تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم ترین عوامل حادثه ساز، سرعت غیرمجاز است که تجربه نشان داده با کنترل بیشتر راننده می توان به شدت، آمار آن را کاهش داد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سامانه ثبت تخلف لحظه به لحظه خودرو
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، تینا فردطاهری هستم به همراه سما چیت ساز و نیاز اخوان رضایی از مدرسه ضحی در دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انتخاب این موضوع چیست؟
یکی از مهم ترین عوامل حادثه ساز، سرعت غیرمجاز است که تجربه نشان داده با کنترل بیشتر راننده می توان به شدت، آمار آن را کاهش داد. در این طرح با صرف هزینه اندکی نسبت به سایر سیستم های ایمنی در خودرو، می توان به نتیجه بسیار خوب در افزایش ایمنی سرنشینان خودرو رسید.

هماهنگی بین نقشه راه های کشور و نقشه محدودیت سرعت از مهم ترین عوامل اجرای طرح  - GPS می باشد که این بر عهده دستگاه است. بدین ترتیب که با استفاده، محدوده حرکت در هر لحظه از سیستم GPS تعیین می شود و در هماهنگی با نقشه های سرعت  مجاز پلیس راه، سرعت مجاز محل تعیین می شود.

تبیان: GPS چیست؟
سامانه موقعیت یابی جهانی یا جی پی اس ، منظومه ای از 24 ماهواره است که زمین را دور می زند و در هر مدار 4 ماهواره قرار دارد. جی پی اس در تمام شرایط به صورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده است و هیچ گونه بهایی بابت این خدمات اخذ نمی شود.
اساس کار دستگاه موقعیت یاب تعیین موقعیت است و این کار با دریافت امواج ماهواره های موقعیت یاب که در مدارهایی به دور کره زمین در چرخش هستند، انجام می شود. با استفاده از حداقل سه ماهواره یا بیشتر، موقعیت یاب می تواند طول و عرض جغرافیایی را پیدا کند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: برای اندازه گیری سرعت از چه دستگاهی استفاده می شود؟
برای اندازه گیری سرعت از دستگاهی به نام انکودر استفاده می شود. در واقع برای تعیین موقعیت از GPS و برای تعیین سرعت از انکودر استفاده می شود. انکودر دستگاهی است الکترونیکی که اطلاعات دریافتی را به صورت کد ارسال می نماید و در پایانه، این اطلاعات توسط دستگاهی دیگر رمزگشایی و بنا به نیاز پردازش می گردد.


تبیان: روش کار شما چگونه است؟
به منظور کنترل سرعت و ثبت نخلفات و گزارش آن به راننده در لحظه وقوع که منجر به انصراف راننده از ادامه ی تخلف گردد، سیستمی با مشخصات زیر پیشنهاد می گردد:
1- نصب سیستمی که نشانگر محل و سرعت خودرو در هر لحظه باشد.
2- نصب سیستمی که سرعت خودرو را با سرعت مجاز آن محل مقایسه و در صورت تخلف، آن را اعلام نماید.
3- ارسال پیام عبور به سیم کارت داخل خودرو
4- ارسال پیام تخلف و محل آن به پلیس راه
5- ارسال پیام تخلف و جریمه از پلیس راه به سیم

تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما در زنگ پژوهش از طریق دبیر پژوهشمان با جشنواره تبیان آشنا شدیم. به نظر ما جشنواره های دانش آموزی بسیار مفید هستند و ما هر سال در این جشنواره شرکت خواهیم کرد.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان