تبیان، دستیار زندگی
با شکوفایی صنعت ساخت گوشی های هوشمند، عرصه بر سازندگان این گوشی ها در متمایز کردن محصولاتشان نسبت به محصولات رقیبان تنگ تر و تنگ تر می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

G4، دوستی در لباس چرمی


با شکوفایی صنعت ساخت گوشی های هوشمند، عرصه بر سازندگان این گوشی ها در متمایز کردن محصولاتشان نسبت به محصولات رقیبان تنگ تر و تنگ تر می شود. اما یکی از شرکت هایی که تلاش فراوانی در خاص کردن گوشی های هوشمندش دارد، شرکتی است به نام ال جی. شرکتی که سعی در خلق یک زبان شخصی در طراحی محصولاتش دارد.


عرضه مدل G Flex، شروعی بود بر انتقال دکمه های سخت افزاری به پشت گوشی. هرچند که G Flex از نظر اقتصادی سودآور نبود، ولی ال جی این شهامت را به خرج داد تا در گوشی های آتی خود همچون G Pro 2 و پرچمدار سال گذشته اش ، G3 ، دکمه ها را در پشت گوشی قرار دهد.
G4 طراحی و ظاهرش را از مدل های قدیمی ال جی به ارث برده است. به طور مثال، عدم وجود دکمه در کناره گوشی ایده ایست که در  G3 شاهدش بودیم. یکی از ویژگی های G4 این است که با دو بار ضربه زدن به صفحه نمایش، قفل آن باز می شود و لازم نیست که برای باز کردن قفل صفحه نمایش حتما از دکمه پشت گوشی استفاده کنید. از طرف دیگر دکمه پاور G4 نسبت به G3 کمی بالاتر رفته و اندازه درازای آن کم و پهنای آن زیاد شده و به نوعی از حالت دایره به مستطیل خوابیده تغییر شکل داده، که همین امر موجب تسهیل در استفاده از این دکمه نسبت به G3 شده است.

g4 ، دوستی در لباس چرمی

از دیگر ویژگی های جذاب و چشم نواز این گوشی، قاب چرمی آن است که علاوه بر ظاهری زیبا، راحتی و امنیت بیشتری در بدست گرفتن گوشی فراهم کرده است. ویژگی ای که نبودش در دیگر گوشی های هوشمند، هنگام بدست گرفتن آنها با دستان خیس یا عرق کرده بسیار به چشم می آید. همچنین برآمدگی قاب در اطراف صفحه نمایش باعث می شود که در مواردی مانند زمین افتادن گوشی، 20 درصد افزایش مقاومت داشته باشد.
در بخش صفحه نمایش، هرچند G4 از نظر اندازه و رزولوشن با مدل قبلی یکسان است، اما ال جی با بهبود عملکرد های جانبی مانند نسبت کنتراست، تولید رنگ، روشنایی و غیره موجب شده تا در مقایسه دو گوشی در کنار هم، G4 کیفیت بیشتری را به نمایش بگذارد.

G4 در کنار استفاده از سیستم عامل اندروید ورژن آبنبات چوبی، از رابط کاربری قدرتمند و جدید LG UX 4.0 بهره می برد. رابطی مختص به شرکت ال جی که در کنار اندروید، قابلیت های خاصی را به کاربران ارائه می کند. برای مثال، برنامه طبقه بندی گالری، اکنون دارای ویژگی هایی مانند "خاطرات" است، که امکان طبقه بندی عکس ها و فیلم های گرفته شده توسط گوشی را بر حسب رویداد ها و مسافرت ها به کاربر می دهد. و همچنین ویژگی  مرور اجمالی در تایم لاین که موجب دیدن تمام تصاویر و فیلم ها در یک نگاه می شود. این ویژگی ها، به یاد آورنده سال ها، خاطرات و کالکشن هایی است که در سیستم عامل اپل، آی او اس، شاهد آن هستیم و در دیگر برنامه های اندرویدی نیز تحت نام های دیگر وجود دارند.

هرچند G4 از نظر قیمت با پرچمداران سامسونگ و اچ تی سی برابری می کند، اما کیفیت عالی دوربین و صفحه نمایش و همچنین 0.4 و 0.5 اینچ بزرگتر بودن صفحه نمایش نسبت به مدل های Galaxy S6 و One M9 موجب باقی ماندن G4 در کورس رقابت با آنها می شود

همانند G3، در سمت چپ صفحه نمایش، رابطی تحت عنوان "بولتن هوشمند" (Smart Bulletin) قرار دارد که از ویژگی های بارز آن، شخصی سازی گوشی نسبت به موقعیت مکانی است. بطور مثال تعیین می کنید که هرگاه از منزل خود دور شدید گوشی تان وای فای را خاموش کند. البته برنامه هایی مانند Tasker and Llama که مشابه این عملیات ها، و حتی بیشتر از این ها را انجام دهند وجود دارند، ولی اکثر کاربران از وجود آنها بی خبرند.

ابزار های تصویر برداری G4 شامل یک دوربین 16 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین 8 مگاپیکسلی در جلو می شود. دوربین پشت از دهانه دیافراگم 1.8 و Optical Image Stabilisation برخوردار است که به گفته ال جی، این مقدار باز بودن دهانه دیافراگم می تواند 80 درصد نور بیشتری را نسبت به دوربین هایی با دهانه دیافراگم 2.4 جذب کند. نزدیک ترین دوربین ها از لحاظ دهانه دیافراگم به G4 ، Galaxy S6 و Galaxy S6 Edge هستند که اتفاقا دوربین های آنها از نظر عملکرد، بازدهی بالایی دارند.
برای عکاسان حرفه ای که بدنبال تنظیمات دستی در عکاسی هستند، برنامه عکاسی G4 در قسمت Manual، امکان تنظیم نوردهی، ISO، تعادل سفیدی و.... را می دهد. قابلیت عکسبرداری نمای نزدیک یا Macro از قابلیت های محبوب این گوشی بوده و همچنین قابلیت Long Exposure امکان ثبت رد نور در نماهایی مانند بزرگراه های پر تردد را می دهد.

g4 ، دوستی در لباس چرمی

G4 از باتری 3000 میلی آمپری لیتیوم یون بهره می برد. البته طبق گفته کاربران، این باطری کفاف مصرف یک روز کامل را نمی دهد. با رجوع به نمودار مصرف باتری اجزاء گوشی می توان دید که مصرف اصلی باتری هنگام کار با گوشی، صفحه نمایش QHD آن است. البته در اکثر گوشی های هوشمند، شارژ باتری عمدتا صرف صفحه نمایش می شود، ولی در G4 مصرف صفحه نمایش مقداری بیشتر است.
ال جی بر خلاف اپل، و بدنبال آن سامسونگ، هنوز پایبند به قابل تعویض بودن باتری و همچنین استفاده از حافظه جانبی می باشد.
Qualcomm Snapdragon 808 SoC هشت هسته ای به همراه 3 گیگابایت Ram قسمت پردازنده G4 را تشکیل می دهند. هرچند که این پردازنده در مقابل پردازنده های گوشی های روز دنیا اندکی ضعیف تر به نظر می رسد، اما اگر شما قصد نصب با کیفیت ترین و قوی ترین بازی های روز را ندارید، پردازش این گوشی مشکلی برایتان بوجود نمی آورد.
هرچند G4 از نظر قیمت با پرچمداران سامسونگ و اچ تی سی برابری می کند، اما کیفیت عالی دوربین و صفحه نمایش و همچنین 0.4 و 0.5 اینچ بزرگتر بودن صفحه نمایش نسبت به مدل های Galaxy S6 و One M9 موجب باقی ماندن G4 در کورس رقابت با آنها می شود. و البته تنها گذر زمان در بازار خرید گوشی های هوشمند نشان دهنده این خواهد بود که آیا اندک ضعیف بودن پردازنده پرچمدار امسال ال جی واقعا ضعف بوده و یا خیر.

امین سعادت

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع

1- http://gadgets.ndtv.com/mobiles/reviews/lg-g4-review-close-but-no-cigar-711374
2- http://www.stuff.tv/lg/g4/review?_ga=1.37029539.208277079.1439675758