تبیان، دستیار زندگی
سلام من مرضیه روحانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا اکبری، راضیه رجبی و هانیه رضایی از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی در دهمین جشنواره

پل ماکارونی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من مرضیه روحانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا اکبری، راضیه رجبی و هانیه رضایی از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " پل ماکارونی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همانطور که می دانید برای درست کردن سازه ماکارونی ابتدا احتیاج به یک نقشه داریم. پس در روز اول شروع کردیم به کشیدن نقشه سازه با استفاده از برنامه اتوکد. پس از این که نقشه را کشیدیم با استفاده از برنامه 2000sap  نقشه خود را تحلیل کردیم. بعد از تهیه نقشه شروع کردیم به ساختن سازه.

قبل از درست کردن سازه باید می دانستیم که ماکارونی در برابر کشش و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می دهد ولی مقاومت آن در برابر خمش بسیار کم است به همین علت باید تا حدامکان سعی نمود تا سازه ها به گونه ای طرح شود که اعضای آن کم ترین خمش ممکن را تحمل نمایند. یک نکته مهم در مورد سازه های ساخته شده این است که در هنگام ساخت و یا بعد از آن نباید در مکانی که در آن رطوبت و گرمای هوا بالای است قرار گیرد زیرا در این صورت ماکارونی ترک می خورد.


تبیان: با توجه به مباحث گفته شده لطفاً بفرمایید با رعایت نکات ضروری چگونه پل ماکارونی خود را ساختید؟
پس از رعایت نکات ضروری شروع به ساخت قاب اول ماکارونی کردیم . ابتدا نقشه را به زیر یک شیشه طوری قرار دادیم که هوا زیر آن نباشد و آن را چسباندیم. سپس ماکارونی ها را به روی نقشه گذاشتیم و آن را چسب زدیم. سپس با استفاده از چسب یک دو سه آن ها را به هم چسباندیم و شروع کردیم به برش زدن ماکارانی های بین صفحه ای پس از آن به ساخت قاب دوم سازه ی خود پرداختیم.

در ادامه بازهم ماکارونی ها را روی نقشه قرار دادیم و روی آن را با چسب کاغذی پوشاندیم و شروع کردیم به نصب ماکارانی های بین صفحه ای، به طوری که عمود باشند. پس قاب دوم را روی آن گذاشتیم و میان صفحه ای ها را چسباندیم روی آن. پس از آن شروع کردیم به برش زدن بادبند ها. پس از این که باد بند ها را برش زدیم مکعب اول را بادبند نزدیم و از مکعب بعدی شروع کردیم به زدن بادبند. تمام بادبند ها را ضربدری زدیم و با استفاده از سرنگ شروع کردیم به زدن چسب.

بعداز خشک شدن سازه شروع کردیم به بار گذاری سازه، سازه را طوری بارگذاری کردیم که بند اتصال کاملا وسط قرار گیرد و شروع کردیم به اضافه کردن وزنه های دو، پنج تا ده کیلویی وزنه ها را اضافه کردیم تا این که سازه شکست. پس از آن دلیل شکستن سازه را جست و جو کردیم تا طرح خود را اصلاح کنیم تا در عین این که وزن سازه کم شود خمش نیز کم شود وسازه بار بیشتری را تحمل کند.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آشنا شدیم و با کمک یکدیگر پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. جشنواره تبیان چون از نظر بار علمی و رقابت میان دانش آموزان بسیار قوی است، می تواند در پیشبرد اهداف پروژه های دانش آموزی نقشی موثر ایفا کند.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی