تبیان، دستیار زندگی
من مهشید حسن پور هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا تقوی از مدرسه فرزانگان 4 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه صالحی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تحلیل و بررسی کشت گیاه در سیار مریخ است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 4
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 4 در دهمین جشنواره

تحلیل و  بررسی کشت گیاه در سیاره مریخ

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من مهشید حسن پور هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا تقوی از مدرسه فرزانگان 4 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه صالحی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " تحلیل و  بررسی کشت گیاه در سیار مریخ" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
سیاره مریخ به دلیل بیشترین شباهتی که به کره زمین دارد مورد مطالعه بسیاری جهت امکان زیست انسان بر روی این کره سرخ رنگ شده است. اما این سیاره علاوه بر شباهت ها تفاوت های بسیاری با کره زمین دارد و باید زمینی سازی شود.

حالا زمینی سازی به چه معناست؟

به آماده کردن یک جرم آسمانی به سبک کره زمین برای زندگی انسان، زمینی سازی می گویند. طرح هایی وجود دارد که در آن روند و فرآیند تغییر دراز مدت محیط سیارات و دیگر اجرام فضایی را به صورتی که جو و خاک آن اجرام سازگار با سکونت انسان شود، پیشنهاد می شود.


تحقیق ما بر روی امکان زمینی سازی سیاره مریخ است. پژوهشگران زیادی، زمینی سازی مریخ را امکان پذیر می دانند و آن را شامل سه فرآیند اصلی که شامل ایجاد جو، گرم نگه داشتن جو و جلوگیری از از دست رفتن جو می دانند.


انجام این پژوهش ما را به فکر فرو برد که در مورد چگونگی انجام پژوهش و تحلیل و بررسی تحقیق های پیشین بررسی کنیم تا بتوانیم به نتیجه ای محکم در مورد حیات بر روی سیاره مریخ برسیم.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید در مورد امکان حیات در سیاره مریخ به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
با توجه به شرایط مورد نیاز برای کشت انواع گیاهان، کشت گیاه در سیاره مریخ مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش فاکتورهای لازم برای کشت گیاهان مختلف مورد برسی قرار گرفت و این شرایط در سیاره زمین و مریخ به صورت مقایسه ای بررسی شد. موانع و راه حل های پیشنهادی برای رفع موانع موجود در مریخ مورد تحقیق قرار گرفت.


ویگر وملینک از محققان موسسه تحقیقاتی"آلترا" واقع در دانشگاه واخنینگن هلند می گوید تا ۱۰ سال دیگر امکان کاشت و پرورش گیاه در سیاره سرخ پدیدار می شود. محققان در محیطی گلخانه‌ای مشابه خاک و فضای سیاره سرخ موفق به پرورش گیاهانی شده‌اند.

طبق آزمایشات کارشناسان فضایی، گیاهانی مانند"چاودار و شاهی" در ظرف ۲۴ ساعت بارور شده‌اند و هویج، گوجه فرنگی از جمله گیاهانی هستند که قابلیت رشد و تکثیر در خاک مریخ را دارا بوده‌اند و در مجموع ۸۴۰ گلدان با ۴۲۰۰ دانه تحت کشت و بررسی قرار گرفته‌اند.


وی افزود خاک سیاره سرخ اسرارآمیز بوده و اگر پرورش گیاه در آن تحقق یابد می‌توان گفت تمامی نقاط زمین آماده کشت تمامی محصولات کشاورزی خواهد بود.


چالش بزرگ دانشمندان نصب تجهیزات و پشتیبانی سیستم های گلخانه ای بر روی سیاره سرخ می باشد. دشواری های پیش روی دیگر برای کشت گیاه در مریخ، گرانش کم و نبود آب می باشد که باعث کند شدن رشد گیاهان می شود. علاوه بر این، درجه حرارت کم و نور نامناسب در مریخ از دیگر چالش های پیش رو برای دانشمندان می باشد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغات در مدرسه با این سایت و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان به دلیل اینکه یک جشنواره پر بار و پر رقابت است بسیار مفید است و ما توانستیم در این جشنواره بدون هیچ گونه استرس طرح خود را ارائه دهیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی