تبیان، دستیار زندگی
قی کردن گوشه چشم ها پس از بیدار شدن از خواب یا گریه کردن، امری کاملا طبیعی است، اما برخی افراد با قی کردن بیش از اندازه گوشه های چشم هایشان مواجه هستند که این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان قی کردن گوشه چشم


کمی قی کردن گوشه چشم‌ها پس از بیدار شدن از خواب یا گریه کردن، امری کاملا طبیعی است، اما برخی افراد با قی کردن بیش از اندازه گوشه‌های چشم هایشان مواجه هستند که این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس در آنها می‌شود.

قی گوشه چشم

ترشحات چشم بخشی از سیستم دفاعی بدن و در واقع یک علامت هشدار دهنده است.

افزایش ترشحات زردرنگ در گوشه داخلی چشم (قی چشم) به خودی خود آسیب رسان نیست، بلکه علامتی است که در مورد بیماری‌های چشمی هشدار می‌دهد.

دکتر محمود بابایی ، جراح و متخصص چشم و عضو هیات علمی گروه چشم‌پزشکی بیمارستان بقیه‌الله درباره علت قی کردن زیاد گوشه چشم می گوید:
«اولین دلیل بروز قی بیش از اندازه و غیر طبیعی در گوشه‌های چشم،‌ آلوده بودن چشم برخی افراد است.


البته استفاده از انواع لوازم آرایشی چشمی و باقی ماندن طولانی‌مدت آنها در سطح پلک یا حتی داخل چشم هم می‌تواند باعث افزایش آلودگی چشم‌ها و قی کردن گاه و بی‌گاه آنها شود.
اگر بیماران درگیر با این مشکل، مرد باشند نیز باید بهداشت چشم و صورت خود را بیشتر رعایت کنند.


شهرهای بزرگی مانند تهران آلودگی هوای زیادی دارند و همه این آلودگی‌های محیطی می‌توانند زمینه آلوده شدن چشم‌ها را فراهم کنند و باعث قی کردن آنها شوند.


به‌طور کلی، افرادی که با قی کردن غیر طبیعی چشم‌های خود مواجه هستند باید نسبت به برطرف کردن آلودگی چشمی، بدنی و محیطی‌شان دقت بیشتری داشته باشد.


لذا توصیه اصلی و مهم ما به این افراد این است که هرچه زودتر نسبت به برطرف کردن این آلودگی‌های سطحی از صورت خود اقدام کنند و با استفاده از آب گرم و شامپو بچه، روزی دو تا سه بار چشم‌هایشان را شست‌وشو دهند.

ترشح عفونی چشم مسری است و در صورت عدم رعایت بهداشت، به چشم دیگر و یا به چشم سایر افراد خانواده منتقل می‌شود

قی کردن بیش از اندازه چشم‌ها می‌تواند در افرادی با پوست‌های چرب و بسیار چرب هم اتفاق بیفتد. پوست پلک‌ها، امتداد پوست صورت هستند. افرادی که پوست صورتشان بیش از اندازه چرب است، این چربی را از روی پلک به گوشه چشم‌ها و در نهایت هم به داخل چشم‌شان انتقال می‌دهند و باعث تجمع چربی یا قی کردن گوشه‌های چشم می‌شوند.


از این رو، به چنین افرادی توصیه می‌شود که حداقل روزی سه تا چهار مرتبه صورت خود را با آب ولرم و شامپو بچه یا صابون‌های ملایم بشویند تا چربی پوست و قی کردن بیش از حد گوشه‌های چشم‌شان کم شود».

دکتر جواهریان متخصص چشم پزشکی نیز در این باره می‌گوید:
«قی کردن زیاد چشم که عموما با خارش‌ و سوزش‌ و ترشحات‌ غلیظ در چشم همراه است، ممکن است قشری‌ روی‌ چشم‌ بسازد که هنگام بیدار شدن از خواب، مانع‌ بازشدن‌ آن‌ گردد.


ولی در صورتی که ترشحات گوشه چشم کم باشد، مشکل خاصی نیست.


شستشوی چشم‌ها با آب جوشیده ولرم و تمیز کردن قی چشم با پنبه تمیز کافی است. اما اگر همین ترشحات بی خطر با رعایت نکات بهداشتی، بیش از یک هفته طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.


اگر ترشحات چشم به اندازه‌ای باشد که پلک‌ها را به هم بچسباند، این نشانه خوبی نیست و حکایت از عفونت چشم دارد که باید جدی گرفته شود.


ترشح عفونی چشم مسری است و در صورت عدم رعایت بهداشت، به چشم دیگر و یا به چشم سایر افراد خانواده منتقل می‌شود.


اگر ترشحات چشم با درد، کاهش بینایی یا دوبینی و تاری چشم، التهاب چشم و ورم و قرمزی پلک‌ها همراه باشد، باید حتما توسط چشم پزشک معاینه شود.


علاوه بر اینها، اگر جسم خارجی وارد چشم شده باشد و یا مواد شیمیایی به چشم پاشیده شده باشند، فقط پزشک می‌تواند برای رفع مشکل اقدام کند.»

روش های طب سنتی برای درمان قی زیاد چشم
- برای بهبود قی زیاد چشم، هر شب، یک لیوان دم کرده اسطوخودوس میل کنید.


- بابونه شیرازی را بجوشانید و دستمال تمیزی را در آن بزنید و روی چشم قرار دهید. روزی یک بار این کمپرس کردن را مرتب انجام دهید.


- چشم تان را با جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک‌ و گل بابونه شستشو دهید. برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چای‌خوری از هر یک از گیاهان ذکر شده را با ۲ استکان آب بجوشانید تا یک استکان آب آن باقی بماند. آب باقی مانده را صاف کنید و با یک قاشق چای‌خوری از آن چشم‌های کودک را ۲ تا ۳ بار در روز شست‌و‌شو دهید.


- روش دیگر این است بعد از تهیه جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک‌ و گل بابونه، یک قطره شامپوی بچه به این جوشانده اضافه کنید و با آن چشم را شست‌وشو دهید. خیلی آرام کنار بینی را به سمت گوشه چشم ماسا‍ژ دهید تا به این ترتیب مجرای اشکی باز شود و التهاب این مجاری نیز کاهش یابد.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
سلامانه
همشهری آنلاین – زهره بانی
سایت دکتر حسین روازاده

زرین نامه - شهناز غریب شیرنگی، کارشناس آموزش بهداشت

مطالب مرتبط:
عفونت چشم در کودکان
عفونت چشم به راحتی سرایت می‌کند
علت قرمزی چشم ها چیست؟
درمان خودسرانه چشمهای قرمز، ممنوع!
4 ویروسی که به چشم ها حمله می کنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.