تبیان، دستیار زندگی
من نگار نیک فرجام هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا سپاسی، فاطمه رشیدی و سارا شکری کیا از مدرسه فرزانگان 8 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مرضیه موسوی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی اثر انتی باکتریایی ادویه های دارچین.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 8
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 8 در دهمین جشنواره

بررسی اثر آنتی باکتریایی ادویه های دارچین زیره و زنجبیل

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نگار نیک فرجام هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا سپاسی، فاطمه رشیدی و سارا شکری کیا از مدرسه فرزانگان 8 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مرضیه موسوی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " بررسی اثر انتی باکتریایی ادویه های دارچین، زیره و زنجبیل" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
پروژه ما درباره اثر ضد باکتری ادویه های مختلف است. مثلاً زمانی که در محیطی قرار می گیریم که امکان رشد باکتری در آن منطقه زیاد است بتوانیم از این نوع ادویه ها استفاده کنیم. ما آمدیم گیاهانی مثل دارچین، زیره و زنجبیل را انتخاب کردیم و بر روی آنها تحقیق و بررسی انجام دادیم تا به این نکته برسیم که آیا این گیاهان واقعا اثر ضد باکتریایی دارند یا خیر؟


طبق مطالعات و تحقیقات و همچنین آزمایشات متعددی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اثر بازدارندگی دارچین از باقی ادویه ها بیشتر بوده است و باکتری بر روی محیط کشتی که ما بر روی آن گیاه دارچین را قرار دادیم کمتر رشد کرده ولی همین آزمایش در مورد زیره نشان داد که محیط کشتی که بر روی آن گیاه زیره قرار داده بودیم، باکتری از همه بیشتر رشد کرده است.


در حقیقت دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. گل های آن در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گل هایی به رنگ سفید است. دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن به عنوان ادویه بکار می رود. در قدیم از دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد.


تبیان: با توجه به نتایجی که بدست آوردید لطفاً بفرمایید برای پیش برد کارتان فعالیت عملی هم داشته اید؟ و این فعالیت به چه صورت بوده است؟
ما برای انجام این پژوهش باید محیط کشت را برای رشد باکتری فراهم می کردیم که برای این کار از محیط کشت نوترین اند آگار که یک نوع محیط کشت جامد است استفاده کردیم. محیط کشت نوترین اند آگار در واقع نوعی محیط کشت میکروب شناسی است که برای رشد باکتری‌هایی که مشکل پسند نیستند، بکار می‌رود. این محیط حتی در دماهای بالا نیز جامد است. باکتری‌ها بر روی سطح محیط رشد می‌کنند و کلنی‌های کوچکی را تشکیل می‌دهند.


سپس عصاره هر کدام از ادویه ها را روی محیط کشت اسپری کردیم و منتظر نتیجه ماندیم. بعد از چند هفته که به محیط کشت سر زدیم نتیجه ای که مشاهده شد به این شکل بود که در محیط کشتی که از گیاه دارچین استفاده شده بود کمترین میزان رشد باکتری را داشتیم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار رقابتی و مناسب دانش آموزان است. ما در این جشنواره پروژه های دیگر دانش آموزان را می بینیم و بررسی می کنیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی