تبیان، دستیار زندگی
من محمدعلی روستا هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، امیررضا مرادی از مدرسه سلام یاسین با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مطهره جهانگیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما سلول های بنیادی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام یاسین
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

سلول های بنیادی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من محمدعلی روستا هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، امیررضا مرادی از مدرسه سلام یاسین با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مطهره جهانگیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " سلول های بنیادی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
بدن انسان دارای صد ها نوع مختلف سلول است که برای سلامت روزانه ما مهم هستند. این سلول ها برای اینکه اعمال حیاتی بدن ما را تنظیم کنند مهم هستند و آنها اعمالی هستند مثل: ضربان قلب، انجام فعالیت های مغزی، تمیز کردن خون به وسیله کلیه ها، جایگزینی سلول های مرده و ...

اما سلول بنیادی مادر تمام سلول ها هستند و توانایی تبدیل به تمام سلول های بدن را دارا می باشد. این سلول ها واجد توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول ها از جمله سلول های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی هستند.

هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می توانند به درون بافت های آسیب دیده ای که بخش عمده سلول های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند. 
 
تبیان: با توجه به تحقیقاتتان درباره سلول های بنیادی لطفاً بفرمایید اهمیت این سلول ها در چیست و چگونه می توان از این سلول ها استفاده کرد؟

به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول های بنیادی، این سلول ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی می باشند. هم چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده است و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول های سالم با سلول های آسیب دیده کمک نموده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سلام یاسین در دهمین جشنواره

سلول های بنیادی خون بند ناف از مهم ترین این سلول ها هستند خون بندناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می شود. این خون غنی از سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی خون بند ناف قادر به ساخت انواع سلول های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول ها در هنگام جراحت می باشند. 

تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما بعد از آنکه بر روی موضوع پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم گروهی ام پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار مفید است زیرا ما پروژه های دیگر دانش آموزان را می بینیم  و بررسی می کنیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی