تبیان، دستیار زندگی
من ریحانه اسماعیل زاد نامی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مطهره نظری از مدرسه نورایمان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم حمیده محمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما چسب خوراکی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نورایمان
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه نورایمان در دهمین جشنواره

چسب خوراکی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من ریحانه اسماعیل زاد نامی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مطهره نظری از مدرسه نورایمان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم حمیده محمدی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " چسب خوراکی" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همان طور که می دانید در حال حاضر اکثر چسب هایی که تولید می شود و در بازار عرضه می گردد از مواد شیمیایی تهیه شده است. چسبی که با مواد شیمیایی تهیه می شود معایبی دارد و ما برای کاهش خطرات مواد شیمیایی در چسب‌های مایع استفاده از مواد طبیعی را پیشنهاد می‌کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم چسبی تهیه کنیم که با مواد طبیعی و حتی مواد خوراکی تهیه شود.


از عمده ترین منایع تهیه چسب خوراکی، نشاسته است. مواد اولیه ای که ما برای تهیه چسب در نظر گرفتیم آرد برنج، آرد ذرت، نشاسته و عسل است. هم چنین می توان از موادی مانند گندم و سیب زمینی هم استفاده کرد. اما این چسب بیشتر برای ساخت کاردستی‌های کاغذی به کار می‌رود روش تهیه ساده ای دارد.

تبیان: لطفاً بفرمایید برای انجام این پژوهش کار عملی هم انجام دادید؟ این فعالیت در کجا و به چه صورت بود؟

ما در آزمایشگاه مدرسه چند نمونه چسب تهیه کردیم و نتیجه گرفتیم این چسب می توان برای چسباندن کاغذ و مقوا استفاده شود. یکی از این مواد سیب زمینی است. یک سیب زمینی معمولی که به عنوان خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای مولکول‌هایی با قابلیت چسبندگی بالاست. به این ترتیب ابتدا سیب زمینی را پوست کنده و در یک ظرف کوچک رنده می‌کنیم، سپس آن را در یک پارچه تمیز ریخته کمی آب سرد به آن اضافه می‌کنیم سیب زمینی رنده شده را به همراه آب در ظرف دیگری می فشاریم و برای مدتی این محلول را به حال خود می‌گذاریم.


پس از حدود یک ساعت که دانه‌های درشت سیب زمینی ته نشین شد، محلول به دست آمده را در یک ظرف فلزی ریخته، پس از اضافه کردن حدود نیم فنجان آب روی حرارت ملایم اجاق قرار می‌دهیم و آن را هم می‌زنیم، به محض اینکه مایع شروع به جوشیدن کرد چسب ما آماده است، آن را در یک ظرف مربا ریخته و منتظر می‌مانیم تا سرد شود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما بعد از تکمیل پژوهشمان به دلیل آنکه سال قبل هم در جشنواره تبیان شرکت کرده بودیم و قصد داشتیم امسال نیز کار پژوهشی مان را ارائه دهیم از دبیر پژوهشمان خواستیم تا برای ثبت نام در این جشنواره به ما کمک کنند. ما به کمک دبیر پژوهشمان  در دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کردیم. من فکر می کنم جشنواره تبیان یک جشنواره بسیار پر بار است چون رقابت در آن بسیار خوب است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی