تبیان، دستیار زندگی
سلام من پانیذ یزدان پناه هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سانیا عقیلی، هلیا امیرعلایی، آرمیتا آزرم نیا و صدف رعنای حسینی از مجتمع آموزشی حضرت معصومه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مریم حسینی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مجتمع آموزشی حضرت معصومه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مجتمع حضرت معصومه(س) در دهمین جشنواره

تهیه بیوگاز از پسماند

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من پانیذ یزدان پناه هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سانیا عقیلی، هلیا امیرعلایی، آرمیتا آزرم نیا و صدف رعنای حسینی از مجتمع آموزشی حضرت معصومه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مریم حسینی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " تهیه بیوگاز از پسماند" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
حدود سه چهارم انرژی مورد استفاده کنونی بشر از نفت، گاز و ذغال سنگ تهیه می شود. دانشمندان مبحث انرژی بر این باور هستند که حداکثر تا حدود 150 سال دیگر ذخایر کافی از این سه منبع مهم انرژی وجود دارد. بنابراین به طور جدی باید بر روی سوخت های جایگزین مطالعه کرد.

یکی از این سوخت ها بیوگاز است. بازمانده گیاهان به وسیله باکتری های بی هوازی به گاز تبدیل می شود که مهم ترین این گازها متان است که یکی از مهم ترین سوخت گازی کنونی مورد استفاده بشر است.

هم اکنون در بسیاری از کشورها به این روش بیوگاز تهیه می شود به عنوان مثال کشور هند با توجه به این که مانند کشور ما ذخایر گیاهی خوبی دارد در زمینه تهیه بیوگاز از پسماند گیاهی بسیار پیشرفت کرده است. اهمیت این تحقیق در توجه به جایگزین کردن سوخت های تجدید پذیر و سالم با سوخت های فسیلی و جلوگیری از آلودگی هوا است.

تبیان: با توجه به زمان بندی که برای انجام و اتمام پروژه تان در اختیار داشتید لطفاً بفرمایید پروژه تان را چگونه و در چه مراحلی پیش بردید؟
در جلسات اول بطری های نیم لیتری یکسانی را تهیه کردیم که اکثر این بطری ها، بطری های مستعملی بود که من و دوستانم در طول روز و هفته از مدرسه خریداری کرده و استفاده کرده بودیم. مقداری پیاز، کاهو، سیب و تعدادی بادکنک هم خریداری کردیم.

سپس میوه ها و سبزی ها را با رنده خرد کردیم. تعداد 5 بطری را در نظر گرفتیم و بر روی هر کدام یک برچسب زدیم تا مشخص شود هر کدام کاهو، سیب، پیاز، وایتکس و شاهد است. سپس مقدار مساوی از میوه های رنده شده انتخاب کرده و با کمک قیف داخل بطری ها ریختیم.

به بطری چهارم علاوه بر یکی از میوه ها یک قاشق وایتکس هم اضافه کردیم و بطری چهارم را به عنوان شاهد خالی در نظر گرفتیم. حالا 4 بطری اول را تا نزدیک دهانه از آب لوله کشی که کلر آن از بین رفته بود پر کردیم و روی هر 5 بطری را بادکنک قرار دادیم. این آزمایش حداقل یک هفته طول می کشد. بعد از گذشت یک هفته الی 10 روز مشاهده کردیم که بادکنکی که سر بطری های حاوی میوه قرار داشت باد کرده که داخل آن بیوگاز تولیدشده می باشد.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ابتدا ما بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و بعد از آن دبیر پژوهشمان ما را با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا کردند. ما با کمک یکدیگر توانستیم پروژه خود را در این جشنواره ارائه دهیم. به نظر من جشنواره تبیان به دلیل آنکه یک جشنواره دانش آموزی و با رقابت بالا است بسیار برای دانش آموزان مفید و مهم است. ما در این جشنواره توانستیم با دستاورد های سایر دانش آموزان از مدارس دیگر آشنا شویم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی