تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان داده است که آمار تصادفات در روزهای گرم تابستان بسیار بیشتر است. دلیل آن را می توان در گرمازدگی و خستگی راننده ها از شدت گرما و بی حوصلگی آن ها دانست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان (1)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان (1) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بالشتک چهار فصل
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، کیمیا رمضانی هستم به همراه شیدا فرجی از مدرسه فرزانگان (1) در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف خود را از انتخاب این موضوع بیان کنید؟
در این طرح سعی داریم با استفاده از ترموالکتریک و یا به اختصار (TEC)  ها که انرژی الکتریکی را به اختلاف دما تبدیل می کنند و انواع مختلفی از آن ها در بازار وجود دارد، برای ساخت نوعی بالشتک استفاده کنیم. در این طرح وقتی دستگاه را روشن می کنیم پس از گذشت چند ثانیه، اختلاف دمایی بین صفحات ترموالکتریک برقرار می شود. همین اختلاف دما اساس کار بالشتک چهارفصل می باشد.


تبیان: در مورد کار پژوهشی خود توضیح دهید؟
تحقیقات نشان داده است که آمار تصادفات در روزهای گرم تابستان بسیار بیشتر است. دلیل آن را می توان در گرمازدگی و خستگی راننده ها از شدت گرما و بی حوصلگی آن ها دانست. در این پژوهش با توجه به محدودیت های زمانی و ظرفیت های مالی موجود، یک بالشتک چهارفصل ساخته شده است.

این بالشتک ها برای اولین بار به وسیله ترموالکتریک ها ساخته می شوند. نمونه هایی در خارج از کشور، کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا ساخته شده است که سازوکاری متفاوت با طرح مورد نظر دارند.

این دستگاه می تواند از تعرق فرد بکاهد و دمای بدن او را متعادل کند. هم چنین در روزهای سرد زمستانی می تواند گرمای مطبوعی را به بدن فرد منتقل کند. این وسیله از ترموالکتریک و دو عدد فن کامپیوتر، متصل به منبع تغذیه برای تولید جریان هوای گرم و سرد درون یک بالشتک از جنس الیاف پنبه ای ساخته شده است. برای قسمت گرم کننده آن، با اتصال مجموعه ساخته شده به منبع تغذیه و برقراری ولتاژ 12 ولت و جریان 32 آمپر، بعد از حدود چهار دقیقه بالشتک مورد نظر کاملا گرم (سرد) می شود. دمای اولیه درون بالشتک 32 درجه سانتی گراد و دمای نهایی آن پس از کارکردن دستگاه و گرم شدن بالشتک 30 درجه سانتی گراد می باشد. اختلاف دمای مطبوع تولید شده، استفاده از این بالشتک را لذت بخش خواهد کرد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان (1) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: اهداف کاربردی این پروژه چیست؟
1- ساخت سبک تر این وسیله و قرار دادن حداقل تعداد TEC که بازده دستگاه را بالا ببریم.
2- استفاده از این وسیله و نصب آن روی صندلی خودروها برای گرم شدن و یا خنک شدن
3- استفاده برای ساخت دستکش هایی که دستمان را گرم می کنند و یا دمای بدن را تنظیم می کنند.
4- استفاده به عنوان کیسه آب گرمی که نیاز به تعویض آب گرم آن نباشد.


تبیان: نتیجه حاصل از این پژوهش چیست؟
بااتصال مجموعه ساخته شده به منبع تغذیه و برقراری ولتاژ 12 ولت و جریان 2/3 آمپر، بعد از حدود چهار دقیقه بالشتک مورد نظر کاملا گرم (سرد) شد. دمای اولیه درون بالشتک 22 درجه سانتی گراد و دمای نهایی آن پس از کارکردن دستگاه و گرم شدن بالشتک 30 درجه سانتی گراد بود. این گرما و یا در واقع اختلاف دما، به گونه ای نیست که فردی که روی آن می نشیند یا می خوابد احساس گرمازدگی کند.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان