تبیان، دستیار زندگی
شیر مادر اكثریت مادران قادر به شیردهی موفق هستند . عواملی مثل سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب ، نداشتن اضطراب و تشویش ، تغذیه كافی ، و درمان زود و به موقع بیماریها و عفونتهای احتمالی هم می توانند در شیردهی موفق ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت روز جهانی شیر مادر

شیر مادر

اكثریت مادران قادر به شیردهی موفق هستند . عواملی مثل سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب ، نداشتن اضطراب و تشویش ، تغذیه كافی ، و درمان زود و به موقع بیماریها و عفونتهای احتمالی هم می توانند در شیردهی موفق ، مؤثر باشند.

تغذیه مادر باید شامل پنج  گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات ، سبزیجات، پروتئین ها، قندها و چربیها باشد. میزان اضافه وزن مناسب در طول بارداری 11 كیلوگرم است و میزان كالری مورد نیاز مادر در طول بارداری و شیردهی حدود 5/ 1 برابر وضعیت قبل از بارداری است.

برقراری و استمرار شیر دادن :

شیر دادن باید هر چه زودتر پس از زایمان شروع شود. بهتر است ظرف نیمساعت اول بعد از زایمان و نهایتاً یك تا دو ساعت بعد از زایمان ، شیردهی شروع شود.

مكیدن مكرر طفل ، سلامتی ، نشاط و آرامش مادر عوامل مؤثری در موفقیت مادر و برای شیردهی هستند و بر عكس ناراحتی و نارضایتی مادر، نگرانی و تشویش او بیشترین اثر را بر كاهش شیر خواهد داشت. شستشوی سینه با آب ، روزی یك بار كافی است ولی قبل از هر بار شیر دادن یا باید دستها را با آب و صابون شست و یا وضو گرفت .

برنامه غذایی مادر ، دریافت كالری كافی ، اجتناب از كاهش وزن شدید( كمتر از وزن دوران قبل از بارداری ) ، و مصرف شیر ، خیلی مهم است .  ولی اگر مادر به شیر حساسیت دارد یا آن را دوست ندارد می تواند از سایر جانشین های شیر مثل ماست، پنیرو كشك استفاده كند. مصرف مایعاتی مانند شیر ، چای كمرنگ و سایر مایعات در دوران شیردهی باید مناسب و كافی باشد . علاوه بر آن نیازی به رژیم گرفتن برای كاهش وزن نیست. شیر دادن خود باعث برگشتن رحم به اندازه طبیعی شده و خیلی زود مادر به وزن قبل از بارداری خود می رسد.

موارد منع شیرده:

این موارد عبارتند از : بیماری های مزمن و صعب العلاج مادر مثل: سل فعال- تیفوئید- عفونت سینه مادر به طوری كه باعث خروج چرك از سینه شود، بیماری های كلیوی قلبی، كبدی ، و سوختگی شدید هر دو پستان كه منجر به معلولیت و از كارافتادگی مادر و اختلال در شیردهی او گردد، مصرف داروها و مواد رادیواكتیو، مثل داروهای ضدسرطان ، بروموكریپتین، لیتیوم، ید رادیو اكتیو ، متی مازول ( ضد تیروئید)

تغذیه در شش ماه اول زندگی :

تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی برای رشد و تكامل كودك از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر ، كودك نیاز به مصرف هیچ گونه ماده غذایی حتی آب ندارد. البته در این زمان مصرف قطره مولتی ویتامین و آ+د ضروری است در شرایط بیماری مثل اسهال ، مصرف دارو یاORS اشكالی ندارد. ولی موادی مثل آب قند سبب كاهش تمایل كودك به شیر مادر می شود. شیر نخست یا آغوز كه شیری غلیظ و زردرنگ است در نخستین روزهای پس از زایمان ترشح می شود. این شیر حاوی درصد بالایی پروتئین و املاح است. این پروتیئنها سیستم ایمنی نوزاد را تقویت كرده و او را در مقابل بسیاری از بیماریها ایمن می سازند. بنابراین دادن این شیر به نوزاد در روزهای نخست تولد ضروری است. در شش ماه اول زندگی ، شیر مادر به تنهایی برای تغذیه كودك كافی است زیرا : با توجه به رشد فزاینده كودك تمام نیازهای غذایی او را تأمین می كند.

بهترین و كاملترین غذاست كه در مقایسه با شیر خشك كمتر موجب بروز حساسیت در كودك می شود.

حاوی موادكشنده باكتریها و ویروسهاست.

رشد بسیاری از ویروسها مثل اوریون ، آنفلوانزا و آبله توسط ماده ای در شیر مادر مهار می شود.

شیر مادر منبع پروتیئنی به نام لاكتوزفرین است كه باعث مهار رشد میكروبها در روده كودك می شود. اگر مادر شاغل است یا به علتی ناچار است ساعتی را دور از فرزند خود به سر برد ، می تواند شیر خود را دوشیده و در شیشه های دربسته استریل شده بریزد و تاریخ روز مربوطه را  روی شیشه بنویسد. سپس شیشه را در فریزر قرار داده و شیرها را به ترتیب از اولین تاریخ به نوزاد بدهد.

بهتر است ساعات شیردهی هر 3- 2 ساعت یك بار و بسته به نیاز كودك به شیر باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.