تبیان، دستیار زندگی
من زهرا ملکوتی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا ابوالقاسمی ریسه و سارا روحی از مدرسه ندای بعثت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سوده شیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت رنگ ضد جلبک با استفاده از فناوری نانو است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ندای بعثت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ندای بعثت در دهمین جشنواره

ساخت رنگ ضد جلبک با استفاده از فناوری نانو

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من زهرا ملکوتی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا ابوالقاسمی ریسه و سارا روحی از مدرسه ندای بعثت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سوده شیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " ساخت رنگ ضد جلبک با استفاده از فناوری نانو" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما پس از مطالعه منابع مختلف توسط گروه و با استفاده از راهنمایی دبیر محترم، به ساخت نانو رنگ ضدخزه برای شناوران دریایی پرداختیم و امید بر این است که این رنگ بتواند در آینده کمکی برای صنعت کشتی سازی کشورمان باشد.

یکی از مواد مهمی که در این پژوهش به کار بردیم پودر بنتون است. بنتونیت به دلیل داشتن خواص نرم بودن، تورم پذیری، قابلیت نسبتا خوب در مخلوط شدن با آب، خمیری شدن، پلاستیك بودن، چسبندگی، جاذب بودن و ...  مصارف پرشماری دارد، كه از آن جمله می توان به تولید گل حفاری، تهیه ماسه ی ریخته گری، عامل جلوگیری كننده از نشت آب در سدها و كانال های آبرسانی، عامل شفاف كننده ی مایعات مثل آبمیوه ها، زلال كننده ی آب و صاف كننده ی مایعاتی نظیر پارافین، گندوله كردن مواد معدنی مثل سنگ آهن، پلت كردن خوراک دام، عامل ناقل در رنگ ها و سایر مواد اسپری شدنی، تهیه سموم گیاهی و حیوانی، پركننده در صنایعی مثل كاغذسازی، تولید پاك كننده ها و شوینده ها و تهیه انواع سرامیك و رنگ بری و تصفیه انواع روغن ها اشاره كرد.


تبیان: لطفاً با توجه به تحقیقات صورت گرفته بفرمایید چگونه این رنگ ضد جلبک را تهیه کردید؟

در این آزمایش با دقت بر درصد ترکیبات، می توان به نتیجه مطلوبی رسید در غیر این صورت، رنگ حاصل بی فایده و با ارزش کمتری خواهد بود.

ابتدا 10گرم تیتانیوم و 10 گرم بنتون را در بشر ریخته و سپس 8 گرم رزین را به آن اضافه می کنیم و آن را در حرارت با استفاده از اسپاتوم و با مقدار 10 گرم اتانول کاملا مخلوط می کنیم.

آنگاه 2 گرم کربنات کلسیم را به عنوان پر کننده به آن اضافه کرده و سپس 2 گرم نانو ذره سیلیکا به آن افزوده و مخلوط را در بشر بزرگ تر می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مگنت را داخل بشر می اندازیم تا به عنوان میکسر مخلوط را کاملا هم بزند و به مدت دو ساعت صبر می کنیم تا رنگ مورد نظر آماده شود.

رنگ مورد نظر را می توان به عنوان ضد خزه به کار برد. توجه کنید که هنگام استفاده از نانو ذره سیلیکا از ماسک و دستکش استفاده کنید و در طول این مرحله اصلا صحبت نکنید.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ابتدا ما بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم سپس از طریق سایت و با کمک دبیر پژوهشمان در دهمین جشنواره دانش آموزی ثبت نام کردیم و پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان در نوع خود بسیار پر بار و مفید است و باعث می شود ما بتوانیم نتایج تحقیق خود را در فضایی صمیمی و رقابتی ارائه دهیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی