تبیان، دستیار زندگی
سلام من نرجس رجبی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شیرین جعفری، فرزانه اکبری، زینب فرید و مریم زارع از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی در دهمین جشنواره

گیاهان دارویی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نرجس رجبی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شیرین جعفری، فرزانه اکبری، زینب فرید و مریم زارع از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " گیاهان دارویی" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟

ما در این پژوهش به دنبال جمع آوری اطلاعات بیشتری برای درمان دیابت به عنوان یک بیماری شایع، با استفاده از طب سنتی هستیم.

طی تحقیقات ما توانستیم دارویی بسیار جالب با خواص فوق العاده بسازیم که بر روی دیابت نتایج مطلوبی خواهد داشت.

در طب سنتی علت دیابت این است که اخلاط و رسوبات ناشی از دم و بلغم دراندام هایی مثل کبد و پانکرانس رسوب می کند. این رسوب چون از خلط ماده ای غلیظ است رسوبش موجب کاهش کارایی طبیعی غده پانکرانس شده و در نتیجه مانع تولید انسولین و ترشح آن در خون گردیده و در نتیجه دیابت بروز می کند. درمان دیابت از طرق مختلفی در طب سنتی امکان پذیر است.


گروه ما به نام کنکاش، در زمینه ی طب سنتی، و به امید روزی که در سطح دارو و درمان در کشور عزیزمان ایران، به حد پیشرفتی برسیم که به جای داروهای پر هزینه و پر خطر شیمیایی، داروهای کم خطر گیاهی و سنتی را که در گذشته تاثیر به سزا و پر رنگی در بسیاری از بیماری ها ی حتی لاعلاج امروزی داشته اند جایگزین شود، فعالیت کردیم.


تبیان: لطفاً بفرمایید با توجه به تحقیقات و اطلاعاتی که کسب نمودید از چه طریق می توان دیابت را به روش های طب سنتی درمان کرد؟

همانطوری که اگر سماور یا کتری جرم گرفته باشد در آن سرکه می ریزند تا رسوبات آن را پاک کنند، سرکه هم خون را از چربی ها و رسوبات تمیز و رگ ها را پاک می کند. انسولین هم چنین نقشی در بدن دارد و در سراسر بدن می چرخد عروق را پاکسازی می کند لیکن رسوب بلغم و دم در غده تولید کننده انسولین یعنی پانکراس مانع ترشح انسولین شده و کار شستشوی داخل بدن کند می شود و دیابت به وجود می آید.

لذا انسولین صنعتی و شیمیایی به افراد داده می شود که بدن را از رسوبات پاکسازی کند ولی درمان واقعی زمانی صورت می پذیرد  که غده پانکراس را از رسوبات پاکسازی کنیم تا دوباره به کار بیوفتد و دوباره انسولین طبیعی را تولید کند.


در طب سنتی سرکه معادل انسولین است سرکه خاصیت ذوب کنندگی دارد و مانند داروی جرم گیر عمل می کند و تمام رسوبات گرفتگی های عروق مثل چربی های انباشته شده درعروق را ذوب و بر طرف می کند بنابراین سرکه را می توان رقیق کننده ی سودای خون، پاک کننده سودای سطحی خون کاهنده ی فشار خون پایین آورنده ی قند و چربی خون ورفع کننده ی مجموعه ی انسدادهای سطحی و عمقی عروقی خونی دانست.


تبیان: چه راه کارهایی در طب سنتی یافتید که بتوان با آن انسولین خون را تنظیم کرد و امکان دارد آن را جایگزین داروهای شیمیایی انسولین کرد؟
یکی از مهم ترین راه کارها استفاده از سنگ آ تشفشانی به  نام سنگ پا است. آیا می دانستید که بیشترین مقدار انسولین در پاشنه پا است؟ کسانی که دچار دیابت نوع 2 هستند اگر روزانه به مدت ده دقیقه سنگ پا بزنند باعث تنظیم انسولین خونشان خواهد شد. هم چنین این عمل باعث چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام خواهد شد.

در بیماران دیابتی در نیمه تحتانی بدن _ پاها _خون رسانی به طرز صحیح انجام نمی شود و ممکن است فرد دچار مشکلاتی نظیر ترک کف پا و امثال آن می شود. در واقع استفاده از سنگ پا موجب بهبود سیستم خون رسانی و به این طریق به دیابتی ها کمک می کند.

تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟

ما بعد از آنکه بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم گروهی هایمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. من فکر می کنم جشنواره تبیان به دلیل نکات مثبتی که دارد مثل دانش آموزی بودن آن بسیار جشنواره خوبی است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی