تبیان، دستیار زندگی
گویا رسم بود که تمام گوشی های سری Note سامسونگ در ماه سپتامبر عرضه شوند. ولی نسل پنجم این سری روال همیشگی را بر هم زد و سامسونگ، 21 ام آگوست را تاریخ عرضه این غول جدید جرگه فبلت ها اعلام کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلکسی نوت 5، غول جدید دنیای فبلت


گویا رسم بود که تمام گوشی های سری Note سامسونگ در ماه سپتامبر عرضه شوند. ولی نسل پنجم این سری روال همیشگی را بر هم زد و سامسونگ، 21 ام آگوست را تاریخ عرضه این غول جدید جرگه فبلت ها اعلام کرد.

گلکسی نوت 5

پردازشگر 8 هسته ای Exynos 7420 ، 4 گیگابایت Ram ، نمایشگر 2K ، 16 مگاپیکسل دوربین پشت و 5 مگاپیکسل دوربین جلو و فیلمبرداری با رزولوشن 4K ، ویژگی هایی هستند که نوت 5 را روی کاغذ به یکی از بهترین های تاریخ گوشی های هوشمند تبدیل می کنند.
داستان به اینجا ختم نمی شود؛ تمام این ویژگی ها زمانی معنی می یابد که شما این گوشی را با قابی متفاوت نسبت به گوشی های قبلی سری نوت، یعنی یک قاب فلزی شفاف، در دستان خود لمس کنید. با اینکه اندازه صفحه نمایش نوت 5 با نوت 4 یکی است، ولی از نظر ضخامت و پهنای بدنه کوچکتر است، که همین امر باعث می شود حتی با یک دست هم بتوان آن را راحت تر از نوت 4 گرفت. همچنین قاب خمیده نوت 5 احساس راحتی بیشتری را نسبت به قاب مکعبی نوت 4 دارد.
 خالی از لطف نیست که ویژگی های نسل قبلی، یعنی نوت 4 را برای مقایسه ای کوتاه مرور کنیم:
پردازنده 4 هسته ای با چیپست Qualcomm 805 ، 3 گیگابایت رم ، 16 مگاپیکسل دوربین پشت و 3.7 مگاپیکسل دوربین جلو و فیلمبرداری با رزولوشن 2K.
کاملا واضح است که بجز دوربین پشت، تمام ویژگی های نسبتا اصلی نوت 5، یک سر و گردن بالاتر نسل قبلی خود، و بلکه در بعضی موارد، یک سر و گردن بالاتر از بهترین گوشی های امروزه دنیاست !
علاوه بر این ها، نوت 5 نسبت به نوت 4، با قطعی بزرگتر و ضخامت و حجمی کمتر تولید می شود.

شما می توانید به طور مستقیم در فایل های PDF بنویسید. از طرف دیگر، قابلیت Scroll Capture این امکان را به شما می دهد که از یک صفحه طویل اینترنتی تا حداکثر 22 برابر طول صفحه نمایش عکس بگیرید.
این گجت در دو نسخه 32 گیگابایتی و 64 گیگابایتی و بدون امکان استفاده از حافظه خارجی عرضه می شود که البته اگر این مقدار کفافتان را نمی دهد، و شما هم به اینترنت مطلوب دسترسی دارید، فضای ابری 100 گیگابایتی رایگان OneDrive مایکروسافت می تواند شما را از نگرانی کمبود حافظه راحت کند.
7.6 میلیمتر ضخامت، 171 گرم وزن و سنسور تشخیص ضربان قلب از دیگر ویژگی های نوت 5 است.
از دیگر تغییرات نوت 5 می توان به عدم قابلیت تعویض باتری 3000 آمپر لیتیوم پلیمری اشاره کرد، که در عوض از طرف دیگر قابلیت شارژ فوق سریع و همچنین شارژ وایرلس به کمک پد جداگانه را دارد.
گلکسی نوت 5

در محدوده کیفیت نمایشگر، نوت 5 با اختلاف میلیمتری از رقبای خود عقب تر است. تراکم پیکسل 518 پیکسل در اینچ ، در مقابل 577 PPI گلکسی اس6 و 528 PPI الجی جی4 اندکی ضعیف تر است، ولی کیفیت نمایش شارپ و دقیق نوت 5 از متن تا اشکال گرافیکی، و همچنین صفحه نمایش Super AMOLED جایی برای شکایت باقی نمی گذارد.
در گوشه سمت راست گوشی، قلم نوع S آلومینیومی قرار گرفته که با فشار به انتهای آن، قلم اندکی بیرون می پرد و شما می توانید آنرا خارج کنید. از ویژگی های زیبای این قلم، حساس به فشار بودن آن است. به گونه ای که اگر با فشار معمولی خطی را روی صفحه بکشید، خط با اندازه معمولی نمایش داده می شود، و اگر با فشار خط را بکشید، خط با اندازه بزرگ نمایش داده می شود !
همچنین هنگامی که شما در صفحه اصلی قلم را خارج می کنید، گوشی به حالت تسهیل کننده Air Command می رود که در آنجا میانبر هایی برای برنامه های مختلف قرار دارد.
اگر به سرعت نیاز به یادداشت کردن مطلبی دارید و قلم و کاغذ هم دم دستتان نیست، فقط کافیست قلم نوت 5 خود را خارج کرده و بدون روشن کردن صفحه نمایش روی آن بنویسید، چرا که با خاموش بودن صفحه نمایش هم این قابلیت وجود دارد تا با قلم روی صفحه بنویسید !
شما می توانید به طور مستقیم در فایل های PDF بنویسید. از طرف دیگر، قابلیت Scroll Capture این امکان را به شما می دهد که از یک صفحه طویل اینترنتی تا حداکثر 22 برابر طول صفحه نمایش عکس بگیرید.

شکی نیست که گلکسی نوت 5 یک گوشی با کیفیت است. تمام عناصری که گلکسی S6 و S6 Edge را قدرتمند ساخته اند، مانند صفحه نمایش، طراحی و پردازشگر ها، همگی در نوت 5 نیز وجود دارد
برای حرفه ای ها در زمینه عکاسی هم یک ویژگی منحصر به فرد در بین گوشی های سامسونگ در نوت 5 وجود دارد، و آن هم عکسبرداری با فرمت RAW است. هرچند که اندروید آبنبات چوبی (Lollipop) از عکسبرداری با فرمت RAW پشتیبانی می کرد، ولی در گوشی های قبلی سامسونگ به یک برنامه خارجی نیاز بود که در نوت 5 این قابلیت در برنامه عکاسی اصلی گوشی وجود دارد.

شکی نیست که گلکسی نوت 5 یک گوشی با کیفیت است. تمام عناصری که گلکسی S6 و S6 Edge را قدرتمند ساخته اند، مانند صفحه نمایش، طراحی و پردازشگر ها، همگی در نوت 5 نیز وجود دارد. اما به هر حال مانند اکثر گوشی ها، این محصول نیز کمبود هایی دارد. همچون عدم امکان تعویض باتری، نبود USB 3 و از همه مهم تر عدم امکان استفاده از حافظه جانبی. اما به هر حال جزئیات قوی بخش های دیگر باعث می شود که از این کمبود ها چشم پوشی کرد.
نوت 5 در چهار رنگ یاقوت کبود، پلاتینیوم طلایی، تیتانیوم نقره ای و مروارید سفید عرضه می شود.

 امین سعادت

بخش دانش وزندگی تبیان


منابع:

1- http://galaxynote5edge.com
2- http://www.stuff.tv/samsung/galaxy-note-5/review
3- http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_note5-7431.php
4- http://www.trustedreviews.com/samsung-galaxy-note-5-review