تبیان، دستیار زندگی
من آبتین سپهر هستم به همراه دیگر اعضای گروهم،امیررضا اشکبوسی، سینا سلیمانی و رامان بیوک خرمی از مدرسه فرهنگ سعادت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سعیده شمس در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما موشک برد تندر است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرهنگ سعادت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرهنگ سعادت در دهمین جشنواره

موشک برد تندر

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من آبتین سپهر هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، امیررضا اشکبوسی، سینا سلیمانی و رامان بیوک خرمی از مدرسه فرهنگ سعادت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سعیده شمس در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "موشک برد تندر" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
موشک آبی موشکی است که با فشار آب و هوا پرواز می کند. جنس بدنه این موشک از بطری است که تحمل هوای فشرده را داشته باشد مثل نوشابه.

موشک های آبی به دو نوع می باشد:

موشک آبی چتر دار و موشک آبی برد

این موشک از قسمت های بدنه، باله و کلاهک تشکیل شده است.  بدنه باید صاف باشد تا اصطکاک کمتری با هوا داشته باشد و زمان بیشتری در هوا بماند. کلاهک دربالا ترین قسمت بدنه نصب می شود. شکل کلاهک در سرعت حرکت موشک بسیار تأثیر می گذارد، بهتر است نوکش تیز باشد تا بتواند هوا را بهتر بشکافد. طول موشک در تعادل و سرعت آن بسیار موثر است، پس ما کلاهک بلند را انتخاب می کنیم.


با این روش ساخت، وزن موشک کم می شود که باعث عدم تعادل و تغییر جهت آن در جریان هوا می گردد، لذا برای جلوگیری از این اتفاق وزنه ای را در بالای کلاهک قرار می دهیم تا از تغییر ناگهانی جهت موشک جلوگیری گردد.


تبیان: با توجه به موشک آبی که ساختید لطفاً در باره قسمت های مختلف این سازه  و کارایی آن بفرمایید؟
یکی از قسمت های مهم موشک، چتر آن است. چتر موشک در بالاترین قسمت بدنه نصب می شود. جنس پارچه ای را برای ساخت چتر انتخاب کردیم و با هشت نخ به بدنه وصل شده است. چتر باید تا شده و درون موشک قرار داده شود. پس از پرتاب، وقتی موشک به اوج برسد کلاهک افتاده و چتر باز می شود و موشک به آرامی به زمین می نشیند. 

پرتابگر موشک آبی وسیله ای است که موشک برد را با زاویه 45 درجه و موشک چتر دار را با زاویه 90 درجه پرتاب می کند. پرتابگر ضامنی دارد که وقتی هوای مناسب وارد موشک شد، ضامن را می کشند و موشک به هوا پرتاب می شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرهنگ سعادت در دهمین جشنواره

برای اینکه موشک بتواند درست پرواز کند باید مرکز ثقل در نیمه جلوی آن باشد. برای پیدا کردن نقطه مورد نظر کافی است که یک نخ به دور موشک تابانده و آن را جلو و عقب کنیم تا اینکه به نقطه تعادل برسیم و هر چقدر به نیمه جلو موشک نزدیکتر باشد به احتمال زیاد پروازی پایدار خواهد داشت.
 
تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان یک جشنواره پر هیجان و جذاب است و باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان خواهد شد.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی