تبیان، دستیار زندگی
سلام من یاسمین حمیدیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، یاسمینا قربانی، هلیا سلیمانی و ترنم حدادی از مدرسه راه هدی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره جمالی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی در دهمین جشنواره

سلول های بنیادی سرطانی و راهکارهای نو در شیمی درمانی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من یاسمین حمیدیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، یاسمینا قربانی، هلیا سلیمانی و ترنم حدادی از مدرسه راه هدی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره جمالی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " سرطان- سلول های بنیادی سرطانی و راهکار های نو در شیمی درمانی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
سرطان یک نوع بیماری است که با تکثیر بیش از اندازه سلول باعث از بین رفتن بافت های سالم بدن می شود و بدن را دچار مشکلات زیادی می کند. همان طور که می دانید سرطان راه های درمان زیادی دارد ولی بیش تر آنها بی اثر بوده است زیرا که ریشه اصلی سرطان از بین نرفته است. و در واقع این روش های درمانی به نوعی باعث کنترل بیماری می شود و نه از بین رفتن آن.

ما در تحقیقاتمان به این نتیجه رسیدیم که ریشه اصلی بیماری سرطان سلول های بنیادی سرطانی هستند و برای از بین بردن درست و اصولی سرطان باید سلول های بنیادی سرطانی را از بین برد. پیشنهاد ما در این پژوهش این است که داروهای درمان سرطان باید در اصل داروهایی باشد که به سلول های ریشه ای و بنیادی سرطان تأثیر بگذارد و آنها را از بین ببرد تا بیماری بیش از پیش پیشرفت نکند و درمان قطعی صورت بگیرد.


هدف ما از انجام این پژوهش افزایش اطلاعات شخصی و همچنین افزایش اطلاعات شنونده به عنوان مخاطب این پروژه است و همین طور می خواستیم تا با تحقیق بر روی این پروژه کمک شایانی به افرادی که از این بیماری رنج می برند کرده باشیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً بفرمایید در راستای انجام پژوهشتان به چه نکات مهمی دست یافتید؟
سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی خونساز (Hematopoietic)، سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نارسی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خونی تبدیل شوند. این سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی در مغز استخوان، جریان خون و خون بند ناف وجود دارند.

پیوند مغز استخوان (BMT) و سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی خون محیطی فرایندهایی هستند که به وسیله آنها، کمبود سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی که بر اثر میزان بالای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین رفته اند، تا حدی جبران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اما به‌طور کلی، در صورتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌که سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی اهداء کننده و بیمار تا حدود زیاد با هم منطبق باشند، احتمال گرفتاری بیماران به بیماری پیوند علیه میزبان کم‌تر است. در نتیجه پس از درمان با داروهای ضد سرطان و یا پرتوتابی با میزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالا، بیمار سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، که این سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به مغز استخوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند و شروع به تولید سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خونی جدید می‌کنند.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟

ما قبلا با موسسه تبیان و جشنواره دانش آموزی آن آشنا بودیم و قصد داشتیم امسال هم حتما در این جشنواره شرکت کنیم. ما ابتدا بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم از طریق دبیر پژوهشمان در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی ثبت نام کردیم. من فکر می کنم جشنواره تبیان به دلیل اینکه یک جشنواره کشوری است ما می توانیم با تمام دانش آموزان کل کشور رقابت کنیم و نتیجه کارمان را ببینیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید
.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی