تبیان، دستیار زندگی

پینه زدایی از پاها در 5 مرحله

متأسفانه با وجود اینکه پاها جزو ارگان‌های مهم بدن هستند، اما اکثر ما در مراقبت از آنها کوتاهی می‌کنیم، یعنی اینکه تقریبا کاری برای سالم ماندن‌شان انجام نمی‌دهیم. در حالیکه بدون پاهای سالم عملاً تحرکی در کار نخواهد بود. در این مطلب برای مقابله با یکی از رایج‌ترین مشکلات پاها یعنی پینه پنج مرحله‌ی ساده ارائه می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پینه پا ، میخچه پا، مشکلات پوست پا ،

اگر جزو افراد پشت میزنشین و پشت فرمان نشین نباشید و زیاد راه بروید، به احتمال زیاد با مشکل پینه و حتی میخچه پا مواجه شده‌اید. قرار گرفتن طولانی مدت پاها در کفش، استفاده از کفش های نامناسب، کفش های پاشنه بلند، پیاده روی زیاد، پابرهنه رفتن و غیره جزعواملی هستند که باعث ایجاد سایش در پوست پاها می شوند. زمانی که پوست پا ساییده می‌شود ضخیم شده و به مرور پینه می بندد.


متاسفانه با وجود اینکه پاها جزو ارگان های مهم بدن هستند، اما اکثر ما در مراقبت از آنها کوتاهی می کنیم، یعنی اینکه تقریبا کاری برای سالم ماندن شان انجام نمی دهیم. در حالیکه بدون پاهای سالم عملا حرکتی در کار نخواهد بود. در این مطلب پنج مرحله‌ی ساده برای مقابله با یکی از رایج ترین مشکلات پاها یعنی پینه را ارائه می دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

مرحله‌ی اول: حمام پا با سرکه سیب

پینه همان پوست خشکی است که به مرور ساییده، ضخیم و سفت می‌شود. برای مقابله با این مشکل رایج، قبل از هر کاری باید پوست را نرم کنید.


برای این کار بهتر است حمام مخصوصی برای پاهایتان آماده کنید. به این ترتیب که داخل یک لگن آب 480 میلی لیتر سرکه سیب و دو قاشق غذاخوری گلیسیرین بریزید.


پاها را داخل لگن قرار دهید و اجازه دهید مدت 20 دقیقه خیس بخورند. سپس پاها را با دقت و بدون ساییدن پوست خشک کنید. لای انگشتان پا فراموش نشود.

پاها حاوی غدد مولد عرق هستند، اما غدد مولد چربی ندارند و خیلی زود خشک و خشن می شوند. به همین دلیل لازم است که آنها را با مالیدن کرم، مرطوب نگه دارید

 

مرحله‌ی دوم: پوست های مرده را با سنگ پا جدا کنید

زمانی که پوست های مرده روی هم انباشته می شوند، ضخیم شده و پینه ها را تشکیل می دهند. برای مقابله با تشکیل ترک های پوستی لازم است که پوست های اضافه برداشته شوند.


برای این کار بعد از اینکه پاهایتان را در آب حاوی سرکه سیب و گلیسیرین نرم کردید، با سنگ پای تمیز به آرامی بسابید تا قسمت های ضخیم آن جدا شده و پوست های مرده از بین بروند.


حواستان باشد که سنگ پا را محکم روی پوست نکشید.

 

مرحله‌ی سوم: لایه برداری پوست با روغن نعنا فلفلی

کشیدن سنگ پا می تواند منافذی در پوست پینه بسته ایجاد کند. در نتیجه امکان دارد که پوست خشن شود. برای داشتن پوستی صاف و نرم بهتر است به فکر گوماژ پا یا همان لایه برداری باشید.


برای این کار کافیست 40 گرم آرد ذرت، 25 گرم آرد جوی دو سر و یک قاشق غذاخوری نمک را با هم مخلوط کنید. کمی آب به ترکیب اضافه کنید تا خمیر شود. چند قطره عصاره ی روغنی نعنا فلفلی نیز به ترکیب اضافه کنید.

 

سپس پوست پاها را با این خمیر لایه برداری کنید و در نهایت شستشو داده و خشک کنید.

 

مرحله‌ی چهارم: پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید

ماساژ باعث تحریک گردش خون می‌شود، استرس و فشارهای روحی را کاهش داده و احساس آرامش در عضلات و بدن ایجاد می کند.


اگر نمی توانید به سراغ ماساژهای بیرون بروید، خودتان دست بکار شده و پاهایتان را با ملایمت ماساژ دهید. پاهایتان را از نوک انگشت ها تا پاشنه به آرامی بمالید و ماساژ دهید.


توجه داشته باشید زمانی که پینه ها ضخیم شوند، جا خوش می کنند و امکان دارد دردناک شوند. پس لازم است که آنها را مرطوب کنید تا از ترک خوردن جلوگیری شود.


بعد از لایه برداری پوست نرم می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای ماساژ با روغن زیتون است.


برای این کار پینه ها را به مدت دو تا سه دقیقه با روغن زیتون و به آرامی ماساژ دهید.

ماساژ باعث تحریک گردش خون می‌شود، استرس و فشارهای روحی را کاهش داده و احساس آرامش در عضلات و بدن ایجاد می‌کند.

 

مرحله‌ی پنجم: پاها را با روغن بادام شیرین چرب کنید

پاها حاوی غدد مولد عرق هستند، اما غدد مولد چربی ندارند و خیلی زود خشک و خشن می شوند. به همین دلیل لازم است که به فکر مرطوب نگه داشتن آنها باشید. پاهایی که به اندازه‌ی کافی مرطوب شده باشند، پوست نرم، صاف و سالمی دارند.


بعد از اینکه پوست های ضخیم و مرده را از پاها جدا کردید، پوست تحریک شده و روند احیای اپیدرم فعال می‌شود. برای حفاظت از اپیدرم و پیشگیری از خشکی دوباره ی پوست، باید به فکر تغذیه ی عمقی آن باشید.


برای این کار به سراغ روغن بادام شیرین بروید. کمی روغن بادام به پوست پا و روی پینه ها زده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود. بهتر است شب ها اینکار را انجام دهید. جوراب بپوشید و اجازه دهید روغن تمام شب روی پوستتان بماند تا به خوبی جذب شود.

 

یک توصیه‌ی اضافه: در منزل پا برهنه راه نروید

پینه ی پا معمولا در کف پا شکل می‌گیرد، به خاطر اینکه بیشترین تماس را با سطوح زبر و خشن دارد. در حین راه رفتن یا به دلیل سایش بافت‌ها، پوست نیز زبر و خشن شده و سفت می‌شود. در نتیجه بهتر است برای پیشگیری از بروز پینه، تا حد امکان از پاها مراقبت کنید.


زمانیکه در منزل هستید، جوراب یا صندل های راحت بپوشید تا پوست پایتان کمترین تماس را با سطوح سفت داشته باشد. یادتان باشد که هر شب قبل از خواب، پاها را با کرم مرطوب کنید.


مطالب مرتبط:

سلامت پاها و سه مشکل شایع آن
پینه پا و آرنج دست
میخ کوچکی در کف پا
چطور تاول پا را بهبود دهیم؟
درد انگشتان پا؛ علل و علائم
صندل و استانداردهای آن
این کفش ها را نپوشید
دیابتی‌ها چطور مراقب پاهایشان باشند؟
سنگ پا را تمیز نگه دارید

 

فیلم مرتبط:

تناسب کفش و پا

 

صوت مرتبط:

سخنان دکتر بهروز باریک بین ، متخصص پوست درباره میخچه پا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.