تبیان، دستیار زندگی
من زینب حاجی علیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا پوشنده، زهرا احمدی و ملیکا مربوط از مدرسه علوی اسلامی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهار مهربانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی تأثیر نانو ذرات الماس در درمان سرطان ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه علوی اسلامی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه علوی اسلامی در دهمین جشنواره

بررسی تأثیر نانو ذرات الماس در درمان سرطان خون

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من زینب حاجی علیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا پوشنده، زهرا احمدی و ملیکا مربوط از مدرسه علوی اسلامی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهار مهربانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "بررسی تأثیر نانو ذرات الماس در درمان سرطان خون" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ابتدا ما سئوالات تحقیق خود را آماده کردیم. سپس به پژوهشمان پرداختیم. همان طور که می دانید یکی از امید‌بخش‌ترین کاربردهای نانو ذرات، به کارگیری آنها به منظور انجام هم‌زمان دو عمل تشخیص تومور و رساندن دارو به آن می‌باشد. یک چنین عملکرد چند منظوره‌ای را شاید بتوان مهم‌ترین مشخصۀ نانو ذراتی دانست که در درمان سرطان استفاده می‌شوند و دانشمندان با به کارگیری آنها قادر به وجود آوردن تحولات بسیار عظیمی در عرصۀ تشخیص، درمان و پیشگیری از سرطان خواهند بود.


تبیان: با توجه به توضیحاتی که بیان کردید لطفا در مورد فن آوری نانو بیشتر برای ما توضیح دهید؟

فنانوری نانو یک میدان چند بعدی است که زمینه های وسیع و متنوعی از ابزارها را در حوزه مهندسی، بیولوژی، فیزیک و شیمی پوشش می‌دهد: از حوزه نانو بردارها جهت هدف‌گیری و رساندن هدفمند داروهای ضد سرطان، تا مکانیزم های کنترل کنندة عملیات جراحی و پروسه های ترمیم و بهبودی. این حوزه وسیع در مبارزه علیه سرطان، چالش‌های اساسی را پدید می‌آورد.

تبیان: لطفاً بفرمایید با توجه به تحقیقاتی که در خصوص نانو ذرات در درمان سرطان انجام دادید، این روند چگونه صورت گرفت و پروژه شما چگونه ادامه یافت؟
ما می دانستیم که قابلیت دارورسانی از طریق نانو ذرات، خاص یک نوع داروی خاص نیست و در این شیوه می‌توان به طور همزمان چندین داروی متفاوت را به یک تومور انتقال داد. مطمئنا تلاش‌های فراوانی به منظور تولید نانو ذرات چند کاره‌ با خواص ویژۀ درمانی صورت خواهد گرفت؛ خواصی که هر سه عملکرد هدف یابی، ظرفیت ترابری و غلبه نمودن بر مقاومتی که تومور نسبت به دارو نشان می‌دهد، را به صورت یک‌جا داشته باشند. بنابراین دانشمندان فناوری‌نانو که در زمینۀ سرطان فعالیت می‌کنند خوش‌بین هستند که روش‌ها و رقابت‌های پیش‌بینی شده قادر خواهند بود بر چالش‌ها و پیچیدگی‌های موجود در این زمینه غلبه نمایند و نیز فناوری ‌نانو تحولات بسیار عظیمی را در زمینۀ سرطان ایجاد خواهد کرد که منافع آن برای بیماران سرطانی بی‌شمار خواهد بود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما بعد از آنکه بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم از طریق تبلیغات سایت تبیان  با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. ما در این جشنواره با پروژه های دیگر دانش آموزان آشنا شدیم و قصد داریم با دانش آموزان دیگر رقابت کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی