تبیان، دستیار زندگی
سلام من ملینا ناصری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، اسما محرابی و محدثه صفوت از مدرسه مجتع آموزشی حضرت معصومه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهفرد در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مجتمع حضرت معصومه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مجتع حضرت معصومه (س) در دهمین جشنواره

خودکشی سلول های سرطانی با نانوذرات مغناطیس

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من ملینا ناصری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، اسما محرابی  و محدثه صفوت از مدرسه مجتع آموزشی حضرت معصومه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم بهفرد در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " خودکشی سلول های سرطانی با نانوذرات مغناطیس " است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
بیماری سرطان از عوامل مهم مرگ و میر در کشور ما محسوب می شود و متخصصین معتقدند از میان صد در صد افراد جامعه حدود 18 تا 20 درصد آن ها به سرطان مبتلا خواهند شد و این آمار به دلایل مختلفی در کشور ما رو به افزایش است.

استفاده از ترکیبات نانو برای درمان سرطان به طور فزاینده در حال رشد است.

از طرفی شیمی‌ درمانی معمولاً روی تمام سلول‌ها، سرطانی و سالم، تأثیر می‌گذارد، بنابراین اثرات جانبی آن بسیار زیاد است. در رادیوتراپی نیز بافت‌های سالم اطراف سلول‌های سرطانی نیز دچار مشکل می‌شوند. اما در این روش تنها به سلول سرطانی حمله می‌شود.

یکی از جنبه های کاربردی فناوری نانو که امروزه مورد توجه قرارگرفته است، استفاده از ترکیبات نانو به عنوان یک سیستم تحویل دارو در درمان بیماری سرطان است.

تبیان: با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که صورت دادید لطفاً بفرمایید فناوری نانو چگونه می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود؟

در این روش ابتدا نانو ذرات وارد سلول های سرطانی می شوند و سپس به لیزوزوم ها متصل شده و باعث مرگ سلول می شوند.

لیزوزوم واحدهایی درون سلول هستند که مسئولیت پاک‌سازی درون سلول را به عهده دارند؛

این کار با تکه تکه کردن ذرات خارجی انجام می‌شود. این واحدها قادرند تمام سلول را نیز از بین ببرند، با این کار سلول آسیب دیده خودبه‌خود از میان می‌رود. کاربرد این نانو ذرات در جاهایی مثل ذخیره سازی اطلاعات، سنسورها، کاتالیست ها و مخصوصا در بیوپزشکی حائز اهمیت است.

در این روش نانو ذرات اکسیدآهن مورد استفاده قرار می گیرند که این نانو ذرات به روش همرسوبی و با استفاده از NAOH به عنوان عامل رسوب دهنده سنتز می شوند. خواص مغناطیسی ذرات توسط دستگاه VSM اندازه گیری می شوند.


تبیان: مراحل کار و تحقیق تان با توجه به زمان بندی که در اختیار داشتید برای ما بفرمایید؟
در مراحل اول به دلیل علاقمندی به آشنایی با بیماری سرطان و روش های نوین درمانی آن، تصمیم گرفته شد که تحقیقات لازم در این زمینه به عمل آی دو به جمع آوری مطالب در مورد علت بیماری سرطان و روش های جدید درمانی آن پرداختیم و از بین روش های مختلف، روش درمانی استفاده از نانوذرات مغناطیس ، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.


در جلسات بعدی نیز به تحقیقات گسترده تری پرداختیم و به مراکز مختلفی در زمینه سرطان مراجعه کردیم و دریافتیم که

سرطان اصطلاحی برای اطلاق به گروهی از بیماری ها است که در آن سلول های غیرطبیعی بدون کنترل تقسیم می شوند و می توانند به سایر بافت ها تهاجم کنند.


گروهی از پژوهشگران با تحریک لیزوزوم های سلول های سرطانی آنها را وادار کردند که خود را از بین ببرند. در این روش نانوذرات مغناطیس وارد سلول های سرطانی می شوند و به لیزوزوم ها متصل می شوند. به محض وارد شدن نانوذرات به درون سلول، آنها در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرند که این کار موجب حرکت نانوذرات می شود؛ چرخش نانوذرات موجب تحریک لیزوزوم ها شده که این کار فرآیند از بین بردن سلول را کلید می زند.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم گروهی هایمان در این جشنواره شرکت کردیم. من فکر می کنم این جشنواره یکی از قوی ترین و مفید ترین جشنواره ها است چون رقابت میان دانش آموزان شدید است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی