تبیان، دستیار زندگی
ورود مهندس حسن بیادی به عرصه‌ی سیاسی از انتخابات شورای دوم آغاز شد. چهره ناشناخته‌ای که با حضور در لیست آبادگران به سمت نایب رئیس شورای شهر رسید؛ اکنون از منتقدان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من خطری جدی را به مردم گوشزد می کنم!

مصاحبه اختصاصی تبیان با مهندس حسن بیادی


ورود مهندس حسن بیادی به عرصه‌ی سیاسی از انتخابات شورای دوم آغاز شد. چهره ناشناخته‌ای که با حضور در لیست آبادگران به سمت نایب رئیس شورای شهر رسید؛ اکنون از منتقدان تشکل حامیان دولت تحت عنوان رایحه خوش خدمت است و آن را بسیار خطرناک و رفرا‌ندومی زودرس برای دولت می‌‌داند.

نایب رئیس شورای شهر بزرگترین دستاورد شورای دوم را تغییر رویکرد بدنه شهرداری نسبت به خدمت‌رسانی به مردم دانسته و دو شهردار منتخب این شورا را کارآمد و اصول‌گرا معرفی می‌کند.

بیادی وجود چمران در شورا را مقدس و محوریت وی را تنها راه مطلوب در جهت ایجاد وحدت در شوراهای سراسر کشور می‌‌داند.


تبیان: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مهندس بیادی:من حسن بیادی فرزند احمدعلی، پدرم نظامی و مرد متدینی بود. در شهرری به دنیا آمدم اما در6 سالگی به غرب تهران منتقل شدم . سال اول بود که مسجد محل را می ساختند 10 سال پشت سر هم مکبر همان مسجد بودم چون امام جماعت به من علاقه داشت اگر یک روز در مسجد حضور پیدا نمی کردم آن هایی که صف اول می نشستند به پدرم گزارش می دادند .

ابتدائی را در مدرسه طبسی آغاز کردم بعد در دبیرستان دکتر معین مشغول تحصیل شدم 2 سال آخر به دبیرستان ستارخان آمدم در همان 2 سال به دلیل فعالیت سیاسی از دبیرستان اخراج شدم 2 سال مردود شدم به صورت متفرقه در سال های قبل از انقلاب دیپلم ریاضی گرفتم ، وارد یک شرکت صنعتی (هلیکوپتر سازی پنها )شدم و از آنجا هم به دلیل فعالیت سیاسی اخراج شدم البته زمانی کوتاه ، بعد از انقلاب برگشتم . از همان ابتدا در مسائل انقلاب بودم. یادم هست در اوایل سال 58 بود که قائله کردستان سرگرفت افرادی که با تفکر تجزیه طلبی و سهم خواهی آمدند وارد صحنه شدند و کارهای زشتی انجام دادند ، یادم هست 70-80 روز از انقلاب می گذشت که وارد کردستان شدیم ولی با یاری خداوند و کمک مردم این قائله ختم شد.

در تشکیل بسیج محلمان همت داشتم. در تشکیل شورای محلی و بسیج اقتصادی که در آن زمان (سال 58) امام فرمان تشکیل شوراها را داد ه بود ، این کار را انجام دادیم.

از قبل از انقلاب قاری قرآن بودم مکالمه زبان عربی و انگلیسی من خوب بود ما به دلیل درس هایی که در هلیکوپتر سازی خواندیم مدرک معادل فوق دیپلم داشتیم.

فعالیت های قرآنی و بحث طلبگی را قبل از انقلاب شروع کردم که بعد از انقلاب به صورت حاشیه ای ادامه دادم. بیشتر می خواستم درس بخوانم تا لباس بپوشم چون شغلم را انتخاب کرده بودم و نمی خواستم تغییر شغل بدهم.

سال 59 ازدواج کردم؛ 3 تا فرزند دارم 2 پسر 1 دختر.

از روز اول جنگ وارد جبهه شدم و مشغول جنگ های نا منظم بودم ، وقتی عراق سوسنگرد را گرفت در دهلاویه بودم. قبل از تسخیر عراقی ها ما آخرین نفراتی بودیم که از دهلاویه آمدیم سوسنگرد که بعدا به تصرف عراقی ها در آمد. قبل از اینکه به سوسنگرد برسم در دهلاویه مجروح شدم و با کمک دوستان به سوسنگرد و بعد به اهواز منتقل شدم.

در سال 66 دوباره به جبهه اعزام شدم. در ماهوت عراق شیمیایی شده ؛ از ناحیه کتف مجروح و در کل 1 سال در جبهه بودم با دوبار مجروحیت.

سال 64 با توجه به اینکه چندین سال از انقلاب گذشته بود و ثبات ایجاد شده بود با همرزمانم احساس کردیم که باید درس آکادمیک بخوانیم. اولین دانشجویانی بودیم که وارد دانشگاه آزاد شدیم و این کار سختی بود 30 نفر بودیم که 25 نفر وارد دانشگاه شدیم و20 نفر ادامه دادیم و همه مهندسی صنایع خواندیم سال 70 لیسانس گرفتم و دوست نداشتم در محیط نظامی بمانم از آنجا انتقالی گرفتم به وزارت نیرو در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران.

سال 76 کارشناسی ارشد صنایع دانشگاه دولتی بابل قبول شدم و بعد مدیر کل هوا شناسی استان خراسان شدم ، بیماری شیمیائی من در مشهد عود کرد و باعث شد به تهران منتقل شوم و در آنجا بستری شدم .

دوباره به وزارت دفاع دعوت شدم. در سال 81 در انتخابات شورای شهر شرکت کرده و سال 82 شروع به کار کردم. مشاور فرماندهی ناحیه 7 بودم . جزء اولین هیئت امنای رزمندگان غرب تهران بودم. با اینکه رشته تحصیلی من مهندسی بود ولی بیشتر در کارهای فرهنگی فعالیت کردم. 5 سال معلم افتخاری آموزش پرورش بودم. چون همان زمان که می خواستیم لیسانس بگیریم نذر کردیم این کار را انجام بدیم ، شورا که آمدم دور اول، نایب رئیس شورا بودم و چون عضوکمیسیون برنامه و بودجه بودم ؛ پیشنهاد حذف ربا را دادم و مورد تصویب قرار گرفت.


تبیان: فعالیت شورا را در دور دوم مختصراً توضیح دهید:

مهندس بیادی: فعالیت های شورا فردی نیست بلکه بطور جمعی انجام می گیرد. در راس همه فعالیت ها تغییر دیدگاه مردم نسبت به شهرداری و تغییر رویکرد بدنه شهرداری نسبت به خدمت رسانی به مردم بود که این یکی از بزرگترین موفقیت های شورا در دور دوم بود . شفاف سازی مالی نیز صورت گرفت ، بسیاری از قوانین دست و پا گیر یا تعدیل شدند و یا حذف شدند ، در بخش ترافیک خیلی موفق عمل کردیم ، در کوتاه کردن زمان انجام پروژه ها بسیار خوب عمل کردیم ، در انتخاب شهردار ، 2 نفری را که انتخاب کردیم هر دو کار آمد ، اصول گرا و معتقد به انقلاب بودند و همین باعث رضایت مردم است و عملکرد هردو قابل دفاع می باشد، اگرچه ایرادهایی نیز وارد است اما آنها را به طور شفاف از نظر مالی و اجرایی بیان کردیم ولی به طور کلی از عملکرد این دو شهردار دفاع می کنیم.

به بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی وارد شدیم ، تعامل بین دستگاه های اجرائی در امور شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی ایجاد کردیم و ساماندهی این تعامل انجام گرفت.


تبیان: به برنامه های آینده تان اشاره کنید:

مهندس بیادی: طرحی را مطرح کردیم که در حال تدوین است با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به سند چشم انداز 20 ساله و لزوم تحقق آن ما طرحی را ارائه کردیم به عنوان نقش تهران در تحقق 20 ساله طرح جامع و تفصیلی شهر تهران که در حال تهیه است و انشا الله 2-3 ماه دیگر به تصویب می رسد. این طرح در 30-40 سال اخیر بی سابقه بوده و حدود 13 میلیارد تومان هزینه داشته است. این کار پروژه بسیار بزرگی است که از اساتید دانشگاه ها و مشاورین شرکت های اجرائی کمک و مشاوره گرفته شد. هرچند خیلی مشکل بود ولی به خوبی انجام گرفت ، دراین مسیر وجود مقدس آقای چمران و همچنین آقای دکتر شیبانی شانس بزرگ و مزیت کار بود که با مدیریت خوب و با صداقت خود ، مدبرانه به عنوان محوریت اصلی عمل کرده و وجود آنها در روحیه اعضا بسیار موثر بود . از راهنمائی ها و تجربیاتشان بسیار بهره بردیم. این مدیران با توجه به اختلاف نظرها و سلیقه های مختلف که وجود داشت سعی کردند انسجام و وحدت را حفظ کنند و هیچ وقت اجازه ندادند تا شهرداری و شورای شهر آسیب ببینند همیشه سعی کردند حقوق مردم را به حقوق حزبی خود ترجیح دهند .


تبیان: با وجود اینکه رئیس جمهور فعلی یکی از شهرداران شما بود چرا جنابعالی در لیست حامیان ایشان نیستید:

مهندس بیادی: من با این اسم مخالف بوده و هنوز هم هستم. ما نباید در نظام جمهوری اسلامی برای خدمت کردن خط کشی کنیم ، هر کسی در هر حزب و گروهی که هست و می تواند خدمت کند باید برای خدمت او بستر را فراهم کنیم .

این تفکر بسیار خطر ناک است و من فکر نمی کنم خود آقای احمدی نژاد این کار را انجام داده باشد و این کار به احتمال بنده کار اطرافیان ایشان است . باید دولت آستانه تحمل انتقادات را بالا ببرد ، ما هنوز هم بهترین حامیان دولت و همچنین انتقاد کنندگان آن هستیم ، ما چه در لیست آن ها قرار بگیریم یا خیر وظیفه داریم از دولت جمهوری اسلامی حمایت کنیم حتی اگر خودشان نخواهند . دولت شخص نیست ، حزب و گروه نیست بلکه مهم جمهوری اسلامی است و کسانی که در دولت هستند نیز حق وامداری از خدمت سایرین را ندارند.


تبیان:نظر شما در مورد ائتلاف رایحه خوش خدمت چیست:

مهندس بیادی: به نظر من دوستانمان با تشکیل چنین ائتلافی دولت را به یک رفراندوم زود رس کشاندند که این خطر ناک است چرا که با این کار وارد بازی ای خواهند شد که هر دو طرف آن باخت است و ضربه محکمی ضمن برد و باختشان به اصولگرایان خواهند زد. از این بابت باید پاسخگوی مردم باشند.

این کار از گناهان نابخشودنی است.

چون که مقام معظم رهبری تاکید دارند افراد دولتی وارد نشوند و نباید به طور موقت استعفا دهند. ولی متاسفانه علی رغم این تذکرات باز هم این کار را کردند و من در خواست دارم که هرچه سریعتر انصراف دهند و از همه بخواهند که به لیست اصول گراها رای دهند تا وحدت بین اصول گراها حفظ گردد.

تیمی که آقای چمران تشکیل داده باند نیست بلکه یک تیم گروهی است و باید از باند بازی پرهیز کرد. به نظر من رایحه خوش خدمت یک باند است.


تبیان: بفرمائید اگر شورای شهر ترکیبی از احزاب باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مهندس بیادی: به نظر من اگر دراین ترکیب از افراد رایحه خوش خدمت نیز وارد شوند مطمئناً شهر تهران به چالش کشیده خواهد شد من خطر جدی را به مردم گوش زد می کنم این باندی که تشکیل شده ضربات مهلکی به شهر تهران خواهد زد.


تبیان: به دولت و رئیس جمهور چطور؟

مهندس بیادی:مطمئناً به دولت و رئیس جمهور نیز ضربه خواهند زد.


تبیان: اگر رای نیاورید شما را کجا خواهیم دید؟

مهندس بیادی: من یک کارشناس هستم و سال آخر خدمتم می باشد ، به مطالعه خواهم پرداخت .


تبیان: امکان پیوستن به بدنه دولت چطور؟ آیا ممکن است ؟

مهندس بیادی: انشا الله قصد دارم که نروم . سر کار خودم در وزارت نیرو خواهم ماند.

پرسپولیسی هستم و در تیم والیبال جوانان پرسپولیس نیز بازی کردم .

موسسه تبیان

روابط عمومی و گروه جامعه و سیاست