تبیان، دستیار زندگی
من سیدصدرا هاشمی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، آرمین نیکخواه، سید امیرحسین حاجی سید محمدعرب و محمدصدرا آرین منش از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما طراحی مرکز آموزش علم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی در دهمین جشنواره

طراحی مرکز آموزش علم نجوم با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من سیدصدرا هاشمی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، آرمین نیکخواه، سید امیرحسین حاجی سید محمدعرب و محمدصدرا آرین منش از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " طراحی مرکز آموزش علم نجوم با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل " است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
با توجه به این نکته که یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می‌شود؛ احیاء هویت معماری بومی هر کشور می‌باشد. در نتیجه بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس توسط دبیر پژوهشمان مطرح شد. در ادامه ما به تحقیق و بررسی ویژگی‌های زیگورات چغازنبیل (یکی از بناهای در معماری ایرانی) پرداختیم. از آنجایی که در گذشته زیگورات چغازنبیل علاوه بر کاربرد مذهبی (معبد)؛ به عنوان رصد خانه و تقویم نیز از آن استفاده می‌شده است در نتیجه تصمیم گرفتیم از فرم این بنا جهت طراحی مرکز آموزش علم نجوم (رصد خانه) استفاده کنند.

تبیان: لطفاً بفرمایید با توجه به جهت پروژه شما به سوی معماری یکی از معابد بزرگ ایران زمین، این معبد چه ویژگی دارد و چرا آن را به عنوان نمونه موردی پروژه خود انتخاب کردید؟

علاوه بر موارد گفته شده در مورد معبد چغازنبیل، بحث استفاده از فضای سبز در بناهای بلند، در معماری پایدار، مورد توجه ما قرار گرفت و در نتیجه در فرم‌های پلکانی، بنای این بنا که برگرفته از فضاهای پلکانی زیگورات چغازنبیل است؛ فضاهای آموزشی و تفریحی روباز طراحی شده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه زیگورات چغازنبیل جهت مطالعات نجومی به کار برده می‌شده است؛ بر روی بام این دانشگاه رصد خانه ای نیز طراحی شده است. لذا هدف گروه ساخت ماکت سازه بنای مرکز آموزش علم نجوم با الهام از فرم زیگورات چغازنبیل؛ شناسایی و احیاء این بنا بود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما ابتدا بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل انجام دادیم و بعد از اتمام پروژه مان از طریق دبیر پژوهشمان که به ما کمک بسیاری کردند با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. من فکر می کنم جشنواره تبیان یکی از بهترین و مهم ترین جشنواره های دانش آموزی است که تا بحال برگزار شده است زیرا در نوع خود بی نظیر بوده و به دانش آموزان بسیار کمک می کند تا بتوانند پروژه های خود را ارائه دهند.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی