تبیان، دستیار زندگی
من نوید رسولی کوهی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، آریا اعتمادی و سیدعلی فاضلی ماسوله از مدرسه هما با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ندا قدرت نژاد آبکنار در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما اثر رنگ گل ها روی انواع پارچه ها است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه هما
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه هما در دهمین جشنواره

اثر رنگ گل ها روی انواع پارچه ها

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نوید رسولی کوهی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، آریا اعتمادی و سیدعلی فاضلی ماسوله از مدرسه هما با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ندا قدرت نژاد آبکنار در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " اثر رنگ گل ها روی انواع پارچه ها" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما می خواستیم از مواد طبیعی مانند گل ها و گیاهان خوش رنگ، نوعی رنگ طبیعی تولید کنیم. سه نوع گل (قرمز –بنفش-زرد) را انتخاب کردیم و انواع مختلفی از پارچه شامل پارچه های نخی و پارچه هایی که مواد شیمیایی دارند را انتخاب کردیم. در ادامه آزمایشات فهمیدیم که از گل ها هم می توان رنگ طبیعی درست کرد و رنگ طبیعی با ماده ی طبیعی همخونی بیش تری دارد. پارچه طبیعی که از طبیعت گرفته شده است اثررنگ دهی گل ها روی آن بیش تر بود ولی پارچه هایی که شیمیایی تر بودند اثر رنگ دهی گل ها در آن کم بود. هدف ما از انجام این پروژه ایجاد انگیزه در کودکان، گرایش به سمت مواد طبیعی، آشنا شدن بچه ها با مواد طبیعی و آشنا شدن بچه ها با ساخت رنگ طبیعی است.

تبیان: با توجه به محدودیت زمانی که داشتید لطفاً بفرمایید چگونه فعالیت های پروژه را در زمان های در اختیار داشته، پیش بردید؟

ما در جلسه اول به آزمایشگاه مدرسه مان رفتیم تا از نزدیک موادمورد نیاز پژوهشمان و وسایل کار را ببینیم. در جلسه دوم با انواع گل ها آشنا شدیم ما با انواع گل ها، رنگشان ، شکلشان آشنا شدیم و با بو کردن و لمس کردن و شناخت در مورد گلبرگ ها و ... از نزدیک با گل ها و نام آنها آشنا شدیم و در نهایت چند نمونه گل بر اساس نوع رنگ و عطر آن تهیه کردیم.

در جلسه سوم از نزدیک با انواع پارچه هایی که نیاز داشتیم آشنا شدیم و آموختیم کدام پارچه ساده تر است و کدام پارچه در آن مواد شیمیایی بیشتری به کار رفته است  و در نهایت چند نمونه پارچه تهیه کردیم. در جلسه چهارم با لوازمی از آزمایشگاه که مربوط به این پروژه می شد آشنا شدیم. برخی از این لوازم مانند چراغ الکلی، بشر و ... در جلسه پنجم با جمع آوری وسایل پروژه شروع به کار کردیم. ابتدا گل ها را به طور جداگانه در ظرفی جوشاندیم و از هر کدام از گل ها یک رنگ بدست آوردیم. سپس پارچه ها را که به قطعات کوچک بریدیم هر کدام را در آب رنگی که از گل ها بدست آوردیم با انبر فرو بردیم و بعد آن را در آوردیم و گذاشتیم تا کمی خشک شوند. در ادامه انواع پارچه ها را که با رنگ آن ها را رنگ کردیم در کنار هم گذاشتیم و یک کلکسیون درست کردیم بعد درباره آن ها تجزیه و تحلیل کردیم و نتیجه گیری انجام دادیم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و بعد از آنکه بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم با کمک هم گروهی هایمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان جشنواره بسیار خوبی است زیرا ما توانستیم فعالیت پژوهشی مان را ارائه دهیم و با دیگر پروژه ها آشنا شویم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی