تبیان، دستیار زندگی
همواره ویندوز هایی که شرکت مایکروسافت عرضه می کند، دارای ورژن ها، یا به اصطلاح فارسی، ویرایش هایی با کاربرد های متفاوت است که کاربران ناآشنا با این مبحث را سردرگم می سازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام ورژن ویندوز 10 را نصب کنم ؟؟


همواره ویندوز هایی که شرکت مایکروسافت عرضه می کند، دارای ورژن ها، یا به اصطلاح فارسی، ویرایش هایی با کاربرد های متفاوت است که کاربران ناآشنا با این مبحث را سردرگم می سازد. گاهی نیز کاربران به اشتباه کامل ترین و به سبب آن سنگین ترین ورژن را انتخاب می کنند و علاوه بر استفاده نکردن از ویژگی های بیشمار این ورژن، ظرفیت های پردازنده سیستم خود را بیهوده اشغال می کنند، در صورتی که گاهی حرفه ای ترین کاربران هم ممکن است به این ورژن نیاز نداشته باشند.

ویندوز 10

البته پس از آشنایی با نام ها و ویژگی های ورژن های ویندوز، متوجه خواهید شد که انتخاب ورژن مورد نیازتان آنقدر ها هم دشوار نخواهد بود.
و اما جدید ترین ویندوز ارائه شده شرکت مایکروسافت، در 6 ورژن ارائه شده و در میان آن ها نام های متفاوتی نسبت به ویندوز های قبلی به چشم می خورد :

Windows 10 Home
همانطور که از نامش پیداست، این ورژن مخصوص کاربرانی است که استفاده خاصی از سیستم خود نمی کنند. توجه داشته باشید که انجام کارهای گرافیکی و استفاده از نرم افزار های پیشرفته و سنگین، استفاده خاص محسوب نمی شود!
ورژن "خانه" که در ویندوز های اخیر مایکروسافت به چشم میخورد، همواره پر استفاده ترین ورژن بوده است. البته از آنجایی که نسبت به ورژن های دیگر، دارای ویژگی های کمتری می باشد، بعضی کاربران گمان می کنند که این ورژن خیلی بدرد بخور نیست!
اما این ورژن تمام ویژگی های جدید ویندوز 10 را دارا می باشد. اگر ویندوز فعلی شما 8 می باشد، منتظر تجربه مشابه اما جلا کاری شده و ویژگی های جدید باشید. اما اگر از ویندوز 7 مهاجرت می کنید، شوکه خواهید شد! چرا که مایکروسافت تلاش زیادی در بهبود زیبایی های بصری رابط کاربری و ترکیب استارت منو ویندوز 7 با منو اجرای برنامه ویندوز 8 انجام داده است. ویندوز 10 "خانه" همچنین می تواند بر روی لپ تاپ ها نصب شده و بسته به نیاز کاربر، به حالت تبلت تبدیل شود!
بازی خور ها (اصطلاحی برای افرادی که زمان زیادی را صرف بازی های دیجیتالی می کنند) نیز علاقه زیادی به ارتقا به نسخه "خانه" ویندوز 10 دارند، چرا که می توانند به کمک این ورژن و با لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی شان به بازی های ایکس باکس 1 متصل شوند.

Windows 10 Pro
نام این ورژن باعث می شود که خیلی کاربران در انتخاب ویندوز متناسب دچار سردرگمی شوند. عبارت "پیشرفته" ممکن است موجب شود بسیاری از کاربران جذب این ویرایش شوند، اما این ورژن مخصوص افرادی است که میخواهند کسب و کاری کوچک راه اندازی کنند، و در کنار آن افرادی استخدام کنند که این افراد هریک تجهیزات و لوازم دیجیتالی خاص خود را دارند. کاربران این ورژن می توانند علاوه بر بهره مند بودن از ویژگی های ویرایش "خانه"، از ابزار های قدرتمند مدیریت داده ها و گروه های تجهیزاتی که در این ویرایش طراحی شده اند، استفاده کنند.
ورژن "پیشرفته" همچنین به کسب و کار های کوچک اجازه دسترسی به آپدیت های تجاری را می دهد و این به بدین معناست که تمام تجهیزات تجاری شما از آخرین Patch های امنیتی بهره مند می شوند.

ورژن "خانه" که در ویندوز های اخیر مایکروسافت به چشم میخورد، همواره پر استفاده ترین ورژن بوده است. البته از آنجایی که نسبت به ورژن های دیگر، دارای ویژگی های کمتری می باشد

Windows 10 Mobile (Windows phone)
مدت نه چندان زیادی است که شرکت مایکروسافت در عرصه گوشی های هوشمند عرض اندام کرده و با عرضه سیستم عامل ویندوز و گوشی های ویندوز فون، حیطه تجارت خود را به بازار گوشی های همراه افزایش داده. همین بهانه کافی است تا توفیقی اجباری نصیبمان بشود تا علاوه بر بحث درباره ویرایش های ویندوز در کامپیوتر و لپ تاپ، نیم نگاهی هم به ویندوز 10 و تغییرات ایجاد شده در بازار داغ های گوشی های هوشمند در محدوده ویندوز، که این روز ها کم طرفدار هم نیست، بی اندازیم.
با عرضه سیستم عامل ویندوز 10، دیگر "ویندوز فون" وجود نخواهد داشت و سری جدید گوشی ها با نام تجاری " Windows 10 Mobile " عرضه می شوند. ظاهر سیستم عامل جدید تقریبا مشابه نسل قبلی است، ولی تغییرات به اصطلاح زیرپوستی فراوانی دارد. تمام گوشی های ویندوز 10 با برنامه آفیس رایگان عرضه می شوند.
یکی از تبلیغات مطرح مایکروسافت این است که توسعه دهندگان می توانند برنامه های اندروید و iOS را برای ویندوز 10 موبایل نیز پیاده سازی کنند. اگر مایکروسافت بتواند توسعه دهندگان را متقاعد کند که برنامه هایشان را برای ویندوز 10 نیز ارائه کنند، مایکروسافت می تواند از آفت کمبود برنامه برای سیستم عامل گوشی هوشمند اش خلاص شود.

Windows 10 Enterprise
همانند ویرایش "پیشرفته" ، ویرایش "تشکیلات اقتصادی" هم مربوط می شود به سازمان های متوسط و بزرگ که در آن به کمک این ویرایش می توانند به نرم افزار ها و آپدیت های امنیتی پیشرفته تر دسترسی داشته باشند.

Windows 10 Mobile Enterprise
همان ویرایش اینترپرایز است، با این تفاوت که برای گوشی هوشمند صاحبان کسب و کار ها و سازمان های بزرگ طراحی شده است. این ویرایش شامل تمام ویژگی های امنیتی و IT می شود.

 

Windows 10 Education

برخلاف آنچه از نام این ورژن پیداست، قرار نیست مورد استفاده دانش آموزان و دانش جویان برای تحصیل غیر حضوری در منزل قرار بگیرد! بلکه مختص به مدارس بوده و شامل ویژگی های ورژن Pro و البته از نوع Volume License می باشد.

همانگونه که مشاهده کردید این ها تمام 6 ویرایش از آخرین ویندوز ارائه شده شرکت مایکروسافت بودند که در نهایت اکثریت ورژن های مورد استفاده قرار گرفته، ورژن Home و Mobile خواهند بود! پس اگر شما هم صاحب کسب و کار نیستید و یا قرار نیست از ویندوزتان استفاده تجاری بکنید، پیشنهاد ما به شما ویرایش Home است.

امین سعادت

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

1- http://features.en.softonic.com/which-windows-10-version-should-i-get