تبیان، دستیار زندگی
خداوند بیش از 3200 نوع کرم خاکی آفریده است که دو نوع آن با مابقی تفاوت دارد. مابقی با تولید مثل سالی یک بار، مبادرت به شخم زدن و جابجایی خاک می کنند، ولیکن دونوع دیگر با ویژگی خاصی نجات دهنده محیط زیست انسان ها و تامین کننده غذای سالم آن ها هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

کرم های ورمی کمپوست
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، سیده مونا حسینی هستم به همراه حورا دلال زاده از مدرسه طلوع در دهمین جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: علت انتخاب این موضوع برای پژوهش از سوی شما چه بوده است؟
خداوند بیش از 3200 نوع کرم خاکی آفریده است که دو نوع آن متفاوت از بقیه  هستند. کرم ها با تولید مثل سالی یک بار، مبادرت به شخم زدن و جابجایی خاک می کنند، ولیکن دونوع دیگر با ویژگی خاصی نجات دهنده محیط زیست انسان ها و تامین کننده غذای سالم آن ها هستند.

یکی از این دو نوع کرم، کرم خاکی آیزینیا فوتیدا است که در زبان فارسی به کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی و در سطح بین المللی به کرم کالیفرنیایی معروف است. این کرم با تولید مثل هر هفته، با ویژگی داشتن 70 درصد پروتئین در مقایسه با 22 درصد پروتئین گوشت قرمز یعنی بیش از سه برابر و هم چنین دارای امگا 3 نیز می باشد.
علاوه بر این، فضولات این کرم کودی به نام ورمی کمپوست دارای خواص منحصر به فردی است. این کرم در سال 1942 میلادی شناسایی شده است و از سال 1979 میلادی به صورت تجاری از آن استفاده می شود.


تبیان: انواع محیط های پرورش را نام ببرید؟
1- محیط های پرورش با استفاده از فاضلاب شهری
2- محیط های پرورش با مواد آلی گیاهی
3- محیط های پرورش به وسیله فضولات حیوانی
4- سایر محیط های کشت


تبیان: خوراک کرم چیست؟
همه نوع زباله تر شهری و فضولات حیوانی به جز مواد سنگی، شیشه ای، پلاستیکی، فلزی و گوشتی، غذای این کرم می باشد. به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم زباله خوار است. در ایران هر شهروند ایرانی روزی 800 گرم و هر روستایی روزی 350 گرم زباله تولید می کند که 70 درصد آن خوراک این کرم می باشد،

این کرم حداقل معادل وزن خود در روز غذا می خورد و 60 درصد آن به کود تبدیل می شود و مابقی غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می شود. قابل ذکر است، در عالم طبیعت برای تولید 2/5 سانتی متر کود ورمی کمپوست از زباله بشر به 500 تا 1000 سال زمان نیاز است و از طریق این کرم این مدت به 5 سال کاهش پیدا می کند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه طلوع در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: مصارف کرم چیست؟
در سطح کشورهای توسعه یافته از این کرم به دلیل داشتن پروتئین 70 درصدی در موارد زیر استفاده می شود:
مصرف پروتئینی انسانی:
در سایر کشورها از جمله در کشور آمریکا غذای مصرفی مردم است. همانند انواع کنسرو جهت سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و ... . به عنوان مثال از گران ترین غذاهای فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد می باشد، با توجه به فرهنگ ما استفاده از آن فعلا امکان پذیر نمی باشد.


مصرف پروتئینی حیوانی:
باتوجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تامین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستاییان و کشاورزان را دارد. در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل های غذایی دام و آرد ماهی را کاهش می دهد. از این گونه برای اولین بار در قرن 18 میلادی برای تغذیه دام و طیور استفاده شد.


به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی:
همان طور که قبلا هم گفته شد این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگا 3 فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده محصولات آرایشی بهداشتی می باشد.


به عنوان مواد اولیه در تولید دارو:
از جمله یکی از مهم ترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی می باشد، که داروهای مکمل غذایی، انواع آرامش بخش ها، داروهای ضد سرطان را شامل می باشد.


تبیان: از فضولات کرم چه استفاده ای می شود؟
این کرم، در روز بیش از وزن خود غذا می خورد و 60 درصد آن را به فضولاتی به نام کود ورمی کمپوست تبدیل می کند و این کود دارای حداقل 5 خاصیت زیر است:
1- بی بو است.
2- مانع از ایجاد علف هرز می شود.
3- استفاده از این نوع کود، کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی عملا حدود 50 درصد و کمیت آن ها را نیز چیزی در حدود 20 تا 70 درصد افزایش می دهد.
4- به دلیل خاصیت اسفنجی کود تولید شده در نگهداشت آب و آزادسازی تدریجی آب موجود از این کود به همراه فناوری خاص، اقدام به بارور نمودن و حاصلخیزی زمین های شوره زار، شیمیایی شده، کوهپایه و غیرقابل کشت می شود.
5- از همه مهم تر به دلیل فقدان هر نوع مواد شیبمیایی، محصول کشاورزی تولیدی با استفاده از این کود، ارگانیک است و قیمت محصول کشاورزی ارگانیک در سطح جهانی بین 2 تا 5 برابر قیمت محصول کشاورزی عادی است.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان