تبیان، دستیار زندگی
فلج چندگانه یا اِسکلروزِ چندگانه که با نام اختصاری اِم اِس نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های میلین سلول های عصبی، در مغز و نخاع آسیب می بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری ‌ام اس ناشی از استرس

بیماری ‌ام اس ناشی از استرس

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده:
بررسی بروز بیماری ‌ام اس ناشی از استرس برروی دانش آموزان پایه اول و سوم متوسطه دبیرستان دخترانه امام صادق (ع)
نام ارائه دهنده/دهندگان: نگار رضوانفر، محدثه نجفی، سیده فاطمه سادات کچوئی
زمینه و نوع پروژه: پزشکی- بیماری‌ام اس- روانشناسی-آمار
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دخترانه امام صادق


فلج چندگانه یا اِسکلروزِ چندگانه: که با نام اختصاری اِم‌اِس نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های میلین سلول های عصبی، در مغز و نخاع آسیب می بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد می کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه های زیادی، از جمله مشکلات فیزیکی، روانی و در برخی موارد مشکلات روانپزشکی شود.

ام‌اس به چند شکل ظاهر می شود و علائم جدید آن یا به صورت حملات مرحله‌ای (به شکل برگشتی) یا در طول زمان (به شکل متناوب) اتفاق می افتد. ممکن است در بین حملات نشانه بیماری به کلی از بین برود؛ با این وجود مشکلات عصبی دائمی مخصوصاً با پیشرفت بیماری در مراحل بعدی به طور مداوم اتفاق می افتد.

اگرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن تخریب توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول های تولید کننده میلین می باشد. دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم ها شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت می باشد. معمولاً ام‌اس بر اساس نشانه ها و علائم و نتایج آزمایش های پزشکی تشخیص داده می شود.

درمان مشخصی برای ام‌اس وجود ندارد. و درمان های موجود به منظور بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و جلوگیری از حملات جدید صورت می گیرد. اگرچه داروهایی که برای درمان ام‌اس تجویز می شود اندکی موثرند اما دارای اثرات جانبی هستند و تحمل آن دشوار است.

بیماری ‌ام اس ناشی از استرس

با وجود اینکه شواهدی در مورد اثربخشی درمان های جایگزین ام‌اس وجود ندارد، بسیاری از مردم به دنبال آن درمان ها هستند. پیش بینی نتیجه دراز مدت درمان بسیار دشوار است، اما نتیجه قابل قبول بیشتر در زنان و افرادی که در سنین پایین تر به این بیماری مبتلا شده‌اند، افرادی که در آن ها دوره های عود مشاهده می شود و افرادی که آن ها در مراحل اولیه، حمله های کمی را تجربه کرده‌اند مشاهده می شود.

امید به زندگی افراد دارای ام‌اس ۵ تا ۱۰ سال کمتر از دیگران است. از سال ۲۰۰۸، بین ۲ تا ۲/۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، این در حالی است که نرخ ابتلا در بخش های مختلف جهان و در بین جوامع مختلف تفاوت آشکاری دارد.

این بیماری به طور معمول در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان دو برابر مردان اتفاق می افتد. نام "اسکلروز چندگانه" به زخم ها (سختینه-به عبارت دیگری پلاک یا زخم) که در ماده سفید مغز یا ستون فقرات قرار دارد گفته می شود. ام‌اس در سال ۱۸۶۸ توسط ژان مارتین شارکو توصیف شد. محققان در حال توسعه درمان ها و روش های تشخیص جدید هستند.
 
با توجه به اینکه بیماری ‌ام اس بسیار بیماری خطرناکی است دانش آموزان به فکر بررسی بروز بیماری‌ام اس ناشی از استرس بر روی دانش آموزان پایه اول و سوم متوسطه دبیرستان دخترانه امام صادق (ع) افتادند. آن ها با بررسی استرس میان دانش آموزان نمونه، به پژوهش و امکان بروز بیماری‌ ام اس پرداختند. ابزار پژوهش دانش آموزان پرسشنامه بود. همچنین آن ها با مطالعات کتابخانه‌ای و جستجو در اینترنت در مورد بیماری ‌ام اس در ابتدا اطلاعات مفیدی کسب کردند.

مهارت های کسب شده

1. تحقیق و جستجو در سایت ها و منابع علمی
2. نحوه کار با برنامه آمارگیری SPSS
3. روش ها و اثرات relaxation
4. چگونگی تهیه پوستر، بروشور و...

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی