تبیان، دستیار زندگی
امروزه آمار افرادی که در دریاهای ایران غرق می شوند باوجود مناطق مشخص شده ایمن و امکانات جدید رو به افزایش است، به طوری که طبق آخرین آمار پزشکی قانونی 653 نفر در 6 ماه گذشته در دریای خزر جان خود را ازدست داده اند و این آمار باعث نگرانی های زیادی شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستگاه غریق نجات بهینه
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، سوگل ملک زاده هستم به همراه پارمیدا خدابخش از مدرسه ضحی در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انتخاب این پروژه چیست؟
امروزه آمار افرادی که در دریاهای ایران غرق می شوند باوجود مناطق مشخص شده ایمن و امکانات جدید رو به افزایش است، به طوری که طبق آخرین آمار پزشکی قانونی 653 نفر در 6 ماه گذشته در دریای خزر جان خود را ازدست داده اند و این آمار باعث نگرانی های زیادی شده است. براساس آمارهای پزشکی روزانه 3 ایرانی در آب غرق می شوند و براساس این گزارش در دو دهه اخیر آمار غرق شدگی ها به طور وحشتناکی زیاد بوده است، طوری که در سال 1382 یک هزار و 515 نفر غرق شده اند و در سال 1388 هم یک هزار و 7 نفر غرق شده اند و به طور متوسط در هر سال از دهه 80 یک هزار و 237 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند. با توجه به آمار تاسف انگیز به دست آمده ما تصمیم گرفتیم دستگاهی به نام غریق نجات بهینه را بسازیم.


تبیان: در مورد کار پژوهشی خود توضیح دهید؟
هر ساله افراد زیادی در دریاهای ایران غرق می شوند و صدها نفر جان خود را به بهای تفریح از دست می دهند. ما به فکر کاهش این آمارهای غرق شدگی افتادیم و دستگاهی ساختیم که بتوان به وسیله آن جان افراد را در لحظه ای که آن ها احساس کردند در حال غرق شدن هستند نجات دهد. به این صورت که فرد دستبندی را که دارای یک دکمه روی آن است را به دست خود می بندد و در لحظه ی غرق شدن دکمه را فشار می دهد، سپس سیگنالی به وسیله اراف به ساحل ارسال شده و گیرنده ها در همان لحظه هشدار می دهند، سپس غریق نجات به سوی فرد می رود و او را نجات می دهد.


تبیان: روش کار به چه صورت است؟
این دستگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
1- دستبند اعلام خطر
2- بخش کنترل مرکزی


دستبند اعلام خطر: این بخش از دستگاه به این منظور طراحی شده است که فرد در هنگام شنا آن را به دست خود بسته تا در هنگام بروز خطر با فشار دادن کلید به مرکز امداد مستقر در ساحل بروز حادثه را اعلام کند. البته این بخش امکان افزودن قابلیت های دیگری (مانند تشخیص مکان دقیق حادثه از طریقجی پی اس و ارسال آن به مرکز امداد به منظور تسریع عملیات نجات، انجام برخی اعمال برای کمک به فرد در حال غرق شدن تا رسیدن نیروهای امدادی و...) را دارد.


بخش کنترل مرکزی: این بخش اطلاعات مربوط به دستبندهای اطراف خود را از گیرنده گرفته، پردازش کرده و برروی نمایشگر نمایش می دهد. برای آینده این بخش، قابلیت ارسال پیامک به مرکزهای امداد دیگر و درخواست کمک در صورت بروز حوادث بزرگ یا چند حادثه همزمان درنظر گرفته شده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: آیا اطلاعی از پیشیشنه دستگاه غریق نجات دارید؟
درحال حاضر دستگاه هایی برای جلوگیری از غرق شدن افراد ساخته شده اند. از این دستگاه می توان به نمونه ای که پژوهشگران ایرانی به تازگی ساخته اند اشاره کرد، به نام بهپاد پارس که توسط یک گروه محقق تهرانی ساخته شده است، که می تواند چندین حلقه نجات غریق را با خود حمل کند و انسان ها را در دریا تشخیص داده و برای آن ها حلقه غریق نجات به پایین بیندازد، اما همان طور که از طرز کار بهپاد پارس می توان فهمید، این پهباد نیز مانند دیگر دستگاه ها و تجهیزات به منظور امدادرسانی به فرد در حال غرق شدن طراحی و ساخته شده است و علاوه بر اندازه بزرگ، هزینه بالا و نیاز به نیرو متخصص، با این مشکل روبروست که چگونه بفهمد فردی در حال غرق شدن است. درواقع مسئله اصلی در حوادثی از این جنس، نجات فردی در حال غرق شدن نیست بلکه اطلاع یافتن از دچارحادثه شدن افراد است. به تازگی در کشورهای غربی برای این منظور دستگاه هایی طراحی و ساخته شده است که یکی از بهترین آن ها دستگاهی است که برای کودکان طراحی شده و با نصب نرم افزار مرتبط هشدارهایی بر روی تلفن همراه والدین کودک ظاهر می شود که البته این دستگاه هم مشکلاتی دارد که ازجمله می توان به برد کم آن اشاره کرد.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان