تبیان، دستیار زندگی
سلام من مهدیار رضازاده هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، باربد روشنی و سپهر میرزایی از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما طراحی خانه سازگار با محیط زیست با استفاده از فرم های....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نور علوی در دهمین جشنواره

طراحی خانه سازگار با محیط زیست با استفاده از فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی – اسلامی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من مهدیار رضازاده هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، باربد روشنی و سپهر میرزایی از مدرسه نور علوی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم ریحانه صانعی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " طراحی خانه سازگار با محیط زیست با استفاده از فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی – اسلامی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
یکی از مواردی که در معماری پایدار مطرح می شود؛ استفاده از انرژی های پاک و سازگار با محیط زیست می باشد. در نتیجه اصول ساخت خانه های سازگار با محیط زیست به عنوان موضوعات پژوهشی مطرح شد. ما؛ تحقیق و بررسی انرژی های پاک را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردیم.

سپس از این تحقیقات در طراحی خانه ای سازگار با محیط زیست استفاده کردیم. از طرف دیگر، از آنجایی که حفظ معماری بومی نیز از دیگر اصول معماری پایدار می باشد؛ از فرم های هندسی در کاشی کاری های معماری ایرانی – اسلامی؛ جهت طراحی پنجره های این ساختمان استفاده کردیم.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید که ساختمان سبز به چه معنا است و در این ساختمان چه ویژگی هایی وجود دارد که به ساختمان سبز شهرت یافته است؟

ساختمان سبز به ساختمانی گفته می شود که از طراحی گرفته تا ساخت و ساز؛ بهره برداری؛ نگهداری؛ تعمیر و تخریب آن با محیط زیست همگام می باشد.

این گونه بناها تاثیر کمتری بر محیط زیست می گذارند به دلیل آنکه از روش های استفاده مفید از انرژی آب و دیگر منابع، محافظت از سلامت محیط زیست و بهبود کارایی کارکنان و کاهش اصراف؛ آلودگی و تخریب محیط زیست استفاده می کند.

اما امروزه انسان‌ها برای گرم کردن خود به جای پوشش بیشتر و استفاده از لباس‌های گرم، از سوخت‌های فسیلی به عنوان گرم‌کننده استفاده نمودند.

بادگیرها، سایبان‌ها و نورگیرها در ساختمان جای خود را به تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دادند. به این ترتیب تکنولوژی آسایش وراحتی روزافزونی رابرای انسان فراهم کرده است. در نتیجه هجوم شهرنشینی بسیاری از زمین‌های طبیعی وجنگل‌ها دستخوش تغییرات شده است. برای تردد، ساخت و ساز، سرمایش و گرمایش مصرف انرژی افزایش یافته و در نتیجه آلودگی هوا و آلودگی صوتی بیشتر شده است.


تبیان: با توجه به زمان بندی خاصی که در اختیار داشتید لطفا بفر مایید چگونه مراحل فعالیت عملی خود را پیش بردید و به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
در ماه مهر و آبان: بررسی و مطالعه برخی از عناصر فراموش شده در معماری ایرانی ـ اسلامی و از طرف دیگر اصول ساخت خانه های سازگار با محیط زیست به عنوان موضوعات پژوهشی در کلاس مطرح شد. سپس تحقیق و بررسی فرم ها و نقوش به کار رفته در معماری ایرانی اسلامی را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کردیم. پس از آن تعدادی از اشکال توسط گروه انتخاب شده و از این اشکال جهت ساخت یک خانه سازگار با محیط زیست استفاده کردیم. از این اشکال جهت ساخت دیوار ها؛ سقف و اجزای این بنا استفاده شده است. سپس ایده گروه گسترش یافته و تکمیل شد.


آذرماه : نقشه ها ترسیم شده و فهرست لوازم مورد نیاز جهت ساخت ماکت ایده ( سازه معماری ) تعیین شده است .
دی ماه : آغاز ساخت ماکت پروژه ( مرحله برش قطعات )
بهمن ماه : مونتاژ قطعات ماکت پروژه و پرداخت های نهایی
اسفندماه : نگارش مقاله مرتبط با پروژه
فروردین ماه : تهیه موارد مرتبط با ارائه پروژه ( پاورپوینت ، پوستر )
از آنجایی که استفاده از انرژی های پاک و هم چنین احیاء عناصر معماری از یاد رفته در معماری بومی؛ از موارد مورد تاکید در معماری پایدار به شمار می رود؛ در نتیجه طراحی خانه های سازگار با محیط زیست و شناخت انرژی های پاک و هویت فرمی معماری بومی خودمان می تواند قدمی در سازگاری با اصول معماری پایدار به شمار رود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم کلاسی های خود پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار مفید و تأثیر گذار بر روند پژوهشی دانش آموزان است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی