تبیان، دستیار زندگی
میقات در حج به چه معناست؟ محل احرام بستن را میقات می گویند و آن به اختلاف راههایی كه حجاج از آنها به طرف مكه می روند مختلف می شود. و آن پنج محل است: 1. مسجد شجره و آن میقات كسانی است كه از مدینه به مكه می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میقات کجاست؟
میقات

میقات در حج به چه معناست؟ محل احرام بستن را میقات می‌گویند و آن به اختلاف راههایی كه حجاج از آنها به طرف مكه می‌روند مختلف می‌شود. و آن پنج محل است:  1. مسجد شجره و آن میقات كسانی است كه از مدینه به مكه می‌روند.  2. وادی عقیق كه محل احرام عامه است، و آن میقات كسانی است كه از راه عراق و نجد به مكه می‌روند.  3. قرن المنازل و آن میقات كسانی است كه از راه طائف حج می‌روند.  4. یلملم و آن میقات كسانی است كه از راه یمن می‌روند. 5. جحفه و آن میقات كسانی است كه از راه شام به مكه می‌روند.


سوال: آیا در حال احرام استفاده از حشره کش‌هایی که خوشبو می‌باشند، حرام است؟

1ـ اصولاً کشتن حشرات در حال احرام جایز نیست، مگر اینکه از حیوانات موذى و خطرناک باشند.
2ـ در حال احرام استعمال مواد خوشبو کننده و همچنین بوییدن بوی خوش جایز نیست. استفاده از این حشره‌کش‌ها برای نابودی حیوانات خطرناک مانعی ندارد ولی نباید آن را ببوید.


پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

بنا بر احتیاط واجب باید مُحرم از بوییدن هر چیز معطّر اجتناب کند هرچند به آن عطر اطلاق نشود.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

احتیاط واجب آن است که مُحرِم حشرات (مانند پشه، مگس، مورچه و امثال آن) را نکشد; چه روى بدن یا لباس او باشد، یا جاى دیگر. بلکه احتیاط واجب آن است که هیچ جنبنده‌ای را به قتل نرساند، مگر این که مایه آزار او شوند، یا از حیوانات موذى و خطرناک، مثل مار و عقرب و مانند آن باشد; حتى احتیاط واجب آن است که حشرات مذکور را از روى بدن نیفکند، و اگر از روى خطا چنین کند، مقدارى طعام به فقیر دهد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اصولاً کشتن حشرات در حال احرام جایز نیست.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

در حال احرام استعمال مواد خوشبو کننده و همچنین بوییدن بوی خوش جایز نیست اما اگر این حشره‌کش‌ها را برای کشتن حشرات موذی استعمال کنید ولی آن را نبویید، اشکال ندارد.

سوال: آیا از وام خرید ماشین، خانه و غیره می توان برای سفر حج استفاده کرد؟

طبق نظر رهبر معظم انقلاب (توضیح المسائل مراجع، ج ‏2، ص 940، س 1935) اگر دادن و گرفتن پول به عنوان مضاربه یا شرکت باشد عقد در صورتى که صورى باشد، صحیح نیست و در نتیجه آن مبلغ در ملکیت بانک باقى مى‏ماند و کسى که آن را گرفته، حق تصرف در آن را ندارد و هم چنین اگر در عقدى که پول را به عنوان آن از بانک گرفته قصد جدى داشته باشد، آن پول در دست او امانت است و جایز نیست آن را در غیر موردى که به آن منظور گرفته است، مصرف نماید.
ولى اگر دادن یا گرفتن پول از بانک به عنوان قرض باشد، آن پول ملک قرض گیرنده مى‏شود و مصرف آن در هر موردى که بخواهد صحیح است. در این صورت صرف این وام برای سفرحج مستحبی و عمره اشکالی ندارد. هر چند اگر شرط شده باشد که آن را در مورد خاصى مصرف کند، فقط از نظر حکم تکلیفى، واجب است به آن شرط عمل نماید. (و اگر به شرط عمل نکرد تنها گناه کرده است، اما حج و عبادات او باطل نیست). اما در صورتی که وام گیرنده از نظر مالی مستطیع نباشد و بخواهد با این وام حج تمتع واجب به جا بیاورد، با وام مستطیع نمی شود (مناسک حج (المحشى للإمام الخمینی)، ص 25، م20) و حج او کفایت از حج واجب نمی کند و باید هر گاه مستطیع شد مجددا حج تمتع واجب به جا آورد.

سئوال: كسی در جایی كار می‌كند همه شرایط حج برای او مهیا شده به غیر از یك مانع كه رئیسش می‌گوید اگر بروی و از حج برگردی از كارت بیرونت می‌كنم و اگر برود و بیاید بعد شاید كار گیر او نیاید در این فرض باید حج برود؟

جواب: اگر كار دیگری برای او پیدا می‌شود واجب است به حج برود، اما اگر با اخراج از كار، كار دیگری پیدا نمی‌كند و زندگی او فلج می‌شود، فعلاً مستطیع نیست.(تحریر الوسیله, ج1, ص347, م39)

سئوال: فردی توانایی رفتن به حج را دارد و مستطیع شده به علت احتیاج به ساختن یك باب مدرسه در منطقه‌ای كه زندگی می‌نماید هزینه مربوطه را صرف ساختن آن مدرسه می‌كند كه از استطاعت می‌افتد حال تكلیف او چیست؟

جواب: اگر كسی مستطیع شد و حج بر او مستقر شد باید حج را به جا آورد و هیچ عملی جایگزین آن نمی‌شود. بله اگر قبل از استطاعت و استقرار حج، مال را در راه دیگری صرف كند حج بر او واجب نمی‌شود.(استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص437، س9 و10)

سئوال: میقات در حج به چه معناست؟

جواب: محل احرام بستن را میقات می‌گویند و آن به اختلاف راه هایی كه حجاج از آنها به طرف مكه می‌روند مختلف می‌شود. و آن پنج محل است:
1. مسجد شجره و آن میقات كسانی است كه از مدینه به مكه می‌روند.
2. وادی عقیق كه محل احرام عامه است، و آن میقات كسانی است كه از راه عراق و نجد به مكه می‌روند.
3. قرن المنازل و آن میقات كسانی است كه از راه طائف حج می‌روند.
4. یلملم و آن میقات كسانی است كه از راه یمن می‌روند.
5. جحفه و آن میقات كسانی است كه از راه شام به مكه می‌روند.
(مناسک محشی، ص113 و114 و115، م200 الی 205)

فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان

منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت اندیشه قم
استفتائات امام خمینی(ره)، ج1
تحریر الوسیله, ج1

مطالب مرتبط:

ارزش تلاش برای حج

قربانی در مناسک حج

چرا باید در حج احرام بپوشیم

حج یک بسیج توحیدی

استفتائاتی در مورد حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.