تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی دینی و بر اساس کلام الله مجید، به بررسی و تبیین سبک زندگی دینی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک زندگی دینی در نگاه تبیان

سبک زندگی اسلامی

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی دینی و بر اساس کلام الله مجید، به بررسی و تبیین سبک زندگی دینی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اخلاق و عرفان اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مجموعه مقالات را بر اساس ایات کلام الله مجید تهیه و منتشر کرده است.

«دلیل پرداختن اسلام به جزئیاتی چون خوردن و آشامیدن !» یکی از آخرین مقالات منتشر شده در این مجموعه است که به بررسی سبک زندگی دینی در رفتار روزمره و فردی می پردازد. فاطمه محمدی در این مقاله می نویسد:« به تصریح قرآن کریم، خداوند تصمیم بر آسان گرفتن بر مردم داشته و قصد ندارد آنان را به دشواری بیندازد، و یا این که در اسلام، حکم دشوار و تحمل ناپذیر وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که برای عمل به احکام اسلامی، نباید متحمل هیچ دشواری شد، چون به یقین می‌دانیم که عباداتی هم چون روزه و جهاد، همراه با برخی سختی‌ها است، اما این نیز مسلم است که زندگی در دنیا؛ چه با اعتقاد به دین و چه بی اعتقاد به آن؛ برای هیچ شخصی بدون دشواری نخواهد بود، اما طبق قرآن و روایات، عمل به دین، به آن اندازه دشوار نیست که قابل تحمل نبوده و انسان ها را در دیندار بودن دچار تردید نماید و بر همین اساس است که با وجود تأکید اسلام بر مستحبات، باید انجام آنها در حدی باشد که با سایر وظایف انسان ایجاد مشکل ننماید. به این حدیث توجه فرمایید: همسر عثمان بن مظعون، به پیامبر(صلی الله علیه و آله) عرض نمود که شوهرم روزها روزه گرفته و شب ها به نماز برمی‌خیزد(و کاری به جز این انجام نمی‌دهد)! پیامبر(صلی الله علیه و آله) با عصبانیت و پابرهنه به سمت خانه عثمان رفته و او را در حال نماز مشاهده نمود! بعد از اتمام نماز، پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایشان را توبیخ نموده و فرمود: خداوند مرا به گوشه‌گیری و جدا شدن از اجتماع دستور نداده، بلکه با دین آسانی مرا مبعوث نموده است. من هم نماز می‌خوانم و هم روزه می‌گیرم و هم با خانواده خود معاشرت می‌نمایم. هر که می‌خواهد بر فطرت اسلام باشد، به شیوه من عمل نماید! این گونه است که قرآن، گوشه‌گیری و رهبانیت که از سوی پیشوایان مسیحی تبلیغ می‌شده را دستور خداوند ندانسته، بلکه بدعتی از جانب خودشان تلقی نموده است و بیان داشته که می‌توان بدون آن و با حضور در اجتماع نیز رضایت خداوند را جلب نمود.اسلام، انجام اعمالی را همانند نماز و روزه و. .. لازم و تخلف‌ ناپذیر دانسته و از آنها با عنوان "واجب" یاد نموده است. رفتارهای دیگری؛ همانند دروغ، غیبت، ظلم و. .. را نیز ممنوع نموده و عنوان "حرام" را برای این گونه اعمال برگزیده است. هر موضوعی که از دو گروه یاد شده نباشد، مباح؛ به معنای عام آن؛ در نظر گرفته می‌شوند. بیشتر امور روزمره ما نیز در دایره مباحات قرار دارند که انسان، به راحتی می‌تواند در آن، حق انتخاب داشته ‌باشد و در نتیجه، هر انتخابی که نموده، با اسلام مخالفت نداشته ‌باشد! انتخاب نوع گوشی تلفن و پودر لباسشویی، سفر با اتوبوس یا قطار و هزاران موارد از این نوع را می‌توان از مسائلی دانست که نیازی به تطبیق آن با موازین دینی نیست و دین هم چنین چیزی از ما نخواسته که برای همه امور دنبال دستور دینی باشیم. به این فرموده امام علی(علیه السلام) توجه فرمایید! ایشان می‌فرمایند: خداوند واجباتی را برای شما در نظر گرفته که مراقبت نمایید تا آن را ضایع ننمایید و حد و مرزهایی را برایتان مشخص نموده که تلاش نمایید از آن تجاوز نشود و از چیزهایی نیز منعتان نموده که این نهی خدا را محترم بشمارید، اما در مواردی سکوت نموده و چیزی بیان ننموده و این سکوت، نه به آن دلیل بوده که چنین موضوعات را فراموش نموده بود(بلکه انتخاب را بر عهده خودتان گذاشته)! شما نیز سعی کنید که در این امور، خود را دچار تکلف و دشواری ننمایید.»

علاقه مندان می توانند جهت مشاهده متن کامل این مجموعه مقالات به بخش اخلاق و عرفان اسلامی مراجعه کنند.