تبیان، دستیار زندگی
سندرم قبل از قاعدگی عبارت از ظهور دوره ای یک یا بیشتر از علائم قبل از قاعدگی است، که در نوع شدید بر روی زندگی روزانه و کار فرد تأثیر می گذارد و به دنبال آن دوره زمانی وجود دارد که فرد هیچ علامتی ندارد. در بسیاری از مبتلایان به سندرم قبل از قاعدگی سر درد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسردگی در دختران دانش آموز

افسردگی در دختران دانش آموز

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: بررسی شیوع سندرم قبل از قاعدگی و رابطه آن با افسردگی در دختران دانش آموز
نام ارائه دهنده/دهندگان: فاطمه خلج، سارا معینی
زمینه و نوع پروژه: روانشناسی-پزشکی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دخترانه امام صادق

سندرم قبل از قاعدگی عبارت از ظهور دوره ‌ای یک یا بیشتر از علایم قبل از قاعدگی است، که در نوع شدید بر روی زندگی روزانه و کار فرد تأثیر می گذارد و به دنبال آن دوره زمانی وجود دارد که فرد هیچ علامتی ندارد. در بسیاری از مبتلایان به سندرم قبل از قاعدگی سر درد جزیی از علایم بیماری است.

سردرد قاعدگی به همه سردردهای مرتبط با قاعدگی که قبل یا حین قاعدگی بروز می کند، گفته می شود. سندرم پیش از قاعدگی را می توان به عنوان نهمین علت مراجعه به پزشک و عامل اصلی کاهش بازده کار نام برد. سندروم پیش از قاعدگی، ممکن است اثرات ناتوان کننده ‌ای بر عملکرد فرد در خانواده و اجتماع داشته باشد.

از علائم قبل از قاعدگی به ترتیب شیوع می توان از دل درد، اختلالات خلق، اختلالات خواب، سردرد، حساس شدن پستان ها، افسردگی، اضطراب، آکنه، افزایش وزن، و ادم اندام ها و ترس بی مورد نام برد.

سندرم پیش از قاعدگی به عنوان یک رخداد دوره‌ای، عبارت از ترکیبی از اختلالات جسمی، عصبی و روانی است که در نتیجه آن، سازگاری اجتماعی، ارتباط درون فردی و فعالیت های طبیعی فرد با مشکل مواجه شده و بر کیفیت زندگی وی تأثیر منفی می گذارد. این سندرم در اواخر مرحله ترشحی سیکل قاعدگی و به طور متوسط 5 تا 7 روز قبل از قاعدگی شروع می شود و به مدت 2 تا 4 روز پس از شروع خونریزی ماهیانه ادامه دارد.

افراد در دامنه سنی 18 تا 35 سال به طور مشخص مبتلا به این سندرم هستند. علائم بالینی قاعدگی را می توان به سه دسته بدنی، روحی و رفتاری تقسیم نمود. از علائم بدنی می توان به کمردرد، نفخ شکم، ادم و افزایش وزن اشاره نمود. از علائم روحی می توان به انزوا و کاهش کارایی اشاره کرد. کاهش کارایی و عدم لذت از فعالیت ها، بارزترین مشکل و اختلالی است که سندرم قبل از قاعدگی و قطعا pmdd در کیفیت کاری مبتلایان ایجاد خواهد کرد.

البته می توان با درمان های صحیح و به موقع و آموزش های لازم تا حد زیادی از اختلال عملکرد فردی و اجتماعی مبتلایان جلوگیری نمود. سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایع‌ترین اختلالات زنان قبل از دوران یائسگی است به نحوی که خانم ها از علائم جسمی، خلقی و رفتاری سندرم قبل از قاعدگی باشدت و طبیعت متفاوت رنج می برند. یکی دیگر از نشانه های سندرم پیش از قاعدگی دوره های گریه، خستگی، کمبود انرژی، عصبانیت یا تحریک پذیری بدون دلیل، اشکال در تمرکز، تغییرات اشتها و تشنگی و درجاتی متغییر از ادم انتهاها که معمولاً در 10-7 روز آخر سیکل قاعدگی ایجاد می شود.
 
به طور خلاصه سندرم پیش از قاعدگی (سندرم قبل از قاعدگی) (به انگلیسی: Premenstrual Syndrome) یا تنش پیش از قاعدگی (PMT) (به انگلیسی: Premenstrual Tension) مجموعه‌ای از علائم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است؛ تعاریف پزشکی از سندرم قبل از قاعدگی به الگویی مداوم از نشانه های فیزیکی وعاطفی (روانی) محدود می شود که تنها در طول فاز لوتئال از چرخه قاعدگی، اتفاق می افتد، که از "شدت کافی برای تداخل با برخی از جنبه های زندگی" برخوردار است.

به طور خاص، نشانه های عاطفی (روانی) برای تشخیص سندرم قبل از قاعدگی، باید وجود داشته باشد. نشانه های خاص روانی و فیزیکی منتسب به سندرم قبل از قاعدگی از زنی به زن دیگر متفاوت است، با اینحال الگوی علائم برای هر زن، به طور فردی، قابل پیش بینی است. این نشانه ها در طول ده روز قبل از قاعدگی اتفاق می افتد، و مدت کوتاهی قبل و یا مدت کوتاهی بعد از شروع جریان قاعدگی ناپدید می شود. تنها درصد کمی از زنان (۲ تا ۵٪) علائم پیش از قاعدگی بارزی دارند که می توان آن را از ناراحتی عادی مرتبط با قاعدگی زنان سالم جدا کرد.

از نظر فرهنگی، مخفف سندرم قبل از قاعدگی در کشورهای انگلیسی زبان بسیار شناخته شده می باشد و به مشکلات مرتبط با قاعدگی اشاره می کند، و این مخفف بدون توجه به تعریف پزشکی آن، به طور گسترده‌ای در گفتگوهای محاوره‌ای و عادی استفاده می شود. در این موارد، علائم به ندرت بدون استفاده از مخفف بیان می شوند، و اشاره به معنی ضمنی آن بیشتر از تعریف بالینی آن مورد توجه است.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

1. آکنه
2. کمر درد
3. شکم پف کرده
4. تغییر در اشتها، از جمله ولع برای غذاهای خاص

افسردگی در دختران دانش آموز

5. یبوست
6. گریه جوئی
7. افسردگی
8. بالا رفتن ضربان قلب
9. تحریک پذیر، پر تنش یا اضطراب
10. احساس خستگی
11. سردرد
12. گرگرفتگی
13. درد مفاصل
14. نوسانات خلقی
15. عدم احساس علاقه به روابط جنسی
16. حساسیت و تورم سینه
17. مشکل در تمرکز کردن
18. مشکلات خواب
19. تورم دست یا پا
20. گرایش به انزوا و تنها بودن
21. افزایش وزن


لذا دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش به بررسی رابطه میان سندرم پیش قاعدگی و افسردگی میان دختران پرداختند و در یک مطالعه مروری رابطه میان سندرم پیش قاعدگی و افسردگی را بیان نمودند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی