انقلاب به تعویق افتاد؟

مهندس واعظ آشتیانی : در ابتدای تشکیل دولت موقت و بعد از آن تشکیل دولت مردمی که با رای مستقیم مردم تشکیل شد بحث شورا ها یک بحث جدی بود به خصوص در روستاها و کارخانجات ، البته چالش ها و مقاومت هایی هم در این مسیر وجود داشت. برداشتهای سیاسی و ابزاری گروهک های سیاسی در اوایل انقلاب تلاش می کردند مسیر شورا ها را با خود همسو کنند.

درمورد کارخانجات به دلیل اینکه عمدتاً افراد دست نشانده دولت مخلوع صاحبان آن بودند، نیاز مراقبت از بیت المال ایجاب می کرد تا با انتصاب مدیران منتخب (از طریق ارگانها ) و تشکیل شورای اسلامی کارخانجات از تاراج بیت المال جلوگیری شود این کار صورت پذیرفت و این مدیران و شوراها طوری عمل کردند که منافع کارکنان و کارخانه حفظ شود هر چند چالش هایی را نیز داشت.

در روستاها هم کدخداها و خوانین تصمیم گیرنده بودند که با مطرح شدن شورا ها این مشکل نیز رفع شد.

در شهرها به دلیل لزوم آماده سازی بستر جهت ایجاد شوراها و نیز ایجاد ذهنیت مناسب در مردم، احتیاج به زمان بیشتری وجود داشت. ضمن اینکه این شوراها می توانستند در ارتباط تنگاتنگ با دولت مرکزی نیز باشند این مسائل در ساختار دولت در حال شکل گیری بود که جنگ شروع شد و این باعث ایجاد روند کندی در بستر سازی شوراها شد ولی بعد از اتمام جنگ و دوران سازندگی بیشتر به مجلس بها داده شد تا شوراها ، در دوران اصلاحات دولت به این باور رسید و شورا ها را تشکیل داد.

البته با استناد به مصاحبه آقای حکیم پور ، دولت اصلاحات به دلایل امنیتی و سیاسی بحث شوراها را دنبال می کرد نه به آن معنا که دنبال قانون و مردم باشد و در مناظره ای که با خانم ابتکار داشتیم ایشان می گفتند که آقای خاتمی برای تشکیل شورا ها شدیداً تحت فشار بودند و این فشار قطعاً درون گروهی بوده ، در هر حال اولین پارلمان شهری شکل گرفت.

برخلاف نظر عده ای که شورا ها را جدا از دولت می دانند به عقیده بنده شوراها حلقه اتصال مردم به دولت می باشند تا بتوانند از اختیارات و ظرفیت های دولت در جهت انتفاع مردم استفاده کنند پس نمی توان گفت که شورا ها بازوان دولت نیستند.از طرف دیگر شما نمی توانید موضوعی را در مورد مشکلات شهری مطرح کنید که بدون تعامل دولت قابل حل باشد نه تنها در تهران بلکه در کل استانها و مراکز آن.

ممکن است دولتی با شورا ها از نظر خط فکری مخالفت داشته باشد و کارشکنی کند و همینطور عکس این قضیه که در هر دو حال این قضیه ، سیاسی خواهد بود و برای مردم هیچ سودی نخواهد داشت .

در کشورما به دلیل نو پا بودن شورا ها مدیریت جامع هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته و باید با یک بحث مفصل و یک کارشناسی دقیق ، مدیریت واحد شهری محقق شود و درواقع این تصور مردم در باره حل کلیه مشکلات شهری توسط مدیریت واحد شهر تصوری صحیح است چون همانطور که می بینیم این مدیریت در کشورهای پیشرفته که قدمت آن (مدیریت واحد شهری) به صد سال می رسد ، تحقق یافته .


تبیان:عملکرد شورای اول و دوم و نقاط قوت و ضعف آن را را چگونه ارزیابی می کنید :

مهندس واعظ آشتیانی :در هیچ جای اصل 100 قانون اساسی در مورد مسائل سیاسی شوراها مطلبی پیدا نخواهید کرد و این خود گویای جایگاه خدمتی شوراها در قانون است و کارهای آن کاملاً باید در جهت رفاه و آسایش مردم باشد لذا ورود به مسائل سیاسی برای شوراها و نمایندگان آن یک آفت است کما اینکه در دولت اصلاحات دیدیم بنا به بی تجربگی و یا هر دلیل دیگر شورا وارد مسائل سیاسی شد و دولت تصمیم به منحل کردن آن 5 ماه قبل از تمام شدن زمان آن شد ، پس بنابراین تصمیم گیری برای کیفیت عملکرد شوراها را به مردم و افکارعمومی محول می کنیم که رای به گروه دیگر پاسخ مردم بود درمقابل جنجال های سیاسی.

باتوجه به تجربیات بدست آمده از دوره اول شوراها منشوری تهیه شد که در آن ورود به مسائل سیاسی ممنوع بود و به تعبیر مقام معظم رهبری فقط نوکری به مردم و افتخار به آن سرلوحه کار شد.

واقعیت و اعتقاد بر این است که هرگاه مسئولین گامی در جهت مردم برداشته باشند مردم گام های محکم تری برای مسئولین برداشته اند ، .مردم ما مردمی مهربان ، سیاسی و در عین حال با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند.و مردم به کسانی رای خواهند داد که نوع خدمت آن ها را دیده باشند نه اینکه شهرتی داشته باشند ما وقتی در دور دوم رای آوردیم هیچ شهرت واسمی هم نداشتیم و محبوبیتی هم اگر به دست آمد از کنار حضور خوب مردم بود و خدمتی اگر کرده باشیم به خاطر مردم بود ، مردم قابل تحریک نیستند و خودشان به یک شعور سیاسی کامل رسیده اند.

عملکرد شورای دوم عملکرد مثبتی بود خانم ابتکار هم در گفتگویی به این نکته اشاره کرد و گفت شورای دوم توانست کار کند و بخشی از انتقاداتی که می شد غیر منصفانه بود و رنگ و لعاب سیاسی داشت. به نظر من نمره خوبی دریافت کرد چرا که اولین دست آورد آن اعتماد سازی بود.

شهردار سربازی است که ریشه او شورا است و شورا باید اورا حمایت کند این فرموده مقام معظم رهبری است لذا شورا باید شهرداری را انتخاب کند که روح شورا و مشورت در او با شد تا این تعامل متقابل گردد و این دو زمانی موفق و پویا هستند که علاوه بر هماهنگی ، لوایح و طرح های متنوعی داشته باشند.

بافتهای فرسوده ، ترافیک ، سود بانک ها ، مسکن ، مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله مسائل متنوعی بودند که شورای دوم به آنها پرداخت.


تبیان: نحوه عملکرد و تعامل بین شورای شهر و شهرداری در دوردوم چگونه بود؟

مهندس واعظ آشتیانی : شورای شهر دو وظیفه مهم دارد: یکی تصویب لوایح شهری در چارچوب قانون و دیگری نظارت بر اجرای قوانین ابلاغ شده


تبیان: چگونگی تشکیل ائتلاف رایحه خوش خدمت را توضیح دهید:

مهندس واعظ آشتیانی : بنده به اعتقاد خودم رای 7 نفر و 8 نفر مطرح نبوده . ما همیشه به آقای قالیباف هم گفته ایم که همه ی 15 نفر از شما حمایت می کنند ولی اگر تخلفی صورت بگیرد ما هر کدام به شخصه بر اساس رای مردم حق داریم تا از شما انتقاد کنیم ولی اینکه بخواهیم با این اسم خودمان را جدا کنیم اعلام مخالفت کردم و به این نام و به این دامن زنی های خبرگزاری ها اعتقاد ندارم.

یک ماه پیش خدمت آقای چمران رسیدیم و پیشنهاد دادیم که با وجود اختلاف نظرها و سلیقه ها اگر ما باهم باشیم اثربخشی بیشتری خواهد داشت.


تبیان: آیا یکی از گلگی هایی که آقای چمران داشت حضور آقای بذر پاش دراین جلسه بود؟

مهندس واعظ آشتیانی : ما اعضای شورای شهر بودیم ، یک بار به طور دسته جمعی رفتیم و چند بار دو سه نفری حضور ایشان رسیدیم البته آن روز آقای چمران گفتند که دیگر برای این کار دیر شده ولی بازهم بد نیست . بعد از چند جلسه که انجام شد در یک حرکت خود جوش به ما پیشنهاد شد که در این ائتلاف شرکت کنیم و در جلسه ای که 2 هفته پیش به دعوت دکتر بادامچیان تشکیل شده بود این تشکل به صورت لیست فعلی شکل گرفت

دراین جلسه مصوباتی تصویب شد که بند اول آن این بود:

ما به دنبال سهم خواهی نیستیم

دراین جلسه دکتر بادامچیان اذعان داشت که از گرو 8 نیز دعوت خواهد کرد تا با آنها نیز مذاکره کند.

اصول گرایی در فداکاری و فداشدن شخص برای جمع معنی پیدا می کند.

اگر اصولگراها به یک جمع بندی کلی برسند حتی اگر آشتیانی نباشد حاضرم فداشوم چون معنی اصول گرائی همین است.

ما اگر بخواهیم برای این انتخابات فضای سالمی داشته باشیم باید از فعالیت های سیاسی پرهیز کنیم

ما همه می دانیم که دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد و اینکه مطرح شده ما از طرف دولت حمایت می شویم بی دلیل بوده و صحیح نیست.و اینکه حامیان دولت اسم لیست ماست فقط یک اسم است و هر گروه دیگری نیز می توانست این اسم را برای خود انتخاب کند. رایحه خوش خدمت عین جمله مقام معظم رهبری می باشد.


تبیان: آیا شکاف ایجاد شده در بین اصول گرا ها در نهایت باعث نخواهد شد تا اصلاح طلبان پیروز شوند:

مهندس واعظ آشتیانی :رقیب جدی ما اصلاح طلبان هستند ، و من عقیده دارم کسانی که باعث ایجاد تفکیک در اصول گراها هستند باید مورد بازخواست مردم قرار گیرند.


تبیان: آیا حاضرید در همین روزهای کم باقی مانده با ائتلاف بزرگ وارد مذاکره شوید:

مهندس واعظ آشتیانی : البته ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است ولی بنده تصمیم گیر مستقیم نیستم و این موضوع باید از طرف ستاد انجام شود بنده بسیار مفتخرم از اینکه جزء لیست رایحه خوش خدمت هستم البته باعث افتخار و جای تشکر دارد از کسانی که به بنده اعتماد داشتند و اسم بنده را درلیست ائتلاف خودشان وارد کردند از جمله پیروان خط امام و رهبری ، ائتلاف کارگران و اصناف و ...

ولی به اعتقاد بنده خود آن لیست باعث بیشتر شدن بحران شد و تصور من این است که یک مقدار سریع تصمیم گیری شد.


تبیان: از برنامه های آینده خود و برنامه های نیمه تمام که در صورت انتخاب در دور سوم تمام خواهید کرد بگوئید:

مهندس واعظ آشتیانی :سیاست گزاری مشترک و تعامل بین شورا و دولت در مورد بافت های فرسوده می تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد و همانطور که می دانید 60 در صد شهر تهران روی خط زلزله می باشدو این یکی از بزرگترین دغدغه های شهر ماست واین بیشتر در مناطق محروم شهرماست ، نوسازی این بافت ها در دستور کار ماست

نکته بعد حمل و نقل عمومی است

مسئله بعدی یک موضوع فرهنگی است و آن هم آگاه کردن مردم از حقوق خودشان است ، حقوق مردم نسبت به شهر و حقوق شهر نسبت به مردم

یکی از مسائلی که باعث رشو خواری است همین نا آگاهی مردم نسبت به حقوق خودشان و نیز یک سری قوانین نا کارآمد است ، بنابراین آموزش حقوق شهروندی و تعدیل این قوانین که کار بسیار مهمی است باید انجام شود.


تبیان: نظر خودتان را درمورد طرح تفظیلی شهرتهران و لزوم پیگیری آن و همچنین بحث درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم بیان کنید:

مهندس واعظ آشتیانی : 2سال پیش این طرح مطرح و تهیه شد که مرتباً اصلاحیه به آن اضافه شد با قرار دادی که بین شورای شهر ، شهرداری و وزارت مسکن بسته شد این طرح آماده شد و تا 2-3 ماه آینده به تصویب خواهد رسید و در همین دور دوم به پایان خواهد رسید.

افتخار ما کاهش درآمد شهرداری به 65 درصد از طریق فروش تراکم بوده


تبیان: ارزیابی شما در مورد مسائل فرهنگی و امنیت اجتماعی چیست؟ عملکرد شما در این زمینه در شورای دوم چگونه بوده است؟

مهندس واعظ آشتیانی :بحث فرهنگی و امنیتی یک بحث گسترده است که تنها به عهده شورای شهر نیست ولی ایجاد یک تعامل مشترک و همسو بین کلیه نهادهای متولی ازجمله شهرداری و شورای شهر و سایرین می تواند بسیار اثر بخش باشد تا اینکه بطور پراکنده عمل شود.


تبیان: نظر شما در مورد چیدمان حمل و نقل شهری چیست؟

در تمام دنیا وسایل حمل و نقل شهری مکمل یکدیگرند به طوریکه هرجایی که وسیله عمومی مثل اتوبوس ، تاکسی و یا مترو می رود دیگر لازم نیست بقیه وسایل نقلیه عمومی دیگر مهیّا باشند و این طرز تفکر، احساسی و مقطعی است اگر که فکر کنیم باید تمام وسایل نقلیه عمومی همه جا حضور داشته باشند.

به نظر من نباید به مردم وعده هایی داده شود که از انجام آن عاجز باشیم.


تبیان: درباره تکریم ارباب رجوع دور دوم شوراها به نقاط مثبتی دست یافتند در این باره برای دوره بعد چه نظر و برنامه ای دارید؟

مهندس واعظ آشتیانی :ما اعتقاد داریم حضور مسئولین بین مردم باعث جلب اعتماد آنها خواهد شد و مردم دیگر احساس جدایی از مسئولین شهری خود نخواهند کرد و اعتقاد داریم آقای دکتر احمدی نژاد پایه گذار مهندسی نوین اسلامی هستند.


تبیان: لطفاً نظر شخصی خودتان را در مورد انتقادات آقای بیادی یکی از رقیبان انتخاباتی جنابعالی در رابطه با پرسشی که خبرنگار ما درباره ائتلاف "رایحه خوش خدمت" از ایشان سوال کرده بود بفرمائید:

(انتقادات آقای بیادی: رایحه خوش خدمت یک باند است ، با تشکیل این ائتلاف دولت به یک رفراندوم زودرس گذاشته خواهد شد ، هردوطرف این بازی باخت خواهد بود و با این کار ضربه بزرگی به اصول گرایان ، دولت و رئیس جمهور خواهند زد ، تشکیل این ائتلاف گناه بزرگی بود چراکه به گفته مقام معظم رهبری هیچ یک از افراد دولت نباید برای شرکت در این انتخابات استعفا دهند ، با ورود افرادی از این لیست به شورا، شهر تهران به چالش کشیده خواهد شد)

مهندس واعظ آشتیانی :ضمن احترام به همه کسانی که نظرات شخصی خودشان را بیان می کنند ولی این بار اولی نیست که آقای بیادی فتوای به مسائل حرام می دهند ، در چندین جای دیگر هم فتوا داده بودند که آن کاری که فلانی انجام می دهد حرام است و قوه تشخیص ایشان به جایی رسیده است که چه کسی حرام کار است و چه کسی نیست ، چقدر خوب است که افراد از روی استیصال و عصبانیت حرف نزنند زیرا که این حرف ها در آینده به عنوان یک سند باقی خواهند ماند و مردم به آن استناد می کنند ، استفاده کردن از الفاظی که باعث تخریب شخصیت ها شود کاری ناپسند است و هر کسی در هر مقامی که باشد می بایست در مقابل چینین رفتاری پاسخگوی مردم باشد ، بنده قضاوت را به عهده مردم خواهم گذاشت چون که مصاحبه بنده ، ایشان و سایرین در سایت شما گذاشته خواهد شد و مردم منطقی قضاوت خواهند کرد که چه کسی براساس احساسات صحبت می کند و چه کسی بر اساس منطق و امید وارم با این کار پسندیده ای که شما انجام داده اید و افکار کاندیدا ها را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داده اید مسیر تشخیص مردم در مورد اینکه چه کسی دنبال خدمت به مردم است و چه کسی در فکر کار سیاسی ، هموار شود.


تبیان:توصیه شما به جوانان به خصوص کاربران تبیان چیست:

در درجه اول توصیه من به آنها این است که قدر نیروی جوانی و استعداد های خود را بدانند و بعد هم اینکه اسیر دست کسانی که می خواهند با احساسات آنان بازی کنند نشوند و ضمن تصمیم گیری عاقلانه از مشورت با افراد آگاه بهرمند شوند تا به یک انتخاب اصلح برسند.


موسسه تبیان

روابط عمومی و گروه جامعه و سیاست