تبیان، دستیار زندگی
گاهی منتظر یک اتفاق خاص هستیم تا از زندگی لذت ببریم. مدام به روز و شب زندگی غر می زنیم، اما به جایی نمی رسیم. زمانی که مشکلات خود را نشان می دهد، می فهمیم که از روزهای خوب زندگی لذت نبردیم و قدر آنها را ندانستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مشکلات شوخی کنید


گاهی منتظر یک اتفاق خاص هستیم تا از زندگی لذت ببریم. مدام به روز و شب  زندگی غر می زنیم، اما به جایی  نمی رسیم. زمانی که مشکلات خود را نشان می دهد، می فهمیم که از روزهای خوب زندگی لذت نبردیم و قدر آنها را ندانستیم.


اگر بخواهیم می توانیم  از زندگی لذت ببریم و نگاه‌مان را کمی بهتر کنیم. بسیاری از لذت‌ها نه وقت زیادی می‌خواهد و نه پول چندانی. پس منتظر تغییرات زیاد در یک روزی که معلوم نیست کی باشد، نباشیم، همین لحظه می توانیم تصمیم خود را برای لذت بردن از زندگی عملی کنیم.

خنده ، لبخند


روان‌شناسان دلایل متعددی را برای لذت نبردن افراد از زندگی را مطرح ساخته‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم:


مسئولیت کامل زندگی خود را بپذیرید
شرایط و ژنتیک را فراموش کنید. گذشته تان، مسائل مالی، محدودیت‌های جسمی و هر عامل دیگری که می‌تواند به عنوان بهانه به کار رود را از یاد ببرید. چنانچه در مسائل مختلف به دنبال بهانه آوردن هستید حالت ذهنی شما مانند یک قربانیِ درمانده شده است. مسئولیت خویش را بپذیرید تا بتوانید مهار زندگی خود را در دست‌گیرید.


بدنبال کشف ارتباطات باشید
تجربه امروز شما از زندگی حاصل تفکرات، اعمال و تصمیماتی است که در طول مسیر اتخاذ کرده‌اید. آن‌ها را شناسایی کنید و آنچه به کار نمی‌آید را تغییر دهید. چنانچه نتایج متفاوتی می‌خواهید باید طرز تفکر، اعمال و تصمیمات خود را تغییر دهید.


خودتان را بشناسید
تا وقتی خود را به صورت ریشه‌ای و عمیق نشناسید، نمی‌توانید یک زندگی پرمعنا و سرشار از رضایتمندی را تجربه کنید. ماندن در سودای رویاهای دیگران، شما را خشنود نخواهد ساخت. زندگی کردن با معیارهای دیگران آرامش درونی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. برای بهبود کیفیت زندگی خود‌شناسی عاملی اساسی است.

تا وقتی خود را به صورت ریشه‌ای و عمیق نشناسید، نمی‌توانید یک زندگی پرمعنا و سرشار از رضایتمندی را تجربه کنید


علایق خود را شناسایی کنید
همه ما علایقی داریم، اما اغلب اوقات آن‌ها را در اعماق وجودمان دفن کرده‌ایم. زیرا سالیان دراز به جای آنچه می‌خواسته‌ایم، آنچه از ما انتظار می‌رفته را انجام داده‌ایم. شما باید با علایقتان ارتباط دوباره برقرار کنید.


به کمبودها فکر نکنید
این مفهوم تنها در ذهن شما وجود دارد، اما تمامی جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زندگی پر از نعمت و فراوانی است. فکر کردن درباره محدودیت‌ها را کنار بگذارید. در زندگی، فرصت‌های بیشماری وجود دارند. خود را محدود نکنید. چنانچه مهارت‌های کنونی کیفیت دلخواه را در زندگی به همراه نداشته‌اند، طبیعتا باید مهارت‌های جدیدی بیاموزید.

پشتکار داشته باشید
زندگی آنچه می‌دانید یا دارید نیست. زندگی نتیجه اعمال شماست. دانستن ۶ راهبرد اول این لیست چیزی را تغییر نمی‌دهد. تنها با عمل کردن می‌توان به نتیجه رسید. چنانچه به نتیجه دلخواه نرسیدید، تغییر ایجاد کنید و تلاش بیشتری کنید.
اما چه چیزهایی ممکن است لذت را از ما بگیرد:


پول

گرچه برخی مطالعات نشان می‌دهند افراد با درآمد بالا، نسبتاً شادترند، اما تحقیقات بسیاری در روان‌شناسی حاکی از این است که پول و شادی همواره ملازم و همراه نیستند، این تحقیقات نشان می‌دهد، زمانی که نیازهای اساسی برآورده می‌شود، درآمد تأثیر چندانی بر شادی ندارد. بنابراین می‌توان گفت پول و ثروت شرط لازم برای لذت بردن از زندگی است نه شرط کافی.


سلامتی

خنده ، لبخند

داشتن سلامت جسمی و تندرستی برای کسب شادی لازم است، اما از طرف دیگر نیز اعتقاد بر آن است که سلامتی به تنهایی نمی‌تواند شادمانی و لذت از زندگی را تبیین کند. چه بسیار افرادی هستند که از سلامت جسمانی برخوردارند، اما از زندگی خود لذت نمی‌برند.


نداشتن هدف
برخی افراد نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند چون هدف و برنامه‌ای در زندگی خود ندارند. این افراد معتقدند باید زندگی را‌‌ رها کرد و بدون هدف و برنامه بود تا از زندگی لذت برد. در حالی که بدون هدف زندگی کردن و نداشتن برنامه خود می‌تواند عامل دوری از شادی و عدم لذت از زندگی شود.


چند روش ارزان برای لذت بردن از زندگی


بخندید

بزرگی گفته است، «هدر رفته ترین روز، روزی است که در آن نخندیده باشید.» واقعاً درست است. هیچوقت نباید آنقدر سرتان مشغول باشد که وقت برای خندیدن نداشته باشید یا آنقدر فرد جدی باشید که لبخند نزنید. درعوض، دور و بر خود را با آدم های شوخ و بامزه پر کنید تا همیشه خنده بر لبانتان باشد.

تحسین زیبایی

هر روز ما به اشکال و مدل های مختلف با زیبایی روبه رو می شویم. واقعاً جای خجالت است که خیلی از آدم ها آنقدر به این زیبایی ها عادت می کنند که دیگر به تحسین آن نمی پردازند. توصیه ما این است که به آدم ها، گیاهان، اسباب و اثاثیه اطرافتان، ساختمان ها و … دوباره نگاهی بیندازید و برای تحسین آن لحظه ای زمان بگذارید.


حال یک دوست قدیمی را بپرسید

امتحانش ضرر ندارد. الان، همین الان تلفن را بردارید و به یک دوست قدیمی زنگ بزنید. به این ترتیب هر دوی شما از یک لذت ارزان زندگی لذت خواهید برد.
هدیه های قدیمی و یادگاری ها: هدیه های قدیمی که گرفته اید نگاه کنید، عکس های خاطره انگیز هم بد نیست. یاد آوری روزهای خوش هم زیباست .

آشپزی کنید

آشپزی کردن یکی از راه هایی است که به آرامش و لذت می انجامد. اگر برای کسانی که دوستشان دارید آشپزی کنید، لذت تان را دو برابر خواهد کرد.


با مشکلات شوخی کنید

مشکلات زندگی تمامی ندارد پس اگر با آنها شوخی کنید، شادی هایتان هم تمامی نخواهد داشت. البته فراموش نکنید منظور از شوخی این نیست که خودتان را سرکوب کنید و به باد تمسخر بگیرید.

برخی افراد نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند چون هدف و برنامه‌ای در زندگی خود ندارند


از داشته هایتان استفاده کنید

یکی از عادت های بد برخی از ما این است که بهترین لباس ها، غذاها، تفریحات، پول ها و حتی احساساتمان را برای روز مبادا نگه می داریم. زیاد بگو دوستت دارم. از آنچه در اختیار داری استفاده کن و آن را برای روز مبادا ذخیره نکن.


تشکر کنید

هر روز افراد زیادی به ما محبت می کنند. قدردانی و تشکر از آنها نه تنها خستگی را از تن ایشان به در می کند باعث لذت و شادی خود شما هم می شود.
دیدن فیلم و خواندن رمان های جذاب،شعر خواندن را هم امتحان کنید: تفریحی که ثروتمندان و فقرا در آن شریک اند. اما هر کدام به وسع و سطح سواد و درک هنری خودشان.


به پارک و دل طبیعت بروید

طبیعت مسکنی بسیار قوی برای استرس و فشارهای زندگی مدرن است. خوردن ناهار در پارک، سر زدن به گلخانه ها یا تماشای غروب خورشید چند ایده ساده برای لذت بردن از طبیعت است.


به دیگران کمک کنید

هر کاری از دستتان بر می آید برای اطرافیانتان انجام دهید. لازم نیست پول خرج کنید شنیدن درد دل یک دوست، هم می تواند موثر باشد.


محیط اطرافتان را مرتب کنید

اگر بیرون خود را مرتب کنید درون تان هم مرتب می شود. اتاق، محل کار، راه پله های ساختمان، کوچه و ماشین تان را تمیز کنید و بعد از اتمام کار از تمیزی لذت ببرید.

فرآوری هلیا بامداد

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:
بیتوته/سلامانه/جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.