تبیان، دستیار زندگی
من محمد خشنود هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سامیار بختیاری و سیدپارسا فتحنایی اصیل از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما طراحی فضای استراحتگاه شهری دارای ساعت خورشیدی جهت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی در دهمین جشنواره

طراحی فضای استراحتگاه شهری دارای ساعت خورشیدی جهت استفاده عموم در محیط های شهری

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من محمد خشنود هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سامیار بختیاری و سیدپارسا فتحنایی اصیل از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " طراحی فضای استراحتگاه شهری دارای ساعت خورشیدی جهت استفاده عموم در محیط های شهری " است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما ابتدا با مباحث مختلفی همچون آموزش مبانی معماری سازگار با محیط زیست (معماری پایدار) در کلاس آشنا شدیم، سپس به مطالعه نقش انرژی‌های تجدید پذیر در معماری به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس پرداختیم.

در نتیجه تحقیق و بررسی سیستم‌های تولید و ذخیره انرژی الکتریکی از نور خورشید را شروع کردیم. از همین رو، پروژه شامل طراحی و ساخت ماکت فضایی جهت استراحت افراد در محیط‌های شهری می‌باشد که دارای ساعتی در پلان فضا است که از طریق انرژی خورشید و تبدیل آن به جریان الکتریکی؛ کار کرده و در فضا از طریق پیام‌های صوتی؛ مناسبت‌های ملی و مذهبی درج شده در تقویم رسمی کشور؛ اعلام می‌شود.

تبیان: با توجه به مطالب گفته شده لطفاً بفرمایید فضای استراحتگاه شهری دارای که مجهز به ساعت خورشیدی است به چه صورت توسط گروه شما طراحی و ساخته شد؟

استراحتگاه شهری که ما طراحی کردیم به این صورت است که دور تادور این فضا  شامل دو طبقه است تا افراد بتوانند جهت دیدن مناظر اطراف شهری؛ از آن استفاده کنند. علاوه بر آن حوض آبی در وسط این فضا قرار گرفته است. زیرا که حوض آب به عنوان یکی از نمادهای اصلی در معماری ایرانی است؛ گروه حضور این عنصر را جهت استراحت و آرامش افراد استفاده کننده از این فضا الزامی می‌دانند.

علاوه بر آن با توجه به تأکید حفظ هویت در معماری پایدار؛ فرم پلان، نیمکت‌ها و المان‌های این فضا با استفاده از فرم‌های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی- اسلامی، طراحی شده است. زیرا که هدف در این پروژه ساخت ماکت این فضا و آشنایی با سیستم‌های خورشیدی و فرم‌های هندسی معماری بومی؛ بود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ابتدا ما بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و بعد از اتمام کار از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و توانستیم پروژه خود را در این جشنواره ارائه دهیم. من فکر می کنم  جشنواره تبیان بسیار خوب و مفید است زیرا ما پروژه های دیگر دانش آموزان را می بینیم  و بررسی می کنیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی