تبیان، دستیار زندگی
شنبه 18 مردادماه سال جاری به بهانه روز خبرنگار، نشست هم اندیشی خبرنگاران حوزه مقاومت و دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز وجدان‌های حقیقت‌جو


شنبه 18 مردادماه سال جاری به بهانه روز خبرنگار، نشست هم‌اندیشی خبرنگاران حوزه مقاومت و دفاع‌مقدس در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.

تأثیر اجمال گویی

خبرنگار، دفاع مقدس، باغ موزه دفاع مقدس، روزخبرنگار

سردار «جواد خضرایی» مدیرعامل باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت گفت: وقتی خیلی اجمالی درباره عملیات صحبت می‌کنیم، تأثیر عمیقی ندارد.
اگر قرار است فرهنگ دفاع‌مقدس ترویج یابد با نشر امکان‌پذیر است. امروز به‌عنوان جمع اندکی از علاقه‌مندان و به‌عنوان رسانه‌ای کوچک باید اهتمام بکنیم و به‌حکم یک رسانه در شهر تهران که دارای اهداف و اساسنامه که بعد ملی دارد می‌تواند فرهنگ دفاع‌مقدس را ترویج بدهد.

هر متر یک خبرنگار
مدیرعامل خبرگزاری دفاع‌مقدس، «سیدعباس فاطمی نویسی» نیز در ابتدای این مراسم گفت: در حوزه دفاع‌مقدس و مقاومت باید در هر متر از صحنه‌های مقاومت یک خبرنگار داشته باشیم تا حوادث را ثبت و ضبط کنند و در این زمینه متأسفانه کمبود نیرو داریم لذا حضور میدانی خوبی نداریم.
دشمن فکر می‌کرد که ما مجبور به پذیرش قطعنامه شدیم اما امام بزرگوار پرچم ایستادگی و مقاومت را بر دست گرفت و امروز امیدوارم خبرنگاران و اصحاب قلم با تأسی از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ملت‌های مسلمان و مردم جهان را در جریان رویدادها قرار بدهند. امروز از گذشته کار سخت‌تر است چون باید ابتدا اطلاعات غلط دشمن را از بین برد، سپس اطلاعات درست ارائه کرد.

روز دانستن و آگاهی
همچنین جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، امیر «محمدحسن نامی» که در نشست هم‌اندیشی خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس در باغ‌موزه دفاع‌مقدس حضور داشت، اظهار داشت: روز خبرنگار روز دانستن و آگاهی است و خبرنگاران وجدان بیدار حقیقت‌جو ملت هستند. خبرنگاران با انتقال صحیح اطلاعات و تشخیص سره از ناسره به رشد و پویایی جوامع کمک شایانی می‌کنند.
3 اردیبهشت 1316 تنها 4 خبر روی کاغذ نوشته و در 4 مکان از شهر نصب شد تا مردم اطلاع پیدا کنند. از آن روز تاکنون انبوهی از اطلاعات در فضای مجازی مبادله می‌شود.
درحالی‌که امروزه بیش از 75 درصد شبکه‌های مجازی جهان در اختیار صهیونیست‌ها است. 71 یا 74 فرد ثروتمند هستند که بیش از 60 درصد ثروت جهان در اختیار آنان است که 34 نفر از آنان از شبکه اصلی صهیونیست‌ها هستند که به نظر من انگلیس و آلمان نیز در اختیار آنان است. آنچه به مدد خبرنگاران می‌آید پایبندی به اصول و حرفه خبرنگاری است که بتوان هرچه بیشتر اعتماد مخاطبین را به خودشان جلب کنند. در این راستا بحث دفاع‌مقدس به‌عنوان مهم‌ترین بحثی است که باید امروز به آن توجه کنیم و خبرنگاران این حوزه می‌توانند این کار را انجام بدهند.
 سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز در مراسم روز خبرنگار بابیان اینکه امام در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس الگو و پارادایمی را درست کرده و به دنیا ارائه کردند، اظهار داشت: ما باید دقت کنیم دفاع‌مقدس را طبق همان الگو ارائه کنیم.

خبرنگاران باید از مسئولان نظام حساب‌کشی کنند و این نظام متعلق به فرد خاصی نیست و متعلق به همه است. یک خبرنگار در جایگاهش می‌تواند تذکر دهد و استیضاح کند

حشدالشعبی همچون بسیجیان خودمان
در ادامه برنامه «محمدرضا حسینی بای» خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: خوشحالم که خط دفاع‌مقدس زنده است و در عرصه‌های مختلف این خط را می‌توان دید.
وی بیان کرد: من متولد سال 51 هستم و در سن 14 سالگی وارد جبهه شدم و از ناحیه پا جانباز شدم. مادرم اجازه نمی‌داد که به جبهه بروم. من هر بار که به پادگان آموزشی می‌رفتم، مادرم به درب پادگان می‌آمد و من را برمی‌گرداند. آخرسر توانستم به منطقه فاو بروم و در آنجا مجروح شدم.
بسیاری از خبرنگاران و تصویربرداران در عراق و سوریه بوده‌اند. به من می‌گویند که تو نمی‌ترسیدی جلو می‌رفتی؟ که پاسخ این است که این روحیه برگرفته از زمان جنگ است و هیچ ترسی نداریم.
آنچه در عراق دیدیم، در زمان جنگ نیز دیدیم، حشدالشعبی همچون بسیجیان خودمان هستند که باروحیه دفاع‌مقدس در جبهه‌ها حضور دارند. آنان باروحیه ایثارگری و بسیجی در خط‌های درگیری حضور دارند و همان خنده‌ها و شوخی‌ها را دارند.
تفکر بسیجی ما صادر شده است و اگر حشدالشعبی‌ها نبودند بغداد ازدست‌رفته بود. داعشی‌ها به یک کیلومتری بغداد رسیده بودند اما به عقب زده شدند و این‌زمانی اتفاق افتاد که آیت‌الله سیستانی فتوای جهاد داد و به داد عراق رسید.
وی تأکید کرد: این بار که در عراق بودیم مترجم ما از شدت گرما تشنج کرده بود و پوستش همچون گچ سفید شده بود. اکنون اینان در این گرما با اعتقاد می‌جنگند. بسیاری از افراد اموال و زندگی‌شان را به میدان آورده‌اند تا با تفکر داعش مبارزه کنند.

خبرنگار، دفاع مقدس، باغ موزه دفاع مقدس، روزخبرنگار

در این نشست مطرح شد
در بخشی از این مراسم نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در خصوص مسائل مربوط به این حوزه برگزار شد. حسن شمشادی خبرنگار واحد مرکزی خبر که سال‌های اخیر را در میدان درگیری‌های سوریه حضور داشت، گفت: دفاع‌مقدس در ظاهر 27 سال پیش به پایان رسیده است؛ ولی امروز ریشه فرهنگ دفاع‌مقدس را در منطقه می‌بینیم.

سپس ناصر مولائی خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت ایسنا برای صحبت حاضر شد. مولائی در توصیه‌ای به خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس گفت: صحبت از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت زیاد است؛ اما باید واقع‌بین بود و ما خبرنگاران نیز باید یک خودانتقادی داشته باشیم و بدانیم که چه‌کار باید بکنیم. در برخورد بافرهنگ دفاع‌مقدس با آسیب‌هایی روبه‌رو هستیم. باید جوان امروز را آن‌طور که باید با ایثار و شهادت آشنا کنیم. ذائقه جوان باید مشخص شود و اینکه بدانیم چگونه بر این امر غلبه کنیم.
وی از مدیران رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و سازمان‌ها تقاضا کرد تا جدی‌تر به حوزه دفاع‌مقدس بپردازند و بیان داشت: اگر صفحه حوادث رسانه‌ها را نگاهی بیندازیم می‌بینیم که همه مسائل به‌خوبی پوشش داده‌شده است؛ اما باید از خبرنگاران دفاع‌مقدس پرسید که چقدر در حوزه خود فعالیت جدی داشته‌اند.

جواد شادانلو دبیر مجله همشهری پایداری از دیگر خبرنگاران حاضر در این نشست در بیان نکته‌ای به خبرنگاران گفت: باید متوجه باشیم برای چه کسانی و کدام اهداف و آرمان‌ها کار می‌کنیم؛ همین موضوع کمک می‌کند که کار را به‌درستی انجام دهیم. با گسترش فضای مجازی برخی اخلاق باب شده است و دوستان به افسردگی کاری دچار می‌شوند. گاها یک عکس با استقبال زیاد و کلیک‌های بسیار روبه‌رو می‌شود؛ درصورتی‌که یک مصاحبه بلند، خیلی دیده نمی‌شود؛ نباید این موضوع خللی در کار ایجاد کند.
شادانلو همچنین به اهمیت تهیه مانیفستی از خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس اشاره کرد و از همه خبرنگاران خواست تا نوشته‌های شهید آوینی را یک‌بار دیگر مرور و مطالعه کنند.
خداوردیان از خبرگزاری دانا نیز چنددقیقه‌ای به بیان برخی نکات در حوزه کار خبر پرداخت و دراین‌باره گفت: همایش و مراسم زیادی برگزار می‌شود؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که پس از برگزاری این همایش‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد و همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.
خبرنگار و رئیس سابق دفتر صداوسیما در سوریه در نشست خبرنگاران حوزه دفاع‌مقدس گفت: از فضای مجازی می‌توان برای ترویج آرمان‌های دفاع‌مقدس و تبیین محور مقاومت در منطقه و جهان استفاده کرد. اگر بدانیم در این فضا قرار است چه کنیم «فرصت» است و اگر ندانیم در این فضا چه می‌کنیم با «تهدید» مواجه می‌شویم.

حساب کشان مسئولان

خبرنگار، دفاع مقدس، باغ موزه دفاع مقدس، روزخبرنگار

عضو شورای شهر تهران گفت: خبرنگاران باید از مسئولان نظام حساب‌کشی کنند و این نظام متعلق به فرد خاصی نیست و متعلق به همه است. یک خبرنگار در جایگاهش می‌تواند تذکر دهد و استیضاح کند.
اگرچه بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس بضاعت مالی کمی دارند اما با انجام هماهنگی‌ها می‌توان در میدان وسیع‌تری فعالیت‌ها را ادامه داد. شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری می‌توانند در این راه مساعدت مالی داشته باشند.
تلاش بر این است که با انجام این هزینه‌ها انسان تراز جمهوری اسلامی تربیت شود و فرهنگ اسلامی ترویج یابد. تاکنون کارهای بزرگی انجام‌شده است و کارهای بزرگی نیز جهت انجام در پیش روی ما قرار دارد.


وی بابیان اینکه سرمایه بزرگ ما تفکر عاشورایی است، خاطرنشان کرد: با این تفکر می‌توان پیروزی را رقم زد و اکنون ما این سرمایه بزرگ راداریم و بر عهد خود استواریم.

تجلیل از خبرنگاران حوزه
در انتهای برنامه چند تن از خبرنگاران حوزه مقاومت و دفاع‌مقدس، تقدیر شدند. این خبرنگاران بدون داوری رسمی آثار و بر اساس شواهد آشکار انتخاب‌شده بودند. البته ناگفته نماند که اکثریت به خاطر داشتن مسئولیت حائز تقدیر شدند که اگر آثار و عملکرد مطرح بود اغلب افراد تغییر می‌کردند و اکثریتی چون «زهرا بختیاری» تقدیر می‌شدند؛ گفتنی است که اگر زهرا خانم هم مطرح و دیده شد صرف خبرگزاری مطرحش بود نه چالش هیئت داوری.

اسامی تقدیر شدگان به شرح ذیل است:
محمدرضا حسینی بای و حسن شمشادی از خبرگزاری صداوسیما، حسین ثالثی از خبرگزاری دفاع‌مقدس و سایت جامع دفاع‌مقدس (ساجد)، زهرا بختیاری از خبرگزاری فارس، ناصر مولایی از خبرگزاری ایسنا، حازم کلاس از شبکه المیادین، احمد المختفی از شبکه العالم و حسن حمزه از المنار.
همچنین از مریم مهدی‌پور همسر مستندساز شهید هادی باغبانی نیز در این مراسم تجلیل شد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ و پایداری تبیان