تبیان، دستیار زندگی
این روزها شهرداری گویا مالک تمام عیار شهر شده است؛ از بحث تراکم فروشی و ساخت و سازهای اعجاب آور شهرداری در شهر تهران -از جمله ساخت یک آسمانخراش ۵۷ طبقه در خیابان ۸ متری! - که بگذریم پیاده رو فروشی شهرداری موضوع ساده ای نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاده رو فروشی توسط شهرداری؟!

این روزها شهرداری گویا مالک تمام عیار شهر شده است؛ از بحث تراکم‌فروشی و ساخت و سازهای اعجاب‌آور شهرداری در شهر تهران -از جمله ساخت یک آسمانخراش ۵۷ طبقه در خیابان ۸ متری! - که بگذریم پیاده‌رو فروشی شهرداری موضوع ساده‌ای نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت

فراوری : طاهره رشیدی –بخش اجتماعی تبیان
پیاده رو ، عبور و مرور

آرام و سرخوش از کوچه به خیابان فرعی می پیچد تا به طرف ایستگاه اتوبوس برود. کمی جلوتر پیاده رو برای انجام کارهای خدماتی کنده و رها شده است. بعد از آن، پیشروی قاطعانه یک مغازه در پیاده رو باعث ازدحام رهگذران و عبور دشوار آنها از کنار هم شده است. از این تنگنا که می گذرد هم لباسش خاکی شده است، هم کفشش را لگد کرده اند و هم تنه خورده است. وقتی به ایستگاه اتوبوس می رسد، دیگر از آن شادابی صبحگاهی خبری نیست...
تعرض به پیاده رو به شکل های مختلف، قصه کهنه ای است. از قدیم، دستفروشان متحرک و ثابت، واکسی ها، فال حافظ فروشان و گداها همواره بخش یا بخش هایی از پیاده روها را اشغال و مشکلات مختلفی را برای رهگذران ایجاد می کردند. بعضی وقت ها حضور این اشغال کنندگان پیاده رو تاثیرگذارتر است. چون آنها به شکل های مختلف تلاش می کنند تا از عابران پول بگیرند و در پیاده روهای شلوغ باعث ازدحام می شوند.
البته هر چه پیشتر می رویم، شرایط بسیار متفاوت و البته پیچیده تر می شود. هر از گاه پیاده رو را شرکت های آب، گاز، برق یا تلفن می کنند تا به مشکلی رسیدگی کنند. البته کندن این بخش و رفع مشکل به خوبی و با سرعت صورت می گیرد، اما نوبت به پر کردن چاله و مرمت پیاده رو که می رسد باید شهروندان بیش از اندازه صبر داشته باشند تا شرایط همانند سابق شود.

طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها کلیه خیابان‌ها، پیاده روها و معابر عمومی شهر متعلق به مردم است و هرگونه ایجاد سدمعبر یا نصب دکه یا هرچیزی که باعث اخلال در رفت و آمد مردم شود خلاف قانون است

پارک کردن موتور به تعداد زیاد و البته گاهی ماشین ها نیز طی چند سال اخیر در پیاده روهای تهران و بیشتر شهرهای بزرگ رایج شده است. طوری که بیشتر فروشندگان کالا یا ارایه دهنده خدمات و رستوران های مختلف تعدادی پیک موتوری به خدمت می گیرند و پیاده رو جلوی این محل بدون شک و بی هیچ حق اعتراضی از سوی رهگذران، پارکینگ موتور پیک های آنها است!
اینها البته فقط بخشی از سد معبرهایی است که صورت می گیرد. مدتی است پدیده استفاده مغازه ها به خصوص فروشگاه های ارایه اجناس عمومی یا همان بقالی ها به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. به این ترتیب که زمانی مغازه داران فقط سبد مربوط به ارایه و فروش ذغال یا توپ های پلاستیکی را جلوی در مغازه خود می گذاشتند، اما حالا استفاده از استندهای متعدد رنگارنگ و جلب توجه کننده شرکت های مختلف تولید کننده چیپس و پفک و دیگر خوردنی های خوشمزه و زیان آور بسیار رایج شده است.اما جالب تر از همه اینکه این روزها شهرداری هم در این عرصه وارد شده و این روزها شهرداری گویا مالک تمام عیار شهر شده است؛ از بحث تراکم‌فروشی و ساخت و سازهای اعجاب‌آور شهرداری در شهر تهران -از جمله ساخت یک آسمانخراش ۵۷ طبقه در خیابان ۸ متری! - که بگذریم پیاده‌رو فروشی شهرداری موضوع ساده‌ای نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت. البته بحث پیاده‌رو فروشی توسط شهرداری بحث تازه‌ای نیست چراکه بر همه عیان گشته که بسیاری از دستفروشانی که در خیابان‌ها و پیاده‌روها بساط کرده‌اند و حسابی بازار گرمی می کنند و حسابی هم فروش دارند، کف پیاده‌رو را از شهرداری اجاره کرده‌اند!
هنگامی که قصد پارک کردن موتورم را در پیاده رو داشتم شخصی آمد و گفت باید 1000تومان بابت پارک به او بپردازم و مدعی شد چون آن قسمت از پیاده رو را از شهرداری اجاره کرده است باید هزینه‌اش را دربیاورد بنابراین هرگونه پارک موتور یا دوچرخه در آنجا حتی اگر ده دقیقه هم باشد هزینه دارد! این موضوع در حالی است که طبق قانون این اقدام خلاف قانون است چنانچه یکی از اعضای شورای شهر نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بحث پیاده‌رو فروشی توسط شهرداری بحث تازه‌ای نیست چراکه بر همه عیان گشته که بسیاری از دستفروشانی که در خیابان‌ها و پیاده‌روها بساط کرده‌اند و حسابی بازار گرمی می کنند و حسابی هم فروش دارند، کف پیاده‌رو را از شهرداری اجاره کرده‌اند!

محمد حقانی یکی از اعضای شورای شهر ، در این باره می‌گوید: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها کلیه خیابان‌ها، پیاده روها و معابر عمومی شهر متعلق به مردم است و هرگونه ایجاد سدمعبر یا نصب دکه یا هرچیزی که باعث اخلال در رفت و آمد مردم شود خلاف قانون است. وی در ادامه می‌افزاید: در صورت بروز این تخلف شهرداری‌ موظف به رفع سدمعبر و راسا می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند. در این گونه موارد حتی شهرداری نیازی به مجوز دادستانی برای اعمال قانون نیز ندارد، زیرا این تخلف یک مسئله عمومی و جزو حقوق شهروندی است.
رحمت‌اله حافظی دیگر عضو شورای شهر نیز با تایید اظهارات حقانی بر تخلف بودن پیاده روفروشی توسط شهرداری تاکید می کند و می گوید: اگر شهرداری در مواردی اقدام به پیاده‌روفروشی کند رسانه ها و مردم باید به ما گزارش دهند تا ما پیگیری کنیم چون این کار کاملا خلاف قانون است زیرا پیاده‌رو محلی عمومی است مگر آنکه فضاهای مناسبی برای این کار خارج از پیاده‌رو تعبیه شود در غیر این صورت فضای عمومی در اختیار عامه مردم است و شهرداری حق واگذاری آن را ندارد. وی نیز قول پیگیری این موضوع و دادن تذکر به شهرداری در صورت بروز این تخلف را می‌دهد.
به هرحال منتظر بررسی و اقدام شورای شهر تهران در این باره هستیم.


منابع : خبرآنلاین / سلامت نیوز

جای پارک 70 هزار تومانی!
8 کلید طلایی برای پارک کردن
مراقب پارکبان های تقلبی باشید