تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش: طرح نظام رتبه بندی معلمان، دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور، از اول مهر اجرائی خواهد شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش: طرح نظام رتبه بندی معلمان، دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور، از اول مهر اجرائی خواهد شد.

نیروها به درستی جایابی نشده است


فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش

فانی در ابتدا با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش های انجام شود که نیاز وجود دارد و نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول تزریق شود.
 
وی گفت: ما یک میلیون همکار رسمی در سراسر کشور داریم  که این تعداد نیرو را باید ساماندهی کنیم به ویژه که در برخی جاها با تراکم نیرو روبرو هستیم و در برخی جاها نیز کمبود نیرو داریم. بنابراین  بحث نیروی انسانی نیاز به ساماندهی اساسی دارد.

بهسازی منابع انسانی در اولویت است


وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتب درسی کلاس های پنجم و نهم کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کند که در تابستان و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.

فانی افزود: در عین حال بهسازی منابع انسانی جزو اهداف ماست و در واقع نیاز به بروز رسانی اطلاعات از نیازهای فرهنگی نیروهای ماست.
 
وی با بیان این که در مدت چهار یا پنج سال آینده ما به ساماندهی خوبی  خواهیم رسید گفت: یکی از سیاست های ما بحث بومی گزینی است. در سال های گذشته نیرو از یک منطقه و استان جذب و  در استان و منطقه دیگربه کار گرفته شده است و اکنون  یکی از مشکلات ما بحث انتقال و جابجایی این افراد است.

اجرای سیاست بومی گزینی


فانی ادامه داد: سیاست بومی گزینی از پارسال در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد.

توسعه مشارکت ها


 وی به بحث توسعه مشارکت ها اشاره کرد و گفت: ما با 13 میلیون دانش آموز، 105 هزار مدرسه و 750 منطقه  آموزشی مواجه هستیم که در عمل با توجه به جمعیت  26 میلیون نفری اولیای دانش آموزان، با 40 میلیون مخاطب مستقیم مواجهیم  و اداره چنین گستره جمعیتی وسیع، از توان یک وزارتخانه خارج است و باید برای جلب مشارکت دیگران تلاش کنیم.
 
فانی گفت: ما روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم قریب به 8 و نیم درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کردند که اکنون  تعداد آن ها به حدود 11 ونیم درصد رسیده است.
 
وی افزود: البته توسعه مشارکت ها تنهامحدود به توسعه مدارس غیر دولتی نیست بلکه با وزارتخانه ها و سازمان ها تفاهم نامه های خوبی برای استفاده از امکانات آن ها امضا کرده ایم.

فانی با بیان این که اکنون یک و هفت دهم درصد از دانش آموزان ما در مناطق آزاد هستند گفت: این مناطق، منابع مالی زیادی را به آموزش و پرورش کمک کرده اند و توانسته ایم منابع خوبی را از این محل جذب کنیم.

ارتباط این وزارتخانه با 40 میلیون نفر


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند تصریح کرد: ارتباط 13 میلیون دانش آموز با مدرسه و 26 میلیون نفر از پدران و مادران با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده است که ما با یک جامعه 40 میلیون نفری سر و کار داشته باشیم.

امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با 21 دستگاه


فانی در ادامه به تفاهم نامه هایی که وزارت آموزش و پرورش با 21 دستگاه امضاء کرده است اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و به منظور افزایش بهره وری و هم افزایی امضا شده است به طوری که بر اساس تفاهم نامه ای که با مناطق آزاد امضا کردیم، مناطق آزاد منابع فراوانی به وزارتخانه کمک کرد.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برای مجموعه های مسکن مهر، مدرسه پیش بینی نشده است که برای رفع این مشکل با وزارت راه وشهرسازی تفاهم نامه تامین مدرسه امضا‌کرده ایم.
  
وی افزود: همچنین  با این وزارتخانه برای تامین  مسکن فرهنگیان  تفاهم نامه  دیگری داریم.

عملیاتی نشدن عملیاتی کردن بودجه مدارس


 وی یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده است را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: عملیاتی کردن بودجه به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها تاکنون محقق نشده است در حالی که اگر بودجه عملیاتی شود بهره وری افزایش خواهد یافت.

تمرکز زدایی


وزیر آموزش وپرورش در ادامه به بحث سیاست و تمرکز زدایی اشاره کرد و با بیان اینکه این وزارتخانه از متمرکز ترین وزاتخانه هاست  گفت: هر چه تمرکز بالا رود خلاقیت پایین می آید  و از خلاقیت  نیروها  کمتر استفاده می شود .

وی در ادامه به حوزه دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده ایم که از جمله این اقدامات می توانیم به عدالت آموزشی و حضور آموزش و پرورش در دورترین نقاط کشور اشاره کنیم.

حضور بیش از 3 میلیون و 500 هزار دانش آموز در المپیادهای درون مدرسه ای


 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از پارسال المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کرده ایم و تاکنون 3/5 میلیون دانش آموز در این المپیادها شرکت کرده اند. علاوه بر این، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرا شد.

اجرای زودهنگام سند تحول بنیادین در گذشته


فانی در ادامه درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال طول کشیده اما این سند برای اجرا باید سه مرحله را طی کند که مرحله اول آن تدوین و تصویب بوده و مرحله سوم آن اجراست که در این میان مرحله دوم که تدوین نقشه راه اجرای سند است فراموش شده بود.

نقشه راه سند تحول آماده است


وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پارسال نقشه راه سند را آماده کرد و هم اکنون آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا هستیم که در این نقشه راه گفته شده است که از سال 94 تا 99 که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهایی است.

احکام رتبه بندی معلمان در شهریور صادر می شود


فانی در ادامه نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و هدف اصلی آن را تقویت مهارت ها و شایستگی ها حرفه ای معلمان دانست و افزود: این طرح دوشنبه هفته آینده تصویب می شود و با صدور احکام تا پایان شهریور، از اول مهر اجرائی خواهد شد .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد: این طرح دو هدف کلی را دنبال می کند که بر اساس آن شاخص هایی تعریف شده است و به معلمان کمک می شود تا در رتبه بالاتری قرار گیرند.
 
فانی افزود: این طرح سبب می شود که شایستگی و مهارت های معلمان ارتقاء یابد.
 
وی افزود: هدف دیگر طرح رتبه بندی معلمان ایجاد انگیزه میان کارکنان آموزش و پرورش است که با هماهنگی های انجام شده  دوشنبه هفته آینده این طرح  اجرایی خواهد شد.

تایید مشکلات معیشتی معلمان


وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تائید و تلاش می کنیم در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم.

وی گفت: تایید می کنم که وضعیت معیشتی فرهنگیان مناسب نیست  و این مسئله  با دستور رئیس جمهور در سازمان  مدیریت در حال بررسی است .
 
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان گفت: تلاش می کنیم  در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را برطرف کنیم .
  
وی افزود: در این زمینه  در مجلس جلسه  غیر علنی داشتیم که نتیجه آن  تشکیل یک کمیته مشترک میان مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بود که مسئولیت آن را حجت الاسلام ابوترابی به عهده دارد.

فانی گفت: در این کمیته  بدنبال راه کارهای مناسب برای حل مسائل مختلف فرهنگیان  هستیم.

ارتقای مدیریت


وی به بحث ارتقاء مدیریت آموزشگاه ها  اشاره  کرد و گفت: مدیر مدرسه باید هم در بعد توانمندی و هم در بعد اختیاراتش تقویت شود که البته هم اکنون در این زمینه میان مدارس اختلافات زیادی وجود دارد.

فانی افزود: ما در سال گذشته طرح تعالی نزدیک به 6 هزار مدرسه  را امضا کردیم.

دایرشدن 6500 دالقران


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن دارالقرآن ها در مدارس از سال گذشته گفت: حدود  6500 دارالقرآن در سراسر کشور راه اندازی و طرح  حفظ موضوعی آیات قرآن هم برای نخستین بار در همین دولت اجرایی شده است.

فانی درباره توسعه  آموزش های فنی و حرفه ای و پیش دبستانی هم گفت:  در سال گذشته  با اولویت مناطق محروم، پوشش پیش دبستانی ها را به حدود 55 درصد رساندیم در حالی که در دو سال قبل از آن این میزان حدود  38 درصد بود.

بیمه طلایی فرهنگیان


فانی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان تاکید کرد: این بیمه در دو سال اول خود وضع خوبی داشت اما از سال 90 که وضعیت اقتصادی دولت دچار مشکل شد این بیمه نیز با مشکلاتی مواجه شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در گذشته با بیمه ایران قرارداد داشتیم که به علت بدهی های گذشته خود نتوانستیم قراردادمان را با این بیمه ادامه دهیم و با بیمه دیگری برای ادامه کار قرارداد بستیم.
 
وی در ادامه  گفت: قرارداد با بیمه  دیگر تجربه خوبی نبود ودر حال حاضر بیمه طلایی فرهنگیان در قالب یک صندوق وبا صدور چک بر اساس مدارک پزشکی فعالیت می کند.
 
فانی اضافه کرد: ارزیابی ها از این روش مثبت بوده است و اگر بازخورد خوبی داشته باشیم همین روش در آینده ادامه خواهد یافت.

نیازمند کمک هستیم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره هزینه های غیر قانونی ثبت نام در بخش مدارس دولتی و ساماندهی آن افزود: سال گذشته در بودجه آ‌موزش وپرورش 200 میلیارد تومان  از محل فروش گاز، به عنوان سرانه مدارس اختصاص یافت که البته هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: این میزان بودجه برای 13 میلیون دانش آموز کفایت نمی کند و طبیعتا ما نیازمند کمک خانواده ها هستیم.

فانی در عین حال تاکید کرد: همواره گفته ایم که گرفتن پول نباید  شرط ثبت نام باشد و با متخلفین  برخورد می کنیم.

یک میلیون 800 هزار تومان هزینه تحصیل هر دانش آموز


وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه سالانه هر دانش آموز برای دولت گفت: این رقم برای هر دانش آموز، ‌بدون محاسبه هزینه های ثابت یک میلیون و 850 هزار تومان است.
 
وی اضافه کرد: اگر در کنار این هزینه ها خانواده ها هم مقداری به مدارس کمک کنند به معنای نفی تحصیلات رایگان  نیست و اگر خانواده ای مایل به کمک  نباشد هیچ اجباری در کار نیست.

بازخورد عملکرد وزارتخانه مثبت بوده است


فانی در باره عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش گفت: تا به حال بر اساس برنامه های کارشناسی شده عمل کرده ایم و به نظر می رسد این برنامه ها اصولی ودارای بازخوردهای مثبت بوده است .


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: خبرگزاری پانا