تبیان، دستیار زندگی
من یاسمین خسروی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، هدیه ملایک، زینب شفیعی، کیمیا کیانی راد و آرتا کساییان از مدرسه ربانی با همکاری دبیر راهنما آقای علی تاج بخشیان در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت انواع پوشش های مقاوم در برابر حرارت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ربانی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ربانی در دهمین جشنواره

ساخت انواع پوشش های مقاوم در برابر حرارت و بازدارنده شعله

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من یاسمین خسروی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، هدیه ملایک، زینب شفیعی، کیمیا کیانی راد و آرتا کساییان از مدرسه ربانی با همکاری دبیر راهنما آقای علی تاج بخشیان در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " ساخت انواع پوشش های مقاوم در برابر حرارت و بازدارنده شعله" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
تحقیق ما در زمینه ایمن سازی داخلی ساختمان ها انجام شده است. در حقیقت به دلیل حوادثی که ما روزمره شاهد آن هستیم که ممکن است به دلیل بی احتیاطی ایجاد شده باشد و به همین دلیل جان انسان ها از نظر خسارت های مالی و جانی بسیار در خطر است.

ما سعی کردیم وسیله ای تولید کنیم تا هم بتوانیم کمکی به مردم کنیم و هم سازه ارزشمندی ساخته باشیم که باعث جلوگیری از پیشامد های ناگوار و ضرر های مالی و جانی بسیار می شود.


تبیان: لطفاً بفرمایید برای انجام د تکمیل پژوهشتان کار عملی هم داشتید؟ به چه صورت این کار را انجام دادید؟
ما در آزمایش هایمان سه پوشش بلکا، رنگ پلاستیک و رنگ روغن را با استفاده از بوراکس و بوریک اسید ضد شعله کردیم و 30 ثانیه آن را جلوی آتش نگه داشتیم.

نتایجی که مشاهده کردیم این بود که رنگ به هیچ عنوان شعله ور نشد. همچنین تغییر رنگ هم مشاهده نگردید. این دو ماده که در اصل برای ضد شعله ور کردن رنگ است دارای خصوصیات جالبی است.


بوراكس كه آن را در اصطلاح علمی بورات دوسود می‌گویند، ملحی (نمک) است كه در طبیعت به مقدار خیلی زیاد یافت می‌شود. اگر این ملح را در مجاورت یك فلز قرار دهیم و آن را حرارت دهیم، نقطه ذوب فلز پایین می‌آید؛ یعنی آن فلز در مجاورت بوراكس زودتر ذوب می‌شود. به این جهت، بوراكس در صنایع شیمیایی اهمیت بسیار دارد، زیرا برای استخراج فلزات از معادن، آن را برای سهولت ذوب فلزات و صرفه‌جویی در سوخت به كار می‌برند.


و اما بوریک اسید یا بوراسیک اسید، یک اسید ملایم است که بیشتر به منظور ضدعفونی کردن و گندزدایی و همچنین برای کنترل سرعت شکافت هسته‌ای در کارخانه ‌های انرژی هسته‌ای استفاده می‌شود. بوریک اسید هم چنین به عنوان پیش ماده برای برخی مواد دیگر نیز محسوب می‌شود. بوریک اسید به دو صورت بلورهای بی‌رنگ و یا پودر سفید حلال در آب وجود دارد.

فرمول شیمیایی آن H3BO3 یا B(OH)3 می‌باشد. بوریک اسید به طور عمده از کانی‌ها و معادن بورات تهیه می‌شود. یدین صورت که از ترکیب این کانی‌ها با سولفوریک اسید، بوریک اسید حاصل می‌شود.


تبیان: با وجود دشواری کار آزمایشی تان لطفا بفرمایید آزمایشاتتان را در کجا انجام می دادید؟ آیا نتیجه بخش بود؟
ما قبل از شروع پروژه با مدرسه هماهنگ کردیم و آزمایشاتمان را در آزمایشگاه شیمی مدرسه با هماهنگی و همکاری دبیر پژوهشمان انجام دادیم و تمام نتایج آزمایشات را بصورت کتبی ثبت کردیم.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق مدرسه و دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار جذاب و خوب است زیرا فضای رقابتی بسیار خوبی دارد و ما با پروژه های دیگر دانش آموزان آشنا می شویم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی