تبیان، دستیار زندگی
من پرناز غفاری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، بهار بهمن آبادی، مهدیه نجمی و مهسا حضوری از مدرسه سرای دانش رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم لیلا نظیری پور در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی تأثیر نسبت ارتفاع به طول و عرض کف....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت در دهمین جشنواره

بررسی تأثیر نسبت ارتفاع به طول و عرض کف ساختمان ها در برابر زلزله

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من پرناز غفاری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، بهار بهمن آبادی، مهدیه نجمی و  مهسا حضوری از مدرسه سرای دانش رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم لیلا نظیری پور در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "بررسی تأثیر نسبت ارتفاع به طول و عرض کف ساختمان ها در برابر زلزله" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
در این پروژه ما با استفاده از سازه های ماکارونی و آزمایش مقاومت آنها روی دستگاه ویبراسیون به مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله با تأثیر نسبت ارتفاع بر روی طول و عرض، بر مقاومت ساختمان ها، پی می بریم. برای ما رسیدن به ارتفاع مناسب و بهینه برای ساختمان ها اهمیت دارد تا در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد و اینکه بررسی کردیم که آیا عدد طلایی در ارتفاع و طول و عرض ساختمان تأثیر دارد یا خیر.


تبیان: لطفاً بفرمایید با استفاده از ماکارونی و ساخت سازه مقاوم چگونه به هدف پژوهشتان که ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله است نزدیک شدید؟
ما ابتدا با جستجو در اینترنت و تحقیق و مصاحبه از افراد متخصص متوجه شدیم که ارتفاع، تأثیر زیادی بر مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله دارد بنابراین تصمصم گرفتیم که نسبت ارتفاع بر روی طول و عرض ساختمان را به دست آوریم. سپس برای آزمایش سه مکعب مستطیل با ارتفاع 10 و 15 و 20 سانتی متر و طول و عرض 20 در20 ساختیم.

پس از ساخت، آنها را بر روی ماشین ویبراسیون مورد آزمایش قرار دادیم به این صورت که هر سه سازه را به نوبت روی ویبراسیون با چسب نواری محکم کردیم و درجه ویبراسیون را در سه نوبت یک درجه خاص و مشخص قرار دادیم و زمان شکستگی ها را ثبت کردیم.


با توجه به اینکه در زلزله واقعی هم موج طولی داریم هم موج عرضی و به همین دلیل مدلی که برای شبیه سازی زلزله از آن استفاده می کنیم باید هم زمان هم طولی باشد و هم حرکت عرضی تا نتایج آزمایش یا واقعیت قابل مقایسه باشد. به همین دلیل ماشین ویبراسیون برای این آزمایش مناسب است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت در دهمین جشنواره


تبیان: با توجه به آزمایشات صورت گرفته از سازه خود بر روی ویبراسیون و با توجه به شکل و نوع سازه تان به چه نتایجی دست یافتید؟
با توجه به اینکه سازه ما با بعاد 20 و 15 و 10 را ساختیم و آنها را در برابر لرزش قرار دادیم از آنچه دیدیم و بررسی کردیم نتیجه گرفتیم که هرچه سازه ارتفاع بیشتری داشته باشد می تواند مقاومت کمتری داشته باشد و لرزش آن بیشتر باشد یعنی مکعب 20 در 10 ارزشش کمتر بوده و دیرتر از باقی سازه ها شکست.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با این سایت و دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و با کمک هم گروهی هایم سازه مناسب جشنواره را تهیه کردیم و در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان به دلیل آنکه یک جشنواره دانش آموزی و در سطح کشوری است یک جشنواره بسیار مناسب و پرفایده است. ما در این دوره توانستیم با پروژه های جدید و ایده های نو از طرف دیگر دانش آموزان آشنا شویم که برای ما بسیار خوب بود و امیدواریم در سال های بعد بتوانیم در این جشنواره شرکت کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی