تبیان، دستیار زندگی
سلام من یاسمن رضایی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه مهربان و کوثر مریوانی از مدرسه راه هدی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره جمالی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی در دهمین جشنواره

آلزایمر و پارامتر های موثر بر آن در جامعه ی ایرانی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من یاسمن رضایی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه مهربان و کوثر مریوانی از مدرسه راه هدی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره جمالی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " آلزایمر و پارامتر های موثر بر آن در جامعه ی ایرانی" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
آلزایمر بیماری است که مغز را درگیر می کند و سلول های عصبی نمی توانند پیامی که از طریق مغز منتقل می شود به سلول های دیگر برساند، به این نوع بیماری پیش رونده آلزایمر می گویند. این نوع اختلال عملکرد مغزی باعث می شود که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود.

بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سوال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائی اش را نگه دارد.

بیمار به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه راه هدی در دهمین جشنواره


تبیان: با توجه به تحقیقات شما درباره بیماری آلزایمر لطفاً بفرمایید راه حلی برای درمان این بیماری وجود دارد یا خیر؟
گرچه هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از داروها می‌توان سیر پیشرفت بیماری را کم کرد و از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاری بیمار کاست. داروهای آرام بخش اگر با روش‌های غیر دارویی نتوان رفتارهای آزاردهنده، بی قراری و پرخاشگری بیمار را کمتر کرد می‌توان از داروهای جدید مثل اولانزاپین، کوتیاپین و ریسپریدون استفاده کرد. گاهی اوقات افسردگی سبب پرخاشگری بیمار است که با استفاده از داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین می‌توان آن را درمان کرد.


از راه‌های غیر دارویی کاستن از پرخاشگری و بیقراری، شناسایی و رفع عللی است که سبب پرخاشگری بیمار می‌شود. مثلاً از تغییر محیط زندگی و جابجا کردن وسایل وی باید اجتناب کرد. گاهی اوقات حضور افراد بیگانه و نا آشنا سبب ترس و بی قراری وی می‌شود. ماساژ بیمار و معطر کردن محیط و موزیک آرام در برخی بیماران سبب کاهش بیقراری می‌شود. ورزش‌های سبک و کارهای ساده می‌تواند سبب آرامش بیمار شود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ابتدا ما بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و چون تاکنون با این جشنواره آشنا نبودیم از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و توانستیم پروژه خود را در این جشنواره ارائه کنیم. ما اولین بار بود که در جشنواره تبیان شرکت کردیم و فکر می کنم  یه جشنواره بسیار مفید و قوی است چون سطح رقابتی بین دانش آموزان بسیار خوب است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی