تبیان، دستیار زندگی
توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در بخش انرژی ،همکاری های بانکی ، کریدور شمال و جنوب ، مقابله با فعالیت گروههای تروریستی از مهمترین محورهای گفت وگوی وزیر خارجه کشورمان در سفر یک روزه به دهلی نو بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای سفر ظریف به هند


توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در بخش انرژی ،همکاری های بانکی ، کریدور شمال و جنوب ، مقابله با فعالیت گروههای تروریستی از مهمترین محورهای گفت وگوی وزیر خارجه کشورمان در سفر یک روزه به دهلی نو بود.

محمد جواد ظریف در ایستگاه پایانی دومین دور سفر منطقه ای خود بعد از توافق هسته ای، پنجشنبه شب وارد دهلی نو شد و پس از گفت وگو با مقامات عالیرتبه دولتی بعد از 24 ساعت این کشور را ترک کرد.

سفر ظریف  به هند

وی با نارندرا مودی نخست وزیر ، حامد انصاری معاون رییس جمهور،سوشما سوارج وزیر امور خارجه ، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی، حمل ونقل و بزرگراهها و اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند دیدار و تبادل نظر کرد.
سرمایه گذاری هند در چابهار بخش زیادی از گفت وگوهای وزیر امور خارجه با نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها را به خود اختصاص داد.
نارندرا مودی نخست وزیر هند در دیدار خود با ظریف از تعهد دهلی نو در توسعه بندر چابهار سخن گفت و اظهار داشت: این طرح نه تنها برای مردم ایران و هند سودمند است بلکه مردم افغانستان و تمام منطقه آسیای مرکزی نیز از این سرمایه گذاری سود می برند.
ظریف گفت که هند یک شریک راهبردی برای ایران است و ایران نمی تواند حمایت های هند از ایران را در دوران سخت فراموش کند.
وی در دیدار با نخست وزیر هند، با تأکید بر مستعد بودن فضای کنونی برای توسعه روابط دو کشور گفت: اکنون ظرفیت های مناسبی برای پیوستن هند به موافقنامه ترانزیت سه جانبه و بهره گیری از منافع کریدور شمال ـ جنوب، و همچنین حضور فعال تر بانک های هندی در بازارهای پولی دو کشور فراهم شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان، ایجاد تسهیلات روانتر برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و تجارت را خواستار شد و افزود: توافق هسته ای به دست آمده می تواند به مناسبات تهران و دهلی نو نیز پویایی بخشد.
وی ضمن تأکید بر گزینه دیپلماسی به جای جنگ در روابط خارجی گفت: آثار مخرب خشونت و افراط گرایی در کشورهای سوریه، عراق، یمن و افغانستان، مظاهر حیات اجتماعی را هدف زشت ترین اعمال تروریستی قرار داده اند. این وقایع مسوولیت کشورهای مستقل و غیرمتعهد را در یافتن راه حل های شایسته دوچندان می کند.
دفتر نخست وزیری هند پس از دیدار با ظریف با انتشار بیانیه ای اعلام کرد وزیر امور خارجه ایران به طور رسمی از مودی برای سفر به ایران دعوت کرده است .
نخست وزیر هند با پذیرش این دعوت اعلام کرد این سفر در زمان مناسب انجام می شود.
دفتر نخست وزیری هند افزود تاریخ این سفر از مجاری رسمی اعلام می شود.

ظریف در این دیدار، اولویت های ایران برای مشارکت با هندی ها را حوزه حمل و نقل ( به ویژه کریدور شمال- جنوب و همچنین سرمایه گذاری در راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا) و توسعه بندر چابهار عنوان کرد

 مقابله با افراط گرایی

ظریف در دیدار با اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، افراط گرایی را یکی از مهمترین مشکلات منطقه دانست و برهمکاری کشورها برای مقابله با گروههای تروریستی تاکید کرد.
وی در این دیدار به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: ایران از توسعه ساختارهای دمکراتیک و پیشرفت این کشور حمایت می کند.
مشاور امنیت ملی هند نیز در این دیدار نسبت به مخاطرات ناشی از تهدیدهای داعش بر کشورهای مختلف هشدار داد و گفت: با فعالیت های مشترک و همکاری نزدیک همه کشورها، می توان با این گروه های تروریستی مقابله کرد.
وی از حمایت ایران از مردم مظلوم منطقه در مقابل اقدامات غیرانسانی داعش تقدیر کرد.
بحث درباره مسایل امنیتی منطقه، در گفت و گوی رسانه ای با سردبیران و خبرنگاران هندی هم ادامه پیدا کرد.

سفر ظریف  به هند

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره مخاطرات ناشی از ناامنی های افغانستان و پاکستان گفت: ما قبل از سفر به دهلی نو، در اسلام آباد در خصوص همه مسایل مشترک و مخاطرات ناشی از افراط گرایی تبادل نظر کردیم.
وی اظهار کرد: مقام های پاکستان، افغانستان و هند همگی دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همکاری مشترک برای مقابله با چالش های منطقه را لحاظ می کنند.

ابراز امیدواری ظریف برای تسهیل مبادلات مالی

مهمترین محور گفت و گوها در دیدار وزرای امور خارجه هند و ایران ،حمل و نقل و انرژی بود. دو طرف راههای گسترش همکاری بین دو کشور، بخصوص در زمینه بنادر، حمل و نقل، پتروشیمی، نفت و گاز و کریدور شمال ـ جنوب را مورد بررسی قرار دادند.
همچنین تحولات منطقه و بین المللی از جمله مسایل روسیه، افغانستان، یمن و جنبش غیرمتعهدها مورد تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف در این دیدار، اولویت های ایران برای مشارکت با هندی ها را حوزه حمل و نقل ( به ویژه کریدور شمال- جنوب و همچنین سرمایه گذاری در راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا) و توسعه بندر چابهار عنوان کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که روند تبادلات مالی میان دو کشور، به ویژه در زمینه ذخایر، از طریق بانک ها تسریع شود.
در این دیدار مقرر شد که کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در ماه دسامبر با تشکیل کمیته های کاری در سطح قائم مقام و معاون وزارتخانه های دو طرف تشکیل شود.
محمد جواد ظریف گفت: همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تجار و ایرانیان می تواند در تسریع همکاری دو کشور موثر باشد.
سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند پس از دیدار گفت در دیدار خود با ظریف مساله 9 شهروند هندی که در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر زندانی هستند را مطرح کرده است .
وی افزود:دراین دیدار از وزیر خارجه ایران خواستم که با تخفیف جریمه 2.9 میلیون دلاری این افراد، زمینه آزادی آنها را فراهم کند.
به گفته وی وزیرامور خارجه ایران نیز خواستار آزادی 12 ایرانی دستگیر شده در سواحل این کشور در ماه گذشته شد.
ماه گذشته یک قایق ماهیگیری ایرانی در نزدیکی سواحل کرالا درجنوب غربی این کشور توقیف و 12 سرنشین این قایق زندانی شدند و به رغم پیگیری مسوولان ایران همچنان در زندان به سر می برند.
سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، خواستار معافیت هند از مالیات مضاعف و فعال سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی، و همچنین فعالیت هند در میدان گازی فرزاد بی شد.

ظریف در دیدار با اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، افراط گرایی را یکی از مهمترین مشکلات منطقه دانست و برهمکاری کشورها برای مقابله با گروههای تروریستی تاکید کرد

ظریف همچنین درخصوص طلب 6.5 میلیارد دلاری ایران حاصل ازفروش نفت ایران به هند گفت که اراده سیاسی دراین زمینه وجود دارد و ما درحال بررسی راه های موجود برای حل این مشکل هستیم .
وی درخصوص همکاری ایران وهند برای مبارزه با داعش گفت که داعش باید به عنوان یک تهدید مشترک در نظر گرفته شود، اگرچه تعدادی از کشورهای منطقه از این گروه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

بازیابی سهم ایران از واردات نفت هند

ویکاس سواراپ، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و هند درباره مشارکت در حوزه انرژی گفت: در بخش انرژی، هدف این است که روابط کنونی از حالت خریدار ـ فروشنده به سمت روابط مشارکتی برود که همه بخش های بالادستی و پایین دستی در آن مشارکت داشته باشند.
وی افزود: ما می خواهیم ایران سهم خود را از واردات نفت هند بازیابد و از این کشور انتظار داریم که به مشارکت کمپانی های هندی کمک کند.
سواراپ با اشاره به کشف موفقیت آمیز حوزه گازی فرزاد بی ازسوی شرکت های هندی گفت : گفت وگوهایی برای ادامه سرمایه گذاری دراین حوزه با مقامات ایران آغاز شده است .

بخش سیاست تبیان


منبع : ایرنا