تبیان، دستیار زندگی
گیاهان علاوه بر غذاسازی و تولید غذای انسان ها و جانواران نقش بسیار مهم دیگری نیز در چرخه حیات دارند و آن تولید اکسیژن است. به طور مثال هر هکتار جنگل قادر است سالانه 2.5 تن اکسیژن آزاد کند که این میزان اکسیژن، اکسیژن مورد نیاز 10 نفر در سال است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان چگونه به ما نفس می دهند؟

چکیده

گیاهان علاوه بر غذاسازی و تولید غذای انسان ها و جانواران نقش بسیار مهم دیگری نیز در چرخه حیات دارند و آن تولید اکسیژن است. به طور مثال هر هکتار جنگل قادر است سالانه 2.5 تن اکسیژن آزاد کند که این میزان اکسیژن، اکسیژن مورد نیاز 10 نفر در سال است.

گیاهان چگونه به ما نفس می دهند؟

اهداف

آشنایی با نقش گیاهان در تولید اکسیژن
 درک مزایا و معایب زندگی شهری و روستایی
دانش آموز به مطالعه گیاه به عنوان یک منع حیاتی علاقه مند شود.

شرح درس


گیاه چیست؟
گیاه نیز مانند انسان و حیوانات یک موجود زنده است، رشد می کند و تغذیه و تولید می کند، نفس می کشد و نفس می دهد. کوچک ترین چیزی که در خاک باغچه خانه شما روییده تا درختان بزرگ و تنومند جنگل ها همگی گیاه هستند. گیاهان در همه نقاط کره زمین از جمله مراتع، جنگل ها، کوهستان ها می رویند. حال می خواهیم بدانیم این گیاهان ارزشمند چگونه اکسیژن مورد نیاز ما برای تنفس را تولید می کنند؟


اکسیژن چیست؟
اکسیژن یکی از چیزهایی است که برای زندگی بشر لازم است و کسی بدون آن نمی تواند حتی بیش از چند دقیقه زنده بماند. این ماده، یک عنصر حیاتی بوده و همه جا چه در زمین و چه در کل جهان هستی یافت می‌شود. با وجودی كه گیاهان اكسیژن مصرف می كنند منبع بزرگ تولید اكسیژن و مصرف دی اكسید كربن هستند به طوری كه هنگام عمل فتوسنتز حجم اكسیژن آزاد شده 5 تا 10 برابر حجم اكسیژن مصرف شده در یك گیاه است، در واقع گیاهان ریه ی طبیعت هستند.

اکسیژن (O2 ) در زمین ناپایدار است، ولی توسط عمل فتوسنتز باکتری های بی‌هوازی و در مرحله بعدی توسط عمل فتوسنتز گیاهان زمینی به وجود می‌آید. اکسیژن در دما و فشار استاندارد به‌صورت گاز است که حاوی دو اتم اکسیژن به فرمول شیمیایی O2 می‌باشد. اکسیژن عنصر مهم هوا است و از طریق عمل فتوسنتز گیاهان تولید شده و برای دم و بازدم حیوانات لازم است.


سوال:
آیا می دانید چرا هوای روستاها و مناطقی که گیاهان بیشتری دارند پاکیزه تر از هوای شهرها است؟

گیاهان چگونه به ما نفس می دهند؟
گیاهان چگونه به ما نفس می دهند؟

علاوه بر وجود آلاینده های گوناگونی که در شهرها وجود دارند، نظیر کارخانه هاو ماشین ها، وجود گیاهان و درختان نیز در تولید هوای پاک تاثیر زیادی دارد. به همین علت است که کاشتن گیاه و تولید فضای سبز عمل با ارزشی به حساب می آید. دلیل مهمی که برای درخت کاری و حفظ فضای سبز وجود دارد، تولید اکسیژن است. یک درخت بالغ می تواند اکسیژن مورد نیاز 10 انسان را برای یک سال تامین کند. در واقع درختان و جنگل ها تصفیه کننده های طبیعی هوای مورد نیاز ما برای تنفس هستند. درختان می توانند آلاینده های محیطی را به خود جذب کنند و حرارت را کاهش دهند و به این ترتیب به پاکیزگی و تمیز کردن هوا کمک کنند.

فعالیت: با دوست خود درباره زندگی در شهرهای بزرگ و زندگی در مناطق خوش آب و هوا بحث کنید و مزایا و معایب آن را در جدولی مانند جدول زیر یادداشت کنید.


زندگی در شهر و به خصوص شهرهای بزرگ امکان دسترسی به تکنولوژی و امکانات رفاهی و مراکز تفریحی و آموزشی  را برای ما بیشتر فراهم می کند، ولی به دلیل داشتن جمعیت زیاد و از بین رفتن گیاهان و هم چنین استفاده بیشتر از انرژی های سوختنی آلودگی های زیست محیطی در این مناطق بیشتر است. اما مکان هایی که جمعیت کمتر و درختان و فضای سبز بیشتری دارند، اکسیژن بیشتری نیز وجود دارد و هوا برای تنفس انسان پاکیزه تر است، هم چنین در این مکان ها امکان رشد گیاهان بیشتر فراهم است. گیاهان هم چنین در کاهش آلودگی های صوتی محیط نیز تاثیر به سزایی دارند. بنابراین باید در حفظ این منبع ارزشمند کوشا باشیم.


در نوشتارهای بعدی به شرح فواید بیشتر درختان و گیاهان خواهیم پرداخت.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه : نسیم گوهری