تبیان، دستیار زندگی
من برنا جلالی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، محمد حسین موسوی و امیررضا افشاری از مدرسه سروش هدایت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نغمه شعبانعلی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما پرورش سنگ های کریستالی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سروش هدایت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سروش هدایت در دهمین جشنواره

پرورش سنگ های کریستالی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من برنا جلالی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، محمد حسین موسوی و امیررضا افشاری از مدرسه سروش هدایت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نغمه شعبانعلی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " پرورش سنگ های کریستالی" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
سنگ های کریستالی منشأ های متفاوتی دارند بعضی از آنها از نمک تشکیل شده اند مثل کوارتز که انواع آن عبارتند از: كوارتز شفاف، یاقوت ارغوانی ( نوع ارغوانی سنگ كوارتز)، كوارتز سرخ، تورمالین سبز و سنگ های دیگر حتی بعضی از کریستال ها با شکر درست می شوند مثل نبات. سنگ کریستال بسته به اینکه در چه شرایطی رشد کرده اند، در شکل های متفاوتی وجود دارند. مثلاً بعضی به شکل تک کریستال هستند و برخی به صورت مجموعی از کریستال های روی هم وجود دارند.
 
تبیان: لطفاً بفرمایید در حین انجام این پروژه کار پژوهشی هم داشتید و این فعالیت را به چه صورت انجام دادید؟
بله ما ابتدا یک قطعه سنگ تمیز و با سطح سخت تهیه کردیم. سپس حدود 160 گرم  پودر EMERALD  را تا جایی که رنگ آبی آن یکسان شود در ظرف ریختیم و کوبیدیم. پودر EMERALD را وزن می کنیم تا به اندازه مورد نظر برسد چون مقدار آن مهم است. در یک ماهی تابه آب ریخته و آن را تا حدود دمای جوش گرم می کنیم و پودر را درون آن می ریزیم تا جایی که کاملاً حل شود، هم می زنیم و می گذاریم  محلول به آرامی خنک شود.

رنگ محلول سبز می شود. حالا سنگ را درون ظرف گذاشته و آرام، محلول را اضافه می کنیم و در دو ظرف دیگر نیز مقدار یکسان می ریزیم. در هیچ کدام از سه ظرف عمق مایع بیش از 8 میلی متر نشود. چون کریستال ها رشد می کنند و از ظرف بیرون می ریزند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سروش هدایت در دهمین جشنواره

حالا به اندازه نوک قاشق از پودر را روی هر ظرف می ریزیم که به عنوان بذرهای کریستال خواهند بود. ظرف A  را با درپوشی پوشانده روی آن سنگی کوچک می گذاریم و دو ظرف B و C  بدون درپوش خواهند بود. حدود 9 روز برای رشد کریستال ها  مناسب است. من ظرف B را تکان دادم اما ظرف  C بدون حرکت بود. کریستال ها در دو ظرف B و C زودتر تشکیل می شوند ولی شکل آن در A رشد کریستال ها کندتر خواهد بود. هر تکه ی  کریستال برای بار بعدی به عنوان بذر می تواند به کار رود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و توانستیم پژوهش خود را در این جشنواره ارائه دهیم. جشنواره تبیان یک جشنواره بسیار مفید است زیرا ما پروژه های دیگر دانش آموزان را می بینیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی